Metodyka oceny proinnowacyjności kultury organizacyjnej na przykładzie małego przedsiębiorstwa

Autor

  • Sylwester Kania Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

kultura organizacyjna, diagnoza innowacyjności, efektywność

Abstrakt

Kluczową kwestią decydującą o przetrwaniu i sukcesie na globalnym rynku jest zdolność do systemowego tworzenia i wdrażania innowacji. W praktyce gospodarczej innowacje są istotnym czynnikiem wspierającym realizację strategii rozwojowej organizacji, poprzez umożliwienie odnawiania struktur przemysłowych czy też przyczynianie się do powstawania nowych sektorów działalności gospodarczej. Wobec nasilania się tych zjawisk przekształcenia w zakresie wzorców kulturowych zgodnie z nowymi wymaganiami gospodarki globalnej stają się obecnie jednym z podstawowych problemów, przed którymi stają niemal wszystkie przedsiębiorstwa. Kultura organizacyjna, jako utrwalone wzorce postępowania uczestników organizacji, kształtowane przez postawy i zachowania liderów firm, przenika zarówno proces formułowania, jak i realizacji strategii. Świadomość jej rozumienia organizacja może wykorzystać jako źródło strategicznej siły.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Cameron K.S., Quin R.E. (2003), Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana, Oficyna Wydawnicza, Kraków.

Czerska M. (2016), Metoda oceny zgodności kultury organizacyjnej z wymogami strategii, „Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku”, t. 44.

Demir C., Unnu N.A.A. (2001), Diagnising the organizational culture of a Turkisch pharmaceutical company based on the competing values framework, „Journal of Business Economics and Management”, Vol. 22, No. 11.

Hofstede G. (2000), Kultury i organizacje; Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa.

Kopertyńska M.W. (2009), Motywowanie pracowników, teoria i praktyka, Wydawnictwo Placet, Warszawa.

Korpysa J. (2014), Schumpeterian entrepreneurship in academic spin off companies in Poland, „Transformations in Business & Economics”, Vol. 13, No. 3.

Kostera M. (2003), Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Listwan T., Stor M. (2008), Strategie personalne zarzadzania kadrą menedżerską w organizacjach międzynarodowych w Polsce, PWE, Warszawa.

Obłój K. (2007), Strategia organizacji, PWE, Warszawa.

Schein E. (1992), Organizational culture and leadership, Jossey-Bass, San Francisco.

Sikorski Cz. (2006), Kultura organizacyjna, C.H. Beck, Warszawa.

Strategor (2001), Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa.

Sułkowski Ł. (2012), Kulturowe procesy zarządzania, Difin, Warszawa.

Wójtowicz A., (2011), Badanie proinnowacyjnej kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, nr 1(170).

Zakrzewska- Bielawska A. (2014), Ewolucja szkół strategii: przegląd głównych podejść i koncepcji, w: R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Rozwój koncepcji i metod, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, t. 27, Wałbrzych.

Pobrania

Opublikowane

2018-10-17

Jak cytować

Kania, S. (2018). Metodyka oceny proinnowacyjności kultury organizacyjnej na przykładzie małego przedsiębiorstwa. Zarządzanie I Finanse, 16(3.2), 123–137. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7683

Numer

Dział

Artykuły