Building a satisfying tourist offer by entities acting in compliance with the concept of corporate social responsibility in tourist reception area
Keywords:
corporate social responsibility, tourist, destination, stakeholders, cooperation, benefits, kyosei philosophyAbstract
When choosing a destination, tourist perceives it as a complex offer of the tourist reception area. Their satisfaction with the stay is greatly influenced by goods and services offered to them by various entities that create region’s tourism product. Complex nature of the tourism product makes entities responsible for an appealing tourist offer dependent on each other. The necessity of cooperation between these entities plays a major role in establishing an offer abundant in tourist values and conforming to the rules of corporate social responsibility.
The objective of this article is to present the conditions of cooperation between entities that create region’s tourist offer and the benefits of this cooperation for tourists, partners and local society as a whole.
Downloads
References
Aupperle K.E., Caroll A.B., Hatfield J.D. (1985), An Empirical Examination of The Relationship between Corporate Social Responsibility and Profitability, „Academy of Management Journal”, Vol. 28, No. 2.
Basińska-Zych A., Hołderna-Mielcarek B. (2015), Eventy sportowe jako element strategii marketingowej miasta w kontekście współczesnych tendencji na rynku sportowo-rekreacyjnym, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu”, nr 63, Poznań.
Boniface B., Cooper C. (2001), Wordlwide destinations. The geography of travel and tourism, Butterworth-Heinemann, Oxford.
Davis K., Blomstrom R.L. (1975), Business and Society: Environment and Responsibility, McGraw Hill, New York.
Donaldson T., Preston L.E. (1995), The stakeholder theory of the corporation: Concepts evidence and implication, „Academy of Management Review”, Vol. 20, No. 1.
Gursoy D., Kendall K.W. (2006), Hosting mega events. Modelling Local’s support, „Annals of Tourism Research”, Vol. 33, No. 3.
Hill N., Alexander J. (2003), Pomiar satysfakcji i lojalności klientów, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
https://ec.europa.eu/eurostat/statisticsexplained/index.php?title=Tourism_statistics/pl#Wi.C4.99cej_informacji_z_Eurostatu, dostęp: 26.11.2018.
Kaku R. (2007), Ścieżka kyosei, w: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, „Harvard Business Review”, Helion, Gliwice.
Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wang V. (2002a), Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa.
Kotler Ph, Jain D.C., Maesincee S. (2002b), Marketing nie stoi w miejscu. Nowe spojrzenie na zyski, wzrost i odnowę, Placet, Warszawa.
Kotler Ph., Cox K. (red.) (1980), Marketing Management and Strategy: A Reader, Prentice-Hall Inc., New Jersey.
Kuczyński D. (2012), Rola specjalnych wydarzeń w marketingu destynacji i rozwoju turystyki, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 23, Szczecin.
Lachowski S. (2012), Droga ważniejsza niż cel – wartości w życiu i biznesie, Wyd. Studio EMKA, Warszawa.
Lambin J.J. (2001), Strategiczne zarządzanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Leiper N. (1979), The Framework of Tourism, „Annals’ of Tourism Research”, Vol. 6, No. 4.
Levitt T. (1960), Marketing Myopia, „Harvard Business Review”, Vol. 38, July–August.
Łuczak M. (2018), Turystyczny boom na Pomorze trwa!, „Gazeta Pomorskie. Pismo Samorządu Województwa Pomorskiego”, nr 3.
Medlik S. (1995), Leksykon podróży, turystyki i hotelarstwa, PWN, Warszawa.
Middleton V.T.C. (1996), Marketing w turystyce, Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa.
Middleton V.T.C., Clarke J. (2001), Marketing in Travel and Tourism, Butterworth-Heinemann, Oxford.
Olins W. (1984), The Wolff Olins Guide to Corporate Identity, Design Council, London.
Olins W. (1989), Corporate identity. Making Business Strategy. Visible Through Design, Thames & Hudson Ltd, London.
Pender L., Sharpley R. (red.) (2008), Zarządzanie turystyką, PWE, Warszawa.
Podczas Euro 2012 kibice zostawili w Gdańsku masę pieniędzy, www.mmtrojmiasto.pl/artykul/podczas-euro-2012-kibice-zostawili-w-gdansku-mase-pieniedzy, dostęp: 22.10.2015.
Podsumowanie kosztów i oszacowanie korzyści z organizacji turnieju UEFA EURO 2012™ Gdańsk (2012), Raport Deloitte, Gdańsk.
Porter M.E., Kramer M.R. (2006), Strategy&Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, „Harvard Business Review”, No. 12.
Prahalad C.K., Hammond A. (2007), Jak obsługiwać biednych i dobrze na tym zarabiać, w: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, „Harvard Business Review”, Helion, Gliwice.
Prahalad C.K., Ramaswamy V. (2005), Przyszłość konkurencji. Współtworzenie wyjątkowej wartości wraz z klientami, PWE, Warszawa.
Prahalad C.K., Ramaswamy V. (2000), Co-opting Customer Competence, „Harvard Business Reviue”, January-February, Vol. 78, No. 1.
Rybak M. (2004), Etyka Menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Schindler R.M. (1992), The real lesson of New Coke. The Value of Focus Groups for Predicting the Effects of Social Influence, „Marketing Research”, Vol. 4, No. 4.
Thomke S., Hippel E. von (2004), Konsumenci w roli innowatorów, „Harvard Business Review Polska”, czerwiec.
UEFA European Football Championship Final Tournament 2012, www.uefa.com, dostęp: 20.10.2015.
Ulwick A.W. (2009), Czego chcą klienci? Tworzenie przełomowych produktów i usług dzięki innowacji ukierunkowanej na rezultaty, Wolters Kluwer, Kraków.
UNWTO Tourism Highlights 2018 Edition, www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419876, dostęp: 25.11.2018.
Weiermair K., Mathies C. (2004), The Tourism and leisure industry: shaping thefuture, Haworth Hospitality Press, Binghampton.
Wierzbicka B. (2013), Strategiczna Karta Wyników jako narzędzie budowania wartości firmy, w: H. Czubasiewicz, Z. Mokwa, P. Walentynowicz (red.), Uwarunkowania sukcesu organizacji, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Woźniak A. (2012), Euro 2012 zwiększy napływ turystów do Polski, https://www.rp.pl/artykul/898234-Euro-2012-zwiekszy-naplyw-turystow-do-Polski.html, dostęp: 20.10.2015.
www.stadiony.net/turnieje/euro/2012/arena_gdansk, dostęp: 20.11.2018.