The use of social media in political communication on the example of the fanpage of the City of Gdańsk

Authors

  • Anna Kalinowska-Żeleźnik University of Gdansk

Keywords:

political communication, social media, Facebook, local government unit

Abstract

Acting in the new media reality, when the dialogical nature of the information is expected by the recipients, the broadcasters of political messages should properly choose the tools that will allow the implementation of the assumed goals of political communication.

The article attempts to analyze the use of Facebook in activities related to political communication on the example of the City of Gdańsk. The main goal of the study is to indicate the possibility of using social media in the area of political communication. Specific objectives were formulated as follows: the description of the use of social media in political communication with special consideration of Facebook social networking and identification of activities and assessment of the activity of the City of Gdańsk on official Fanpage considereing the list of „good practices” of running a profile. The desk research method as well the case study were used to accomplish the above goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R. (2002), Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wprowadzenie, Astrum, Wrocław.

Drell L. (2012), Facebook Timeline: 9 Best Practices for Brands, http://mashable.com/2012/05/17/facebook-timeline-brand-tips/, dostęp: 28.11.2018.

Facebook Brand Posts Only Reach 16% of your Fans [Infographic] (b.d.), http://www.simplyzesty.com/Blog/Article/April-2012/Facebook-Brand-Posts-Only-Reach-16-, dostęp: 28.11.2018.

Goban-Klas T. (2002), Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa–Kraków.

Gorard S. (2002), The Role of Secondary Data in Combining Methodological Approaches, „Educational Review”, Vol. 54, No. 3.

http://nowymarketing.pl/a/3165,rok-2014-w-social-media-raport, dostęp: 30.11.2018.

https://www.facebook.com/pg/gdansk/posts/, dostęp: 30.11.2018.

https://www.facebook.com/pg/gdansk/reviews/?ref=page_internal, dostęp: 1.12.2018.

https://www.gdansk.pl/biznes/gdansk-w-liczbach,a,33608, dostęp: 1.12.2018.

Internet oplata świat, http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/1037550.html?print=tak&p=0, dostęp: 30.11.2018.

Kalinowska-Żeleźnik A. (2014), Eventing jako narzędzie komunikacji marketingowej jednostki samorządu terytorialnego, w: P. Antkowiak (red.), Polska i Europa wobec wyzwań współczesnego świata. Doświadczenie i perspektywy rozwoju samorządu terytorialnego i zawodowego, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń.

Kalinowska-Żeleźnik A., Kuczamer-Kłopotowska S., Lusińska A. (2016), Polska Akcja Humanitarna – lider społeczny na portalu społecznościowym Facebook, „Zarządzanie Mediami”, t. 4, nr 4.

Kalinowska-Żeleźnik A., Kuczamer-Kłopotowska S., Lusińska A. (2017), Znaczenie mediów społecznościowych w życiu codziennym młodszych Millenialsów, w: J. Kreft (red.), Facebook – oblicza i dylematy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Kalinowska-Żeleźnik (2018), Event jako narzędzie partycypacji obywatelskiej na szczeblu lokalnym, w: A.K. Wojtaszczyk, P. Stawarz, J. Wiśniewska-Grzelak (red.), Zmierzch demokracji liberalnej?, Instytut Europeistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Oficyna Wydawnicza ASPR-JR, Warszawa.

Kuchta M. (2018), Najnowsze dane na temat użytkowników mediów społecznościowych na świecie, https://socialpress.pl/2018/07/najnowsze-dane-na-temat-uzytkownikow-mediow-spolecznosciowych-na-swiecie, dostęp: 27.11.2018.

Makowska M. (2012), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Scholar, Warszawa.

McNair B. (1998), Wprowadzenie do komunikowania politycznego, Wydawnictwo WSNHiD, Poznań.

Piontek D. (2011), Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań.

Polski internet w czerwcu 2018 (2018), http://pbi.org.pl/badanie-gemius-pbi/polski-internet-czerwcu-2018/, dostęp: 30.11.2018.

Popielarczyk T. (2015), Gemius: Kto w Polsce korzysta z Facebooka i Twittera?, https://antyweb.pl/gemius-kto-w-polsce-korzysta-z-facebooka-i-twittera/, dostęp: 30.11.2018.

Statystyki Facebooka w Polsce (2016), http://www.infosocialmedia.pl/statystyki-facebooka-w-polsce-2q-2016, dostęp: 29.11.2018.

Strumińska-Kutra M., Koładkiewicz I. (2012), Studium przypadku, w: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Zawadzki J. (2007), Internet jako narzędzie komunikacji politycznej w społeczeństwie obywatelskim, https://wnpid.amu.edu.pl/images/stories/ssp/ssp_2007_2/ssp_2_2007_janusz_zawadzki.pdf, dostęp: 30.11.2018.

Published

2018-11-21

How to Cite

Kalinowska-Żeleźnik, A. (2018). The use of social media in political communication on the example of the fanpage of the City of Gdańsk. Zarządzanie I Finanse, 16(3.3), 135–145. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7663

Issue

Section

Artykuły