Wykorzystanie mediów społecznościowych w komunikowaniu politycznym na przykładzie fanpage’a Miasta Gdańsk

Autor

  • Anna Kalinowska-Żeleźnik Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

komunikowanie polityczne, media społecznościowe, Facebook, jednostka samorządu terytorialnego

Abstrakt

Działając w nowej, medialnej rzeczywistości, gdy dialogowy charakter informacji jest oczekiwany przez odbiorców, nadawcy komunikatów politycznych powinni w sposób właściwy dokonać wyboru narzędzi, które pozwolą na realizację założonych celów komunikowania politycznego.

W artykule podjęto próbę analizy wykorzystania Facebooka w działaniach z zakresu komunikowania politycznego na przykładzie Miasta Gdańsk. Celem głównym opracowania jest wskazanie możliwości wykorzystania mediów społecznościowych w obszarze komunikowania politycznego. Cele szczegółowe sformułowane zostały następująco: deskrypcja wykorzystania mediów społecznościowych w komunikowaniu politycznym ze szczególnym uwzględnieniem portalu społecznościowego Facebook oraz identyfikacja działań i ocena aktywności Miasta Gdańsk na portalu społecznościowym Facebook w świetle listy „dobrych praktyk” prowadzenia profilu. Do realizacji powyższych celów posłużono się metodami desk research oraz case study.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R. (2002), Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wprowadzenie, Astrum, Wrocław.

Drell L. (2012), Facebook Timeline: 9 Best Practices for Brands, http://mashable.com/2012/05/17/facebook-timeline-brand-tips/, dostęp: 28.11.2018.

Facebook Brand Posts Only Reach 16% of your Fans [Infographic] (b.d.), http://www.simplyzesty.com/Blog/Article/April-2012/Facebook-Brand-Posts-Only-Reach-16-, dostęp: 28.11.2018.

Goban-Klas T. (2002), Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa–Kraków.

Gorard S. (2002), The Role of Secondary Data in Combining Methodological Approaches, „Educational Review”, Vol. 54, No. 3.

http://nowymarketing.pl/a/3165,rok-2014-w-social-media-raport, dostęp: 30.11.2018.

https://www.facebook.com/pg/gdansk/posts/, dostęp: 30.11.2018.

https://www.facebook.com/pg/gdansk/reviews/?ref=page_internal, dostęp: 1.12.2018.

https://www.gdansk.pl/biznes/gdansk-w-liczbach,a,33608, dostęp: 1.12.2018.

Internet oplata świat, http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/1037550.html?print=tak&p=0, dostęp: 30.11.2018.

Kalinowska-Żeleźnik A. (2014), Eventing jako narzędzie komunikacji marketingowej jednostki samorządu terytorialnego, w: P. Antkowiak (red.), Polska i Europa wobec wyzwań współczesnego świata. Doświadczenie i perspektywy rozwoju samorządu terytorialnego i zawodowego, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń.

Kalinowska-Żeleźnik A., Kuczamer-Kłopotowska S., Lusińska A. (2016), Polska Akcja Humanitarna – lider społeczny na portalu społecznościowym Facebook, „Zarządzanie Mediami”, t. 4, nr 4.

Kalinowska-Żeleźnik A., Kuczamer-Kłopotowska S., Lusińska A. (2017), Znaczenie mediów społecznościowych w życiu codziennym młodszych Millenialsów, w: J. Kreft (red.), Facebook – oblicza i dylematy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Kalinowska-Żeleźnik (2018), Event jako narzędzie partycypacji obywatelskiej na szczeblu lokalnym, w: A.K. Wojtaszczyk, P. Stawarz, J. Wiśniewska-Grzelak (red.), Zmierzch demokracji liberalnej?, Instytut Europeistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Oficyna Wydawnicza ASPR-JR, Warszawa.

Kuchta M. (2018), Najnowsze dane na temat użytkowników mediów społecznościowych na świecie, https://socialpress.pl/2018/07/najnowsze-dane-na-temat-uzytkownikow-mediow-spolecznosciowych-na-swiecie, dostęp: 27.11.2018.

Makowska M. (2012), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Scholar, Warszawa.

McNair B. (1998), Wprowadzenie do komunikowania politycznego, Wydawnictwo WSNHiD, Poznań.

Piontek D. (2011), Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań.

Polski internet w czerwcu 2018 (2018), http://pbi.org.pl/badanie-gemius-pbi/polski-internet-czerwcu-2018/, dostęp: 30.11.2018.

Popielarczyk T. (2015), Gemius: Kto w Polsce korzysta z Facebooka i Twittera?, https://antyweb.pl/gemius-kto-w-polsce-korzysta-z-facebooka-i-twittera/, dostęp: 30.11.2018.

Statystyki Facebooka w Polsce (2016), http://www.infosocialmedia.pl/statystyki-facebooka-w-polsce-2q-2016, dostęp: 29.11.2018.

Strumińska-Kutra M., Koładkiewicz I. (2012), Studium przypadku, w: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Zawadzki J. (2007), Internet jako narzędzie komunikacji politycznej w społeczeństwie obywatelskim, https://wnpid.amu.edu.pl/images/stories/ssp/ssp_2007_2/ssp_2_2007_janusz_zawadzki.pdf, dostęp: 30.11.2018.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-21

Jak cytować

Kalinowska-Żeleźnik, A. (2018). Wykorzystanie mediów społecznościowych w komunikowaniu politycznym na przykładzie fanpage’a Miasta Gdańsk. Zarządzanie I Finanse, 16(3.3), 135–145. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7663

Numer

Dział

Artykuły