Płeć a postrzeganie luksusu – stosunek kobiet i mężczyzn do produktów luksusowych
Słowa kluczowe:
percepcja, stosunek do luksusu, produkt luksusowy, marka luksusowa, płeć, zachowania nabywczeAbstrakt
Celem artykułu jest identyfikacja różnic w postrzeganiu luksusowego charakteru produktu wynikających ze specyficznego podejścia kobiet i mężczyzn do procesów nabywczych. Badanie zrealizowane na potrzeby niniejszego artykułu zostało przeprowadzone wśród 854 studentów dwóch trójmiejskich uczelni wyższych w listopadzie 2017 r. Posłużono się kwestionariuszem stworzonym przez Dubois i Laurent w 1994 r., obejmującym 32 motywy kształtujące stosunek respondentów do produktów luksusowych. Wyniki badania prezentują problem postrzegania luksusu w ubogo zbadanym kontekście płci. Jeśli wśród kobiet i mężczyzn występują różnice w percepcji luksusu, poznanie ich źródła może mieć duże znaczenie zarówno dla nauki, jak i praktyki w zakresie marketingu dóbr luksusowych.
Downloads
Bibliografia
Amaldoss W., Jain S. (2008), Trading up: A strategic analysis of reference group effects, „Marketing Science”, Vol. 27, No. 5.
Bombol M. (2013), Polish upper class as a new consumer segment, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 151.
Campbell C. (2008), Zakupy, spędzanie czasu wolnego i wojna płci, w: P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Znak, Kraków.
Catry B., The Great Pretenders: The Magic of Luxury Goods, „Business Strategy Review”, Vol. 14.
Cebula M. (2016), Mężczyźni i kobiety na zakupach. Dyskursywne różnice czy realne podziały?, „Handel Wewnętrzny”, nr 1(360).
Cross S.E., Madson L. (1997), Models of the self: Self-construals and gender, „Psychological Bulletin”, Vol. 122, No. 1.
De Block A., Dewitte S. (2007), Mating games: cultural evolution and sexual selection, „Biology and Philosophy”, Vol. 22, No. 4.
Deaux K., Major B. (1987), Putting gender into context: An interactive model of gender – related behawior, „Psychological Review”, Vol. 94, No. 3.
Dittmar H. (2005), Compulsive buying – a growing concern? An examination of gender, age, and endorsement of materialistic values as predictors, „British Journal of Psychology”, Vol. 96, No. 4.
Dryl W., Gil L.A. (2016), Stosunek młodych konsumentów do produktów luksusowych, „Handel Wewnętrzny”, nr 2(361).
Dryl W., Gil L.A. (2017), The use of Facebook as a means of marketing communication for luxury brands, „Torun Business Review”, Vol. 16, No. 1.
Dubois B., Laurent G. (1993), Is there a Euro-consumer for luxury goods?, „European Advances in Consumer Research”, No. 1.
Dubois B., Laurent G. (1994), Attitudes towards the Concept of Luxury: An Exploratory Analysis, „Asia Pacific Advances in Consumer Research”, Vol. 1.
Dubois B., Paternault C. (1997), Does luxury have a home country? An investigation of country images in Europe, „Marketing & Research Today”, No. 25.
Dubois B., Czellar S., Laurent G. (2005), Consumer segments based on attitudes toward luxury: empirical evidence from twenty countries, „Marketing Letters”, Vol. 16, No. 2.
Eagly A.H. (1987), Sex differences in social behawior: A social role interpretation, Hillsdale, MI: Lawrence Erlbaum Associates.
Gil L.A., Know K.N., Good L.K., Johnson L.W. (2012), Impact of Self on Attitude Toward Luxury Brands among Teens, „Journal of Business Research”, Vol. 65, No. 10.
Griskevicius V., Kenrick D.T. (2013), Fundamental motives: How evolutionary needs influence consumer behawior, „Journal of Consumer Psychology”, Vol. 23, No. 3.
Han Y.J., Nunes J.C., Drèze X. (2010), Signaling status with luxury goods: the role of brand prominence, „Journal of Marketing”, Vol. 74, No. 4.
