Interaction of airports and landside areas development

Authors

  • Danuta Rucińska University of Gdańsk
  • Andrzej Ruciński WSB University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.26881/etil.2018.76.04

Keywords:

airports, landside areas, development interactions

Abstract

Contemporary airports are the centers of diffusion of global technological achievements and shaping socio-economic relations. As multifunctional transport hubs, they activate the socio-economic potential of space management structures. Increased flows of people, means of transport and investments located around them strengthen the competitiveness of urban areas and their regions. Airports generate jobs and the development of prestigious activities in their environment. Large-scale structures are created around modern airports – landside areas, and they are becoming carriers of targeted development of contemporary space development structures. There are various interactions between the development of airports and related, landside zones, strengthening the development and importance of both structures. The aim of the study is to present the conditions, scope and effects of mutual developmental links between airports and areas surrounding them, including the airport in Gdansk.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACI (2004), Airports Council International Europe & York Aviation, The social and economic impacts of airports in Europe. ACI Europe.

Christaller, W. (1933), Die Zentralen Orte in Süddeutschland. Eine ökonomisch-geographische Untersuchung ūber die Gesetzmässigkeit der Vorbereitung und Entwicklung der Siedlungen mit städtischen Funktionen, Jena, from: Nowosielska, E. (1992), Christaller’s Theory – the Truth and Fiction (on theIssue of Misconceptions), Polish Academy of Science, Institut of Geography and Spatial Organization, Fasc. 3, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław-Warszawa-Kraków, http://rcin.org.pl/Content/20626/ WA51_35834_r1992-z3_Dokumentacja-Geogr.pdf [Accessed 15.01.2017].

Dziewoński, K. (1990). Geografia osadnictwa i ludności w Polsce (1945–1989). Mechanizmy rozwoju. In: Dziewoński, K., Koncepcje i metody badawcze w dziedziny osadnictwa, Prace Geograficzne, 154, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, p. 264–285.

Grosse, T.G. (2002), Przegląd koncepcji teoretycznych rozwoju regionalnego, Studia Regionalne i Lokalne, 1/8, p. 25-48.

Güller M. Güller M. (2003), From Airport to Airport City, Barcelona, from: Stangel, M. (2014) Airport City. Strefra okołolotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne. Helion, Gliwice, p. 43.

http://www.icao.int/sustainability/Pages/eap-statistics-programme.aspx [Accessed 15 January 2018].

http://www.ulc.gov.pl/pl/107-aktualnosci/wiadomosci/2338-pakiet-ses-ii-single-european-sky, [Accessed 18 January 2018].

ICAO Digest of Statistics. Montreal Quebec, http://www.worldcat.org/title/digest-of-statistics-international-civil-aviation-organization-recueil-de-statistiques-organisation-de-laviation-civile-international [Accessed 11 January 2017].

Instytut Kolejnictwa, Komisja Transportu i Turystyki, badania z lat 2011–2016.

Kasarda, J., 2010, Airport Cities: The Evolution, London, p. 34.

Kasarda, J., Lindsay, G., 2011, Aerotropolis: The Way We’ll Live Next, Penguin Books Limited. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (KPZK 2013). https://www.mr.gov.pl/strony/zadania/polityka-rozwoju-kraju/zarzadzanie-rozwojem-kraju/koncepcja-przestrzennego-zagospodarowania-kraju [Accessed 12 February 2017].

Laplace, I., Lenoir, N., Pita, F., Rebello, I., Valadares, A. (2004), “WP1-Review of the current intermodality situation”, EUROCONTROL CARE INO project: “The airport of the future: Central link of intermodal transport?”, M3 SYSTEMS, ANA, ENAC-AEEL.

Marciszewska, E. (2010), Lotniska – ekonomiczny czynnik rozwoju regionu In: Stein, A., Prusakiewicz-Bech, A. (Eds.), Aeropolis. Skutki przestrzenne funkcjonowania lotnisk oraz zarządzania nimi, Materiały pokonferencyjne, 13–14.10.2008, Genshagen, Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie, Warszawa. p. 45–61.

Ogburn, W.F. (1959), Inventions of local transportation and the patterns of cities, Cities an Society, Glence.

Rekowski, M. (Ed.) (2011), Regionalne porty lotnicze w Polsce – charakterystyka i tendencje rozwojowe, , Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Rocznik Statystyki Międzynarodowej (2015), The World Bank Database, Part I., Tabl. 1.32., http:// world bank.org [Accessed 15 January 2017].

Rucińska, D., Ruciński, A., Tłoczyński, D. (2012), Transport lotniczy. Ekonomika i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Ruciński, A. (1968), Transport lotniczy jako czynnik rozwoju regionu. Praca magisterska, maszynopis, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Sopot.

Ruciński, A. (1971), Współzależność między rozwojem transportu lotniczego i aglomeracji wielkomiejskich, praca doktorska, Uniwersytet Gdański, Gdańsk.

Schaafsma, M. (2010), From airport city to airport corridor. Airport and city, sustainability and economy. In: Airports in cities and regions: research and practice, Knippenberger, U., Wall, A. (Eds.), 1st International Colloquium on Airports and Spatial Development, Karlsruhe, 9–10 July 2009, from Stangel, M. (2014), Airport city-strefa okołolotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne, Helion, Gliwice.

Schlaack, J. (2010), Defining the Airea. Evaluating urban output and forms of interaction between airport and region. In: Airports in cities and regions: research and practice, Knippenberger, U., Wall A. (Eds.), 1st International Colloquium on Airports and Spatial Development, Karlsruhe, 9–10 July 2009, from Stangel, M. (2014), Airport city-strefa okołolotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne, Helion, Gliwice.

Schulze, J.H. (1959), Zum Problem der Weltstadt. Festschrift zum 32. Deutschen Geographentag in Berlin 20–24 May 1959, gebundene Ausgabe, Schultze, J.H., Jentsch, G. (Eds.), Berlin.

Single European Sky Awards-2017, https://ec.europa.eu/transport/modes/air/ses/ses-award_en Pakiet SES II +, Urząd Lotnictwa Cywilnego [Accessed 14 January 2018].

http://www.ulc.gov.pl/pl/107-aktualnosci/wiadomosci/2338-pakiet-ses-ii-single-european-sky [Accessed 18 January 2018].

Stangel, M. (2014), Airport City-strefa okołolotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne, Helion, Gliwice.

Wróbel, P. (2012), Miasto sieciowe. Airport city i aerotropolis, Czasopismo Techniczne, 1. Architektura, 1-A2, Politechnika Krakowska, Kraków.

www.dtz.com [Ascessed 18 January 2018].

Zak, D., Getzner, M. (2014), Economic effects of airports in Central Europe: A critical review of empirical studies and their methodological assumptions, Advances in Economics and Business, 2(2).

Downloads

Published

2018-03-05

How to Cite

Rucińska, D., & Ruciński, A. (2018). Interaction of airports and landside areas development. Transport Economics and Logistics, 76, 51–64. https://doi.org/10.26881/etil.2018.76.04