Directions of tariff and ticket integration of public transport in the metropolitan area Gdańsk-Gdynia-Sopot the Pomeranian Voivodeship

Authors

  • Krzysztof Grzelec Gdańsk University of Technology
  • Hubert Kołodziejski Elbląg University of Humanities and Economics
  • Olgierd Wyszomirski University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.26881/etil.2018.76.13

Keywords:

public transport, integration, tariff and ticket offer, Gdańsk-Gdynia-Sopot metropolis, Pomeranian Voivodeship

Abstract

In the process of urban and regional public transport integration in the urbanized areas, the tariff and ticket integration is of fundamental importance, despite the fact that the price is not perceived as the basic transport postulate deciding on the choice of the way of moving. Public authorities of cities located in the metropolis Gdańsk-Gdynia-Sopot and the Pomeranian voivodeship have been undertaking attempts to integrate this transport for almost 30 years, so far without the desired results. This article presents general assumptions of tariff and ticket integration of urban and regional public transport, previous processes of integration of this transport in the Tri-City metropolis and the Pomeranian voivodship, as well as necessary directions of its tariff and ticket integration in this area in order to provide attractive transport offer.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bąkowski, W., (2017), Czy ceny biletów powinny rosnąć?, Komunikacja Publiczna, 1, p. 12.

Dydkowski, G., (2009), Integracja transportu miejskiego, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, p. 257.

Dydkowski, G., Pietrzyński, A. (2010), Systemy taryfowe w największych ośrodkach miejskich w Polsce, Komunikacja Publiczna, 2, p. 29.

Gdańskie badania ruchu (2016), Broszura informacyjna. Available from http://www.gdansk.pl [Accessed 12 February 2018].

Klimczak, K., Starowicz, W. (2010), Problemy rozwoju systemu transportowego w obszarach metropolitalnych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 628, Problemy Transportu i Logistyki, 13, pp. 348–350.

Kołodziejski, H. (Ed.) (2015), Koncepcja funkcjonowania Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w obsłudze transportowej obszaru metropolitalnego oraz integracji transportu publicznego w obszarze metropolitalnym i regionie, w tym integracji taryfowo-biletowej na obszarze OMT oraz zasad rozliczeń pomiędzy jej uczestnikami. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej, Gdańsk, pp. 86, 91.

Preferencje i zachowania komunikacyjne mieszkańców Gdyni 2015 (2016), Raport z badań. Gdynia. Available from http://www.zkmgdynia.pl [Accessed 12 February 2018].

Tomanek, R. (2017), Rola bezpłatnego transportu zbiorowego w równoważeniu mobilności w miastach, Transport Miejski i Regionalny, 7, p. 9.

Wyszomirski, O. (ed.) (2008) Transport miejski. Ekonomika i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, p. 148.

Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. Dz. U. Nr 16, poz. 95 z późn. zm.

Ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. Dz. U. Nr 51, poz. 578 z późn. zm.

Downloads

Published

2018-03-05

How to Cite

Grzelec, K., Kołodziejski, H., & Wyszomirski, O. (2018). Directions of tariff and ticket integration of public transport in the metropolitan area Gdańsk-Gdynia-Sopot the Pomeranian Voivodeship. Transport Economics and Logistics, 76, 155–165. https://doi.org/10.26881/etil.2018.76.13