Innowacje jako wyznacznik konkurencyjności MŚP w Polsce

Autor

  • Aneta Oniszczuk-Jastrząbek Uniwersytet Gdański
  • Olga Dębicka Uniwersytet Gdański
  • Tomasz Czuba Uniwersytet Gdański
  • Piotr Oskar Czechowski Akademia Morska w Gdyni

Słowa kluczowe:

konkurencyjność, innowacje, polskie przedsiębiorstwa MSP

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie wpływu innowacji na konkurencyjność polskich małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz analiza tendencji we wdrażaniu innowacji w sektorze polskich MŚP w latach 2012–2015. Wdrażanie innowacji dotyczy ośmiu obszarów działalności: nowy produkt lub usługa, nowy sposób obsługi klienta, ekspansja na nowe rynki geograficzne, istotne zmiany istniejącej oferty, istotne zmiany w organizacji, zmiany w technologii lub metodzie produkcji towarów lub usług, innowacje marketingowe oraz zmiany w metodach dystrybucji. Weryfikacja założeń nastąpiła w oparciu o badania empiryczne zrealizowane metodą wywiadu bezpośredniego przeprowadzonego z respondentami reprezentującymi sektor MŚP. Dane analizowano za pomocą analizy korespondencji, która pozwoliła na zbudowanie modelu prezentującego podsumowanie wyników korespondencji między grupami przedsiębiorstw i rodzajami innowacji.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamkiewicz H., 1999, Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia.

Adamkiewicz-Drwiłło H.G., 2001, Adaptacja rynkowa jako istotny czynnik strategiczny osiągnięcia sukcesu przez przedsiębiorstwo w warunkach globalizacji, Prace Naukowe Katedry Zarządzania, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia.

Bachnik K., 2006, Innowacyjność jako jeden z kluczowych elementów polityki Unii Europejskiej, [in:] Innowacyjność w teorii i praktyce, ed. M. Strużycki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Baruk J., 2004, Innowacje jako instrument zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, [in:] Instrumenty i formy organizacyjne procesów zarządzania w społeczeństwie informacyjnym, t. 1, ed. A. Stabryła, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.

Benzécri J.-P.,1973, L’Analyse des Données, vol. 2: L’Analyse des Correspondances, Dunod, Paris. Bojewska B., 2009, Zarządzanie innowacjami jako źródło przedsiębiorczości małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.

CSO, 2007, Central Statistical Office, Science and Technology in Poland in 2006, https://stat. gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/en/defaultaktualnosci/3313/1/2/1/science_and_ technology_in_poland_in_2006.pdf [access: 07.09.2018].

Czechowski P.O., Badyda A., Majewski G., 2013, Data mining system for air quality monitoring networks. Archives of Environmnetal Protection, vol. 39, no. 4.

Drucker P.F., 1992, Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa. Faulkner D., Bosman C., 1996, Strategie konkurencji, Gobether i S-ka, Warszawa. Goławska M., 2004, Koncepcja innowacyjności, Marketing i Rynek, vol. 11.

Gorynia M., 2002, Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.

Hirschfeld H.O., 1935, A connection between correlation and contingency, Proceeding of the Cambridge Philosophical Society, vol. 31.

Jankowska-Mihułowicz M., 2008, Decyzje menedżerskie jako wewnętrzne czynniki konkurencyjności przedsiębiorstw, [in:] Przedsiębiorstwo w otoczeniu globalnym, eds. O. Dębicka, A. Oniszczuk-Jastrząbek, T. Gutowski, J. Winiarski, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Jasiński A.H., 2006, Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Kacperczyk E., Rzymek B. (eds.), 2014, Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2011–2013, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.

Kotler P., 1999, Marketing-analiza, planowanie, wdrożenie i kontrola, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa.

Oniszczuk-Jastrząbek A., 2013, Przedsiębiorczość w budowaniu zdolności konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Oniszczuk-Jastrząbek A., 2016, Wdrażanie innowacji technologicznych i nie technologicznych, [in:] Przedsiębiorstwo. Drogi sukcesu rynkowego, ed. J. Żurek, PWE, Warszawa.

Pomykalski A., 2001, Innovation management, PWN, Warsaw.

Qualifact, 2012, Finanse MSP 2012. Rynek usług ubezpieczeniowych, Gdańsk.

Qualifact, 2013, Finanse MSP 2013. Rynek usług ubezpieczeniowych, Gdańsk.

Qualifact, 2014, Finanse MSP 2014. Rynek usług ubezpieczeniowych, Gdańsk.

Qualifact, 2015, Finanse MSP 2015. Rynek usług ubezpieczeniowych, Gdańsk.

Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, Dz. U., 2004 r., nr 173, poz. 1807, art. 104–106.

Romanowski R., 2000, Innovations as determinants for the strategic activities, [in:] Premises and implements for undertaking marketing decisions, The Poznań University of Economics, Poznań.

Schumpeter J., 1960, Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.

Skawińska E., 2002, Reakcja na zmiany a konkurencyjność przedsiębiorstw, [in:] Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście, ed. E. Skawińska, PWN, Warszawa–Poznań.

Szymański W. (ed.), 1995, Przedsiębiorstwo, rynek, konkurencja, Wydawnictwo SGH, Warszawa.

Zadura-Lichota P., Tarnawa A. (eds.), 2014, Raport o stanie małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2012–2013, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.

Zorska A., 2008, Przemiany konkurencji międzynarodowej w wyzwania dla polskich przedsiębiorstw, [in:] Przedsiębiorstwo w otoczeniu globalnym, eds. O. Dębicka, A. Oniszczuk-Jastrząbek, T. Gutowski, J. Winiarski, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Żurek J., 1999, Warunki poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw żeglugi morskiej. Konkurencyjność transportu morskiego Polski, FRUG, Gdańsk.

Opublikowane

2018-12-20

Jak cytować

Oniszczuk-Jastrząbek, A. ., Dębicka, O. ., Czuba, T. ., & Czechowski, P. O. (2018). Innowacje jako wyznacznik konkurencyjności MŚP w Polsce. International Business and Global Economy, 37, 421–435. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/IBage/article/view/7387

Numer

Dział

Artykuły