Smartphone as a device supporting the interpenetrating of offline and online processes in shopping – empirical research among the Y generation

Autor

  • Sylwia Badowska Uniwersytet Gdański
  • Liwia Delińska Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

smartphone, generation Y, purchasing process, online, offline

Abstrakt

The aim of the paper is to evaluate the use of the smartphones by consumers of the Y generation as a support tool at traditional retail in the context of the interpenetrating of online and offline processes in shopping. The survey was conducted in 2017 applying the survey technique, and the selective quota sampling procedure was employed. The obtained results suggest that among the studied group, the smartphone contributes to finding shopping inspirations and absorbing product information, thus supporting consumers in purchasing processes in offline retail. Moreover, a group of Y generation consumers, for whom using the smartphone at traditional retail has become a habit, exists and for some of them it has turned into addiction. Among represantatives of the Y generation, hybridity of purchasing behaviour was observed, which leads to integrating activities of online and offline shopping. The results of the study contribute to broaden the knowledge concerning the consumer behaviour of Y generation and drawing up of companys’ marketing strategies better.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bełcik A. (2017), Carrefour otworzył sklep w stylu omnichannel, www.pb.pl/carrefourotworzyl-sklep-w-trendzie-omnichannel-901204, accessed: 4.02.2018.

Cognizant (2015), Omnichannel Retailing. The Digital Store of the Future, https://youtu.be/CRaiadNn_nw, accessed: 1.02.2018.

Delińska L. (2016), Proces podejmowania decyzji zakupowych przez współczesnych konsumentów – ujęcie empiryczne, w: C. Szmidt (red.), Zarządzanie i ekonomia. Teraźniejszość i przyszłość, Poltext, Warszawa.

Dobosiewicz J. (2017), Będą showroomy zamiast sklepów. Czy tradycyjny handel nie jest już potrzebny?, www.businessinsider.com.pl/finanse/showroomy-zastapia-sklepy-e-commerce-a-przyszlosc-handlu/kf9egdr, accessed: 4.02.2018.

Dąbrowska A., Bylok F., Janoś-Kresło M., Kiełczewski D., Oziomek I. (2015), Kompetencje konsumentów – innowacyjne zachowania, zrównoważona konsumpcja, PWE, Warszawa.

Edelman/StrategyOne (2010), The 8095 Exchange: Millennials, their actions surrounding brands, and the dynamics of reverberation, www.slideshare.net/EdelmanDigital/8095-white-paper, accessed: 10.08.2017.

Epsilon (2015), Digital Shopping Tool Impact Study 2015, https://retailnet.pl/2015/07/27/13611-raport-wplyw-mediow-spolecznosciowych-i-narzedzi-mobilnychw-procesie-zakupowym/, accessed: 30.01.2017.

Green D. (2018), Skąd Amazon wie, że klient zapłacił, czyli jak się robi zakupy w sklepie bez kas, www.businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/amazon-go-sklep-bez-kas-skad-wiadomo-co-kto-kupil/70m4tpq, accessed: 29.01.2018.

Homewood S. (2015), OMD and NewsLifeMedia team up to target millennials, www.adnews.com.au/news/omd-and-newslifemedia-team-up-to-target-millennials, accessed: 2.02.2018.

Howe N., Strauss W. (2000), Millennials Rising: The Next Great Generation, Vintage Books, New York.

IAB Polska, PwC (2016), Raport strategiczny. Internet 2015/2016, www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2016/06/Raport-strategiczny-Internet-2015_2016.pdf, accessed: 15.08.2017.

IAB Polska Mobile (2014), Perspektywy rozwojowe Mobile Online w Polsce, www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2014/09/raport_iab_polska_mobile.pdf, accessed: 15.08.2017.

Izba Gospodarki Elektronicznej, Mobile Institute (2016), M-commerce. Kupuję mobilnie 2016, http://ecommercepolska.pl/files/7514/8000/0754/M-commerce_Kupuje_mobilnie_2.0_listopad_2016_2.pdf, accessed: 15.08.2017.

Kavounis Y. (2008), The Millennial effect, “Brand Strategy”, No. 6.

Koniorczyk G. (2014), Smart shopping a zachowania zakupowe polskich konsumentów, “Handel Wewnętrzny”, nr 3.

