Kreowanie wizerunku polskich miast w mediach społecznościowych

Autor

  • Liwia Delińska Uniwersytet Gdański
  • Urszula Kęprowska Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

marketing miast, media społecznościowe, wizerunek miast, komunikacja marketingowa

Abstrakt

Media społecznościowe zmieniły sposób komunikacji we współczesnym świecie. Skala zmian, jakie wywołały w działaniach marketingowych, jest niepowtarzalnym zjawiskiem. Sieci społecznościowe umożliwiają rozpowszechnianie informacji i budowanie wizerunku na ogromną skalę. Bez wątpienia dotyczy to także działań jednostek samorządu terytorialnego z zakresu marketingu miast. Analiza obecności polskich miast w mediach społecznościowych wskazuje jednoznacznie, iż aktywność w największych kanałach komunikacji stała się obowiązkiem. Skuteczne działania w mediach społecznościowych pozwalają na budowanie przewagi w marketingu terytorialnym.

 Głównym celem artykułu jest wskazanie kierunków i ocena wykorzystania serwisów społecznościowych przez największe polskie miasta. W części teoretycznej przedstawiono specyfikę mediów społecznościowych, rynkowe podejście do miast jako produktów oraz istotę kształtowania wizerunku przez jednostki samorządu terytorialnego. W części empirycznej dokonano analizy mediów społecznościowych wykorzystywanych przez największe polskie miasta. Zaproponowano także autorski wskaźnik atrakcyjności miast pod kątem prowadzonej przez nich komunikacji w najbardziej popularnym serwisie społecznościowym. Przeprowadzono również krótkie badanie za pomocą kwestionariusza ankiety ukazujące przesłanki i sposoby korzystania z Facebooka przez polskie miasta.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Brzeziński S., Jasiński M. (2014), Media społecznościowe w marketingu terytorialnym polskich miast, „Marketing i Rynek”, nr 3.

Brzustewicz P. (2014), Marketing 3.0 – nowe podejście do tworzenia wartości, „Marketing i Rynek, nr 2.

Cichomski W. (2013), Możliwości wykorzystania Internetu w promocji jednostek terytorialnych, w: W. Cichomski, R. Romanowski (red.), Marketing terytorialny oparty na wiedzy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Dudek-Mańkowska S., Balkiewicz-Żerek A. (2015), Siła marki miejsca, „Marketing i Rynek”, nr 6.

Florek M., Augustyn A. (2011), Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury, BESTPLACE. Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Warszawa.

Florek M. (2013), Podstawy marketingu terytorialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Glińska E., Florek M., Kowalewska A. (2009), Wizerunek miasta: od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer, Warszawa.

Kaznowski D. (2014), Social media – społeczny wymiar Internetu, w: J. Królewski, P. Sala (red.), E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kotler P. (2005), Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.

Łopacińska K. (2014), Social media w zintegrowanej komunikacji marketingowej, „Marketing i Rynek”, nr 12.

Stępowski R. (2015), Marketing terytorialny. Jak zbudować i wypromować markę miejscowości?, Wydawnictwo Roster, Rawa Mazowiecka.

Szromnik A. (1997), Marketing terytorialny – geneza, rynki docelowe i podmioty oddziaływania, w: T. Domańskiego (red.), Marketing terytorialny strategiczne wyzwania dla miast i regionów, Centrum Badań i Studiów Francuskich, Uniwersytet Łódzki, Warszawa.

Szromnik A. (2016), Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Wolters Kluwer, Kraków.

Wiktor J.W. (2013), Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

www.gemius.pl/agencje-aktualnosci/wyniki-badania-gemiuspbi-za-maj-2016.html, dostęp: 15.09.2016.

www.lovekrakow.pl/aktualnosci/facebook-twitter-instagram-jak-krakow-korzysta-z-social- mediow_10939.html, dostęp: 3.09.2016.

www.pwc.pl/pl/publikacje/2015/raport-o-polskich-metropoliach-2015.html, dostęp: 3.09.2016.

www.sotrender.pl, dostęp: 22.09.2016.

www.wroclaw.pl/portal/social-media, dostęp: 2.09.2016.

Zeman-Miszewska E. (2000), Marketing terytorialny, w: K. Mazurek-Łopacińska, A. Styś (red.), Marketing – przełom wieków. Paradygmaty – zastosowania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-21

Jak cytować

Delińska, L., & Kęprowska, U. (2018). Kreowanie wizerunku polskich miast w mediach społecznościowych. Zarządzanie I Finanse, 16(3.3), 61–75. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7656

Numer

Dział

Artykuły