Hofstede F.T., Steenkamp J.M., Wedel M. (1999), International Market Segmentation Based on Consumer-product Relations, „Journal of Marketing Research”, Vol. 36, No. 1.
Jasiecki K., Pietrzak J. (2011), Bogactwo w Polsce i Unii Europejskiej, w: M. Jarosz (red.), Polacy we współczesnej Europie, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa.
Kim K.H., Ko E., Xu B., Han Y. (2012), Increasing customer equity of luxury fashion brands through nurturing consumer attitude, „Journal of Business Research”, Vol. 65, No. 10.
Kuruvilla S.J., Joshi N., Shah N. (2009), Do men and women really shop differently? An exploration of gender differences in mall shopping in India, „International Journal of Consumer Studies”, Vol. 33, No. 6.
LaFerle C., Edwards S.M., Lee W.N. (2000), Teen’s use of traditional media and theInternet, „Journal of Advertising Research”, Vol. 40, No. 3.
Lueptow L.B., Garovich-Szabo L., Lueptow M.B. (2001), Social change and the persistence of sex typing: 1974–1997, „Social Forces”, Vol. 80.
Małysa-Kaleta A. (2015), Płeć, gender i marketing a zachowania konsumentów w ujęciu kulturowym, „Handel Wewnętrzny”, nr 4(357).
Meyers-Levy J. (1988), The influence of sex roles on judgment, „Journal of Consumer Research”, Vol. 14, No. 4.
O’Cass A., McEwen H. (2004), Exploring consumer status and conspicuous consumption, „Journal of Consumer Behaviour”, Vol. 4, No. 1.
Peterson R.A. (2001), On the Use of College Students in Social Science Research: Insights from a Second-Order Meta-Analysis, „Journal of Consumer Research”, Vol. 28, No. 3.
Pietrzak J. (2012), Postawy i zachowania polskich klientów segmentu mass afuent, w: M. Bombol (red.), Kształtująca się polska klasa wyższa. Szkice ekonomiczno-społeczne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Risman B.J. (2004), Gender as a social structure: Theory wrestling with activism, „Gender and Society”, Vol. 18, No. 4.
Risman B.J., Davis G. (2013), From sex roles to gender strukturę, „Current Sociology Review”, Vol. 61, No. 5–6.
Roux E., Tafani E., Vigneron F. (2017), Values Associated with Luxury Brand Consumption and the Role of Gender, „Journal of Business Research”, Vol. 71, February.
Schade M., Hegner S., Hortsmann F., Brinkmann N. (2016), The impact of attitude functions on luxury brand consumption: An age- based group comparison, „Journal of Business Research”, Vol. 69, No. 1.
Spychalska-Stasiak J. (2009), Rodzaj czy płeć kulturowa?: „gender” w polskich naukach społecznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(48).
Stockburger-Sauer N.E., Teichmann K. (2013), Is luxury just a female thing? The role fo gender in luxury brand consumption, „Journal of Business Research”, Vol. 66, No. 7.
Tidwell P., Dubois B. (1996), A cross-cultural comparison of attitudes toward the luxury concept in Australia and France, „Asia Pacific Advances in Consumer Research”, No. 2.
Vigneron F., Johnson L. W. (1999), A review and a conceptual framework of prestige-seeking consumer behawior, „Academy of Marketing Science Review”, No. 1.
Wang P.Z., Waller D. S. (2006), Measuring consumer vanity: A cross-cultural validation, „Psychology and Marketing”, Vol. 23, No. 8.
Wiedmann K.P., Hennigs N., Siebels A. (2009), Value-based segmentation of luxury consumption behawior, „Psychology and Marketing”, Vol. 26, No. 7.
Workman J.E., Lee S.H. (2011), Vanity and public self-consciousness: A comparison of fashion consumer groups and gender, „International Journal of Consumer Studies”, Vol. 35, No. 3.
Zawadzka A.M., Niesiobędzka M. (2010), Płeć i konsumpcja, w: A. Chybicka, N. Kosakowska-Berezecka (red.), Między płcią a rodzajem – teorie, badania, aplikacje, OW „Impuls”, Kraków.