Kształcenie kompetencji interpersonalnych w opinii studentów – studium przypadku

Autor

  • Katarzyna Szelągowska-Rudzka Uniwersytet Morski w Gdyni

Słowa kluczowe:

kompetencje interpersonalne, kompetencje zawodowe, gospodarka oparta na wiedzy

Abstrakt

Człowiek jest kreatorem sukcesu organizacji w gospodarce opartej na wiedzy. Powinien posiadać kompetencje niezbędne do budowania przewagi konkurencyjnej organizacji w otoczeniu. Kompetencje te należy kształtować już w czasie studiów. Celem artykułu jest poznanie opinii studentów Wydziału Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na temat kształcenia ich kompetencji interpersonalnych. Przypadek dobrano celowo. Jako metodę badawczą zastosowano ankietę audytoryjną. Stwierdzono, że większość respondentów, przede wszystkim studentów niestacjonarnych, jest usatysfakcjonowana treścią przedmiotów, sposobem ich realizacji, przydatnością i dostosowaniem do potrzeb rynku pracy. Opinie krytyczne, zgłoszone głównie przez studentów stacjonarnych Towaroznawstwa, wskazują na potrzebę większego dostosowania omawianych przypadków do poszczególnych specjalności.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Budnikowski A., Dabrowski D., Gąsior U., Macioł S. (2012), Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach i kwalifikacjach absolwentów uczelni – wyniki badania, „E-mentor”, nr 4 (46).

Filipowicz G. (2014), Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Wolters Kluwer, Warszawa.

Kupczyk T., Stor M. (2017), Zarządzanie kompetencjami. Teoria, badania i praktyka biznesowa, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław.

Macioł S. (2012), Kwalifikacje i kompetencje absolwentów szkół wyższych – perspektywa pracodawców, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1/39.

Macioł S., Minkiewicz B. (2008), Kompetencje absolwentów uczelni ekonomicznej. Przykład SGH, w: J. Dietl, Z. Sapijaszka (red.), Studia ekonomiczne – czy tylko wiedza i umiejętności, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź.

Masłyk-Musiał E. (red.) (2005), Zarządzanie kompetencjami w organizacji, Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie, Warszawa.

Morawski M. (2004), Kompetencje menedżerów w procesie zarządzania wiedzą, w: T. Listwan (red.), Sukces w zarządzaniu kadrami. Perspektywa globalna i lokalna, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu”, nr 1032.

Oleksyn T. (2010), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa.

Sajkiewicz A. (red.) (2008), Kompetencje menedżerów w organizacji uczącej się, Difin, Warszawa.

Sidor-Rządkowska M. (2006), Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrożenie i integrowanie z innymi systemami ZZL, Wolters Kluwer, Warszawa.

Szczepańska-Woszczyna K., Pabian A., Ratajczak S. (2014), Kształtowanie kluczowych kompetencji inżynierskich w perspektywie oczekiwań podmiotów otoczenia społeczno-gospodarczego, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.

Walkowiak R. (2004), Kompetencje menedżerów organizacji publicznych, w: T. Listwan (red.), Sukces w zarządzaniu kadrami. Perspektywa globalna i lokalna, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu”, nr 1032.

Więcek-Janka E., Pawłowska M., Bazyluk N. (2014), Kształtowanie i zarządzanie kompetencjami menedżerów – sukcesorów firm rodzinnych w środowisku kultur amerykańskiej i polskiej (analiza przypadków), „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. 15, z. 8, cz. 2.

Pobrania

Opublikowane

2018-10-17

Jak cytować

Szelągowska-Rudzka, K. (2018). Kształcenie kompetencji interpersonalnych w opinii studentów – studium przypadku. Zarządzanie I Finanse, 16(3.2), 293–303. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7696

Numer

Dział

Artykuły