Analiza obowiązków informacyjnych kredytodawców w reklamie kredytów konsumpcyjnych

Autor

  • Marta Penczar Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

obowiązki informacyjne, reklama niewprowadzająca w błąd, ochrona konsumenta, nieuczciwe praktyki rynkowe

Abstrakt

W artykule dokonano przeglądu obowiązków informacyjnych w reklamie kredytów konsumpcyjnych. Wskazano ponadto rolę informacji w podnoszeniu pozycji konsumenta na rynku usług kredytowych, jak również katalog wymaganych informacji podawanych w reklamie. Dokonano także analizy nieuczciwych praktyk reklamowych na rynku kredytów konsumpcyjnych, naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Umożliwiło to wskazanie niepożądanych działań, zakłócających racjonalne podejmowanie decyzji zakupowych przez klientów banków.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Decyzja Nr DDK (2016a), Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa, dnia 9 marca 2016 r.

Decyzja Nr RGB (2016b), Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Bydgoszcz, dnia 29 sierpnia 2016 r.

Decyzja Nr RKR (2016c), Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Kraków, dnia 21 listopada 2016 r.

Folwarski M. (2018), Nieuczciwe praktyki rynkowe instytucji finansowych a wybrane formy alternatywnych metod rozwiązywania sporów, „Rozprawy Ubezpieczeniowe”, nr 1(27).

Kacprzak M. (2012), Specyfika reklamy usług sektora bankowego w Polsce, w: A. Kozłowska (red.), Strategie komunikacji reklamowej z konsumentem, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa.

Łopiński R. (2008), Kierunki rozwoju ochrony konsumenta – kredytobiorcy w prawie wspólnotowym, „Prawo Bankowe”, nr 3.

OECD, Consumer Policy Toolkit (2010), lipiec.

Rutkowska-Tomaszewska E. (2009), Naruszenie obowiązków informacyjnych banków w prawie umów konsumenckich, Wolters Kluwer, Warszawa.

Rutkowska E. (2005), Ochrona kredytobiorcy – konsumenta usług bankowych, „Prawo Bankowe”, nr 6.

Rutkowska E. (2014), Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów na rynku usług finansowych ze szczególnym uwzględnieniem rynku usług bankowych na przykładzie wybranych najnowszych decyzji Prezesa UOKiK, internetowy „Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny”, nr 5(3).

Rutkowska E., Sieradzka M. (2008), Nieuczciwe praktyki rynkowe stosowane przez banki wobec kredytobiorców – konsumentów, cz. 1, „Prawo Bankowe”, nr 2.

Strzelbicka A. (2004), Projekt dyrektywy o kredycie konsumenckim, cz. 1, „Prawo Bankowe”, nr 9.

Szpringer W. (2005), Kredyt konsumencki i upadłość konsumencka na rynku usług finansowych w UE, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.

Szpringer W. (2009), Społeczna odpowiedzialność banków: między ochroną konsumenta a ochroną socjalną, Wolters Kluwer, Warszawa.

UOKiK (2018), Sprawozdanie z działalności UOKiK ― rok 2017, Warszawa.

Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 993 z późn. zm.

Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 798 z późn. zm.

Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2070.

Wojtczak D. (2008), Poziomy, instrumenty, mechanizmy i modele ochrony konsumenta usług bankowych. Stan obecny i perspektywy, „Prawo Bankowe”, nr 3.

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20 czerwca 2006 r., III SK 7/06.

Włodarska K. (2008), Sytuacja prawna kredytobiorcy – konsumenta usług bankowych, e-biuletyn, Centrum Badań Problemów Prawnych i Ekonomicznych Komunikacji Elektronicznej, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii, Uniwersytet Wrocławski.

Zaleśkiewicz T. (2003), Psychologia inwestora giełdowego. Wprowadzenie do behawioralnych finansów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Zasady reklamowania usług bankowych (2008), załącznik do uchwały Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 2 października 2008 r., Komisja Nadzoru Finansowego.

Związek Banków Polskich (2010), Zasady Dobrej Praktyki Bankowej, załącznik nr 1 do Uchwały nr 11 XXI Walnego Zgromadzenia Związku Banków Polskich, 22 kwietnia.

Żurawik B., Żurawik W. (2016), Interdyscyplinarność marketingu jako nauki i sztuki, „Zarządzanie i Finanse”, nr 4.

Żurawik W.Z. (2010), Kręte drogi komunikacji marketingowej, „Zeszyty Naukowe”, nr 135, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-21

Jak cytować

Penczar, M. (2018). Analiza obowiązków informacyjnych kredytodawców w reklamie kredytów konsumpcyjnych. Zarządzanie I Finanse, 16(3.3), 197–207. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7668

Numer

Dział

Artykuły