Pokolenie 60+ a pokolenie Z na rynku nowoczesnych usług bankowych

Autor

  • Ewa Frąckiewicz Uniwersytet Szczeciński

Słowa kluczowe:

klienci 60 , pokolenie Z, e-bankowość, m-bankowość

Abstrakt

Usługi bankowe poddają się szybkim zmianom wynikającym z ekspansji ICT. Temu procesowi nie towarzyszy taki sam poziom wzrostu korzystania z e- i m-usług przez klientów prezentujących młode i starsze pokolenie. Celem artykułu jest porównanie obu grup wiekowych co do zakresu korzystania z nowoczesnych usług bankowych, przedstawienie ich stosunku wobec bezpieczeństwa tego rodzaju bankowości oraz ich przyszłego rozwoju, a także wskazanie na motywy i bariery użytkowania nowości. Artykuł powstał na podstawie literatury przedmiotu, analizy raportów i badań pierwotnych. Otrzymane wyniki wskazują, że generacja Z jest bardziej aktywna i otwarta na innowacje bankowe niż pokolenie osób starszych. Okazało się jednak, że w obu grupach klienci banków poszukują podobnych kluczowych korzyści i wskazują na tę samą grupę obaw.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ageing and Employment Policies – Statistics on average effective age ofretirement, http://www.oecd.org/els/emp/average-effective-age-of-retirement.htm, dostęp: 3.01.2019.

Ageing in the Twenty-First Century: A Celebration and A Challenge, http://www.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/Ageing%20report.pdf, dostęp: 23.12.2015.

American Assosiation of Retired Persons, http://www.aarp.org, dostęp: 1.02.2016.

Andrałojć M., Ławrynowicz M. (2012), Elastyczny system wynagrodzeń w motywowaniu pokolenia Y, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 5.

Avramow D., Maskova M. (2003), Active Ageing in Europe, „Population Studies”, Vol. 1, No. 41, Council of Europe Publishing, Strasburg.

Bombol M., Słaby T. (2011), Konsument 55+, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Cambridge Dictionary, https://dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/english/silver-market.

Dąbrowska A., Gutowska K., Janoś-Kresło M., Ozimek I. (2010), Serwicyzacja konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych. Uwarunkowania i tendencje, Difin, Warszawa.

Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Wódkowski A. (2008), E-usługi a społeczeństwo informacyjne, Difin, Warszawa.

Digital Report, https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018.

Eurostat (2018), http://ec.europa.eu/eurostat, 13.05–2.06.2018.

Gutkowska K., Ozimek I. (red.) (2008), Zachowania młodych konsumentów na rynku żywności, Wydawnictwo Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa.

http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=isoc_ci_ac_i&lang=en, dostęp: 2.06.2018.

Kaczmarczyk S. (2002), Badania Marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa.

Kall J. (2015), Branding na smartfonie, Wolters Kluwer, Warszawa.

Katz S. (2017), Generation X: A Critical Sociological Perspective, „Generations: Journal of the American Society on Aging”, Fall.

Kusińska A. (red.) (2002), Warunki życia osób starszych i ich zachowań rynkowych, Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji, Warszawa.

Levickaite R. (2010), Generations H, Y, Z: How Social Networks Form the Concept of the World Without Borders (The Case of Lithuania), „Limes”, Vol. 3, No. 2.

Olejniczuk-Merta A. (2009), Młodzi konsumenci w procesach transformacji rynkowej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Payne A. (1996), Marketing usług, PWE, Warszawa.

Światowa Organizacja Zdrowia, A Glossary of Terms for Community Health Care and Services for Older Person 2004, www.whglibdoc.who.int, dostęp: 25.01.2007.

Turner A. (2015), Generation Z: Technology and Social Interest, „The Journal of Individual Psychology”, Vol. 71, No. 2.

Wolny R. (2005), Segment młodych konsumentów (15–24 lat) – wyzwanie dla europejskich przedsiębiorstw, w: J. Karwowski (red.), Polski konsument i przedsiębiorstwo na jednolitym europejskim rynku, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.

Żelazna K., Kowalczuk I. (2003), Zachowania młodych konsumentów na rynku napojów bezalkoholowych, „Acta Scientiarum Polonorum – Oeconomia”, nr 2(1).

Żurawik B., Żurawik W. (1995), Marketing bankowy, PWE, Warszawa.

Żurawik B., Żurawik W. (1999), Marketing usług finansowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-21

Jak cytować

Frąckiewicz, E. (2018). Pokolenie 60+ a pokolenie Z na rynku nowoczesnych usług bankowych. Zarządzanie I Finanse, 16(3.3), 121–133. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7662

Numer

Dział

Artykuły