Wiedza klienta jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa w kontekście rozwoju innowacji

Autor

  • Piotr Kuchta Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
  • Monika Zajkowska Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
  • Monika Boguszewicz-Kreft Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku

Słowa kluczowe:

wiedza klienta, innowacje, zarządzanie wiedzą klienta

Abstrakt

Współcześnie uznaje się, że w zarządzaniu przedsiębiorstwem procesy w nich zachodzące powinny być nakierowane na zadowolenie i satysfakcję klienta, który stawia coraz większe wymagania oraz oczekuje bardziej zindywidualizowanej oferty spełniającej jego oczekiwania i potrzeby. W świetle tych wyzwań dostrzega się rosnące znaczenie wiedzy klienta jako istotnego zasobu w budowaniu pozycji rynkowej i przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Zarządzanie wiedzą, jako młoda dziedzina w ramach nauk o zarządzaniu, obejmuje swym zasięgiem najnowsze metody i techniki, które mają zapewnić najefektowniejsze wykorzystanie zasobów wiedzy. Na szczególną uwagę zasługuje rola klienta jako aktywnego uczestnika tworzenia rozwiązań innowacyjnych, który swoją postawą współuczestniczy w wielu obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa. Celem niniejszego opracowania jest wskazanie roli strategicznego zasobu przedsiębiorstwa, jakim jest wiedza klienta w kontekście rozwoju innowacji w przedsiębiorstwie. W tym świetle analizie poddano również relacje pomiędzy koncepcją zarządzania wiedzą klienta a koncepcją zarządzania innowacjami. W procedurze badawczej autorzy posłużyli się metodą analizy i krytyki piśmiennictwa.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Al-Shammari M. (2009), Customer Knowledge Management: People, Processes, and Technology, IGI Global, London.

Blosch M. (2000), Customer Knowledge, „Knowledge & Process Management”, Vol. 7, No. 4.

Boguszewicz-Kreft M. (2013), Jak poruszyć zmysły, zaangażować emocje, zdobyć lojalność klientów?, CeDeWu, Warszawa.

Buchnowska D. (2011), Customer knowledge management models: Assessment and proposal, „Lecture Notes in Business Information Processing”, Vol. 93.

Drucker P. (2012), Post-capitalist society, Harper & Collins, New York.

Gebert H., Geib M., Kolbe L., Brenner W. (2003), Knowledge-enabled customer relationship management: Integrating customer relationship management and knowledge management concepts[1], „Journal of Knowledge Management”, Vol. 7, No. 5.

Gibbert M., Leibold M., Probst G. (2002), Report Five styles of Customer Knowledge Management, and how smart companies put them into action, „European Management Journal”, Vol. 20, No. 5.

Główny Urząd Statystyczny (2012), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2009–2011, Warszawa.

Honebein P.C., Cammarano R.F. (2005), Creating Do-It-Yourself Customers, Thomson, Mason.

Khosravi A., Razak A., Hussin C. (2018), Customer knowledge management antecedent factors: A systematic literature review, „Knowledge and Process Management”, Vol. 25, No. 1.

Lin H.F. (2007), Knowledge sharing and firm innovation capability: An empirical study, „International Journal of Manpower”, Vol. 28, No. 3–4.

Maier R. (2007), Knowledge management systems: Information and Communication Technologies for Knowledge Management (Third Edit), Springer, Berlin Heidelberg New York.

Mejía-Trejo J., Sánchez-Gutiérrez J., Maldonado-Guzman G. (2016), The customer knowledge management and innovation, „Contaduría y Administración”, Vol. 61, No. 3.

Normann R. (1991), Service Management: Strategy and Leadership in Service Business, John Wiley & Sons. Chichester.

Paquette S. (2006), Customer Knowledge Management, In Encyclopedia of Knowledge Management, D.G. Schwartz, Bar-Ilan University, Izrael.

Prahalad C.K., Ramaswamy V. (2000), Co-opting Customer Competence, „Harvard Business Review”, Vol. 78, No. 1.

Schumpeter J.A. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, PWE, Warszawa.

Smith H.A., McKeen J.D. (2005), Developments in Practice XVIII-Customer Knowledge Management: Adding Value for Our Customers, „Communications of the Association for Information Systems”, Vol. 16, No. 1.

Sofianti T.D., Suryadi K., Govindaraju R., Prihartono B. (2010), Customer Knowledge Co-creation Process in New Product Development, „WCE 2010 – World Congress on Engineering 2010”, Conference papers: The 2010 International Conference of Computational Intelligence and Intelligent Systems.

Szpitter A. (2013), Zarządzanie wiedzą w tworzeniu innowacji: model dojrzałości projektowej organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Thomke S., Hippel E. von. (2004), Klienci w roli innowatorów. Nowy sposób na tworzenie wartości, „Harvard Business Review Polska”, nr 16.

Zajkowska M. (red.) (2017), Potencjał innowacyjny i marketingowy współczesnych przedsiębiorstw. Problemy – Motywy – Dylematy, „Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku”, tom 49, WSB Gdańsk.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-21

Jak cytować

Kuchta, P., Zajkowska, M., & Boguszewicz-Kreft, M. (2018). Wiedza klienta jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa w kontekście rozwoju innowacji. Zarządzanie I Finanse, 16(3.3), 147–158. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7664

Numer

Dział

Artykuły