Budowanie satysfakcjonującej oferty dla turysty przez podmioty działające zgodnie z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu w regionie turystycznym

Autor

  • Maria Lechicka-Kostuch Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku
  • Mariola Łuczak Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku

Słowa kluczowe:

społeczna odpowiedzialność biznesu, turysta, miejsce docelowe, interesariusze, kooperacja, korzyści, filozofia kyosei

Abstrakt

Turysta, wybierając miejsce docelowe podróży, postrzega je jako kompleksową ofertę obszaru recepcji turystycznej. Na jego zadowolenie z pobytu składa się satysfakcja z wiązki dóbr i usług zaoferowanych mu przez różne podmioty kreujące produkt turystyczny obszaru. Złożony charakter produktu turystycznego sprawia, że podmioty odpowiedzialne za atrakcyjną ofertę turystyczną wzajemnie od siebie zależą. Konieczność współpracy między tymi podmiotami stanowi istotny element łańcucha tworzenia oferty bogatej w wartości dla turysty przygotowanej zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu.

Celem publikacji jest przedstawienie efektów współpracy pomiędzy podmiotami kreującymi ofertę turystyczną miasta i wynikające z tej współpracy korzyści dla turystów, partnerów i społeczeństwa jako całości.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aupperle K.E., Caroll A.B., Hatfield J.D. (1985), An Empirical Examination of The Relationship between Corporate Social Responsibility and Profitability, „Academy of Management Journal”, Vol. 28, No. 2.

Basińska-Zych A., Hołderna-Mielcarek B. (2015), Eventy sportowe jako element strategii marketingowej miasta w kontekście współczesnych tendencji na rynku sportowo-rekreacyjnym, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu”, nr 63, Poznań.

Boniface B., Cooper C. (2001), Wordlwide destinations. The geography of travel and tourism, Butterworth-Heinemann, Oxford.

Davis K., Blomstrom R.L. (1975), Business and Society: Environment and Responsibility, McGraw Hill, New York.

Donaldson T., Preston L.E. (1995), The stakeholder theory of the corporation: Concepts evidence and implication, „Academy of Management Review”, Vol. 20, No. 1.

Gursoy D., Kendall K.W. (2006), Hosting mega events. Modelling Local’s support, „Annals of Tourism Research”, Vol. 33, No. 3.

Hill N., Alexander J. (2003), Pomiar satysfakcji i lojalności klientów, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

https://ec.europa.eu/eurostat/statisticsexplained/index.php?title=Tourism_statistics/pl#Wi.C4.99cej_informacji_z_Eurostatu, dostęp: 26.11.2018.

Kaku R. (2007), Ścieżka kyosei, w: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, „Harvard Business Review”, Helion, Gliwice.

Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wang V. (2002a), Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa.

Kotler Ph, Jain D.C., Maesincee S. (2002b), Marketing nie stoi w miejscu. Nowe spojrzenie na zyski, wzrost i odnowę, Placet, Warszawa.

Kotler Ph., Cox K. (red.) (1980), Marketing Management and Strategy: A Reader, Prentice-Hall Inc., New Jersey.

Kuczyński D. (2012), Rola specjalnych wydarzeń w marketingu destynacji i rozwoju turystyki, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 23, Szczecin.

Lachowski S. (2012), Droga ważniejsza niż cel – wartości w życiu i biznesie, Wyd. Studio EMKA, Warszawa.

Lambin J.J. (2001), Strategiczne zarządzanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Leiper N. (1979), The Framework of Tourism, „Annals’ of Tourism Research”, Vol. 6, No. 4.

Levitt T. (1960), Marketing Myopia, „Harvard Business Review”, Vol. 38, July–August.

Łuczak M. (2018), Turystyczny boom na Pomorze trwa!, „Gazeta Pomorskie. Pismo Samorządu Województwa Pomorskiego”, nr 3.

Medlik S. (1995), Leksykon podróży, turystyki i hotelarstwa, PWN, Warszawa.

Middleton V.T.C. (1996), Marketing w turystyce, Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa.

Middleton V.T.C., Clarke J. (2001), Marketing in Travel and Tourism, Butterworth-Heinemann, Oxford.

Olins W. (1984), The Wolff Olins Guide to Corporate Identity, Design Council, London.

Olins W. (1989), Corporate identity. Making Business Strategy. Visible Through Design, Thames & Hudson Ltd, London.

Pender L., Sharpley R. (red.) (2008), Zarządzanie turystyką, PWE, Warszawa.

Podczas Euro 2012 kibice zostawili w Gdańsku masę pieniędzy, www.mmtrojmiasto.pl/artykul/podczas-euro-2012-kibice-zostawili-w-gdansku-mase-pieniedzy, dostęp: 22.10.2015.

Podsumowanie kosztów i oszacowanie korzyści z organizacji turnieju UEFA EURO 2012™ Gdańsk (2012), Raport Deloitte, Gdańsk.

Porter M.E., Kramer M.R. (2006), Strategy&Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, „Harvard Business Review”, No. 12.

Prahalad C.K., Hammond A. (2007), Jak obsługiwać biednych i dobrze na tym zarabiać, w: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, „Harvard Business Review”, Helion, Gliwice.

Prahalad C.K., Ramaswamy V. (2005), Przyszłość konkurencji. Współtworzenie wyjątkowej wartości wraz z klientami, PWE, Warszawa.

Prahalad C.K., Ramaswamy V. (2000), Co-opting Customer Competence, „Harvard Business Reviue”, January-February, Vol. 78, No. 1.

Rybak M. (2004), Etyka Menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Schindler R.M. (1992), The real lesson of New Coke. The Value of Focus Groups for Predicting the Effects of Social Influence, „Marketing Research”, Vol. 4, No. 4.

Thomke S., Hippel E. von (2004), Konsumenci w roli innowatorów, „Harvard Business Review Polska”, czerwiec.

UEFA European Football Championship Final Tournament 2012, www.uefa.com, dostęp: 20.10.2015.

Ulwick A.W. (2009), Czego chcą klienci? Tworzenie przełomowych produktów i usług dzięki innowacji ukierunkowanej na rezultaty, Wolters Kluwer, Kraków.

UNWTO Tourism Highlights 2018 Edition, www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419876, dostęp: 25.11.2018.

Weiermair K., Mathies C. (2004), The Tourism and leisure industry: shaping thefuture, Haworth Hospitality Press, Binghampton.

Wierzbicka B. (2013), Strategiczna Karta Wyników jako narzędzie budowania wartości firmy, w: H. Czubasiewicz, Z. Mokwa, P. Walentynowicz (red.), Uwarunkowania sukcesu organizacji, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Woźniak A. (2012), Euro 2012 zwiększy napływ turystów do Polski, https://www.rp.pl/artykul/898234-Euro-2012-zwiekszy-naplyw-turystow-do-Polski.html, dostęp: 20.10.2015.

www.stadiony.net/turnieje/euro/2012/arena_gdansk, dostęp: 20.11.2018.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-21

Jak cytować

Lechicka-Kostuch, M., & Łuczak, M. (2018). Budowanie satysfakcjonującej oferty dla turysty przez podmioty działające zgodnie z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu w regionie turystycznym. Zarządzanie I Finanse, 16(3.3), 175–196. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7667

Numer

Dział

Artykuły