Lecinski J. (2011), ZMOT Winning The Zero Moment of Truth, www.thinkwithgoogle.com/_qs/documents/673/2011-winning-zmot-ebook_research-studies.pdf, accessed: 12.07.2017.

Mediarun (2017), Smartfon coraz ważniejszy dla handlu. Co z pozostałymi kanałami?, www.mediarun.com/pl/digital/smartfon-coraz-wazniejszy-dla-handlu-pozostalymi-kanalami.html, accessed: 15.08.2017.

Mindshare Polska (2015), Multiscreening, www.wirtualnemedia.pl/artykul/multiscreening-powszechny-wsrod-internautow-w-gore-shifting-infografika, accessed: 2.02.2018.

Mobile Institute (2016), mShopper 2.0 – Polacy na zakupach mobilnych, www.wirtualnemedia.pl/artykul/smartfony-i-tablety-coraz-wazniejszym-elementem-cyklu-zakupowego-infografika, accessed: 12.08.2017.

Prensky M. (2001), Digital Natives, Digital Immigrants, “From On the Horizon”, Vol. 9, No. 5.

PwC (2017), Total Retail 2017, Jak przetrwać w cyfrowym świecie handlu, www.pwc.pl/pl/pdf/raport-total-retail-2017.pdf, accessed: 16.08.2017.

Refuel (2015), Millenial teens digital explorer, http://research.refuelagency.com/wp-content/uploads/2015/07/Millennial-Teen-Digital-Explorer.pdf, accessed: 1.02.2018.

Rowlands I., Nicholas D., Williams P., Huntington P., Fieldhouse M., Gunter B., Withey R., Jamali H.R., Dobrowolski T., Tenopir C. (2008), The Google generation: the information behaviour of the researcher of the future, “Aslib Journal of Information Management”, Vol. 60, No. 4.

Sempruch-Krzemińska K. (2014), Proces zakupu odzieży fast fashion, “Marketing i Rynek”, nr 3.

Siekierska M. (2016), Omnichannel a multichannel. Którego podejścia potrzebuje twój sklep?, www.payu.pl/blog/omnichannel-multichannel-ktorego-podejsciapotrzebuje-twoj-sklep, accessed: 2.02.2018.

Smartshopping, czyli mądre zakupy ze smartfonem w ręku. Sprawdź, jak na tym zaoszczędzisz (n.d.), www.weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,18842617,smartshopping-czyli-madre-zakupy-ze-smartfonem-w-reku-sprawdz.html, accessed: 4.02.2018.

Solomon M.R. (2016), Consumer Behavior: Buying, Having, and Being, Pearson India Education Services, Noida.

Sznajder A. (2014), Technologie mobilne w marketingu, Wolters Kluwer, Warszawa.

Szulkowski T. (2016), Mobile w procesie zakupowym (cz. 1), http://nowymarketing.pl/a/11552,mobile-w-procesie-zakupowym-cz-1, accessed: 16.08.2017.

Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/, accessed: 15.08.2017.

Tapscott D. (2010), Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

TNS Polska (2016). Marketing mobilny w Polsce 2016, www.tnsglobal.pl/coslychac/files/2015/05/POLSKA_JEST_MOBI_2015.pdf, accessed: 14.08.2017.

Turak N. (2015), The Millennial effect: how Generation Y is shaping the way the world does business, www.fdiintelligence.com/Companies/The-Millennial-effect-how-Generation-Y-is-shaping-the-way-the-world-does-business?ct=true, accessed: 12.08.2017.

Van den Bergh J., Behrer M. (2012), Jak kreować marki, które pokocha pokolenie Y, Wydawnictwo Edgard, Warszawa.

Waś-Smyrgała J. (2011), Na granicy online i offline, czyli social commerce i fenomen zakupów grupowych, “Gazeta Finansowa”, nr 20.

Opublikowane

2018-11-21

Jak cytować

Badowska, S., & Delińska, L. (2018). Smartphone as a device supporting the interpenetrating of offline and online processes in shopping – empirical research among the Y generation. Zarządzanie I Finanse, 16(3.3), 7–23. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7650

Numer

Dział

Artykuły