Zastosowanie funkcji HR biznes partneringu w przedsiębiorstwie – studium przypadku X Technology Poland
Słowa kluczowe:
biznes partner, strategiczny partner biznesowy, służby personalneAbstrakt
Rola ZZL w organizacjach nieustannie ewoluuje. Zaczęto na nowo definiować pracę służb personalnych i ponownie doceniono specjalistyczną naturę tej funkcji. Wyrazem takiego podejścia jest utworzenie i doskonalenie w wielu firmach funkcji HR jako strategicznego partnera biznesu. Stąd celem artykułu jest przedstawienie, jak ta stosunkowo nowa na polskim rynku funkcja jest realizowana w polskim oddziale międzynarodowego przedsiębiorstwa X Technology Poland (XTP), jak tę funkcję rozumieją pracownicy oraz jakie są przeszkody w jej wdrażaniu i rozwoju. W tym celu, za pomocą przygotowanych kwestionariuszy ankiety, przeprowadzono badania, odrębnie wśród wszystkich osób pełniących funkcję HR biznes partnerów oraz wśród 30 kierowników korzystających w firmie XTP z ich usług. Analiza wyników pozwoliła na wskazanie kompetencji niezbędnych HRBP do właściwej realizacji tej funkcji, obszarów współpracy z kierownikami liniowymi oraz tych wymagających doskonalenia.
Downloads
Bibliografia
Elias J., Scarbrough H. (2004), Evaluating Human capital. An exploratory study of man-agement practice, „Human Resources Management Journal”, Vol. 14, No. 4.
Gołębski M. (2013), HR Biznes Partner jako współczesne rozwiązanie w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej”, nr 51.
Meysztowicz K. (2014), Biznesowe partnerstwo w zarządzaniu ludźmi, „Personel i Zarządzanie”, nr 8.
Morley M., Cunnigle P., O’Sullivan M. (2006), New directions in the HRM Function, Emerald Group Publishing Ltd, Bradford.
Organizacja działu HR z wyodrębnioną funkcją HR Business (2014), „Biuletyn HR Business Partnera, Tangerine”, nr 2, http://www.tangerine.biz.pl/images/pdf/biuletyn_hr_business_partnera_2014.pdf, dostęp: 10.10.2018.
Samul J. (2014), Funkcje działu personalnego a szacowanie wartości kapitału ludzkiego firmy, „Economics and Management”, No. 2.
Ulrich D. (1997), Human Resource Champions, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
Ulrich D. (2001), Liderzy zarządzania zasobami ludzkimi. Nowe wyzwania, nowe role, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Ulrich D., Brockbank W. (2005), The HR Value Proposition, Harvard Business School Press, Boston.