Kształtowanie kanałów komunikacji marketingowej w działaniach public relations towarzyszących budowie infrastruktury drogowej
Słowa kluczowe:
komunikacja marketingowa, zarządzanie interesariuszami, marketing komunalny, marketing terytorialny, syndrom nimbyAbstrakt
Konflikty lokalizacyjne, które obserwujemy w przypadku wielu projektów infrastrukturalnych, implikują szereg dodatkowych kosztów związanych m.in. z przestojami i reorganizacją budowy czy koniecznością zażegnania sporów. Aby ograniczyć ryzyko ich powstawania, konieczna jest współpraca z interesariuszami, której istotnym elementem jest komunikacja marketingowa.
Celem opracowania jest identyfikacja narzędzi i kanałów komunikacji, rekomendowanych w działaniach public relations adresowanych do osób zamieszkujących w rejonie planowanej lub realizowanej inwestycji drogowej.
Realizując założony cel, w części teoretycznej odniesiono się do kluczowych elementów procesu komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem mediów łączących nadawcę i odbiorcę przekazu. Następnie w części empirycznej przywołano wyniki badania sondażowego zrealizowanego w czterech rozwijających się dzielnicach Gdańska, w których planowane są duże inwestycje drogowe. Jego celem było poznanie potrzeb informacyjnych wybranej grupy interesariuszy oraz kanałów komunikacji, którymi chcieliby uzyskiwać informacje o planowanych lub realizowanych w ich dzielnicy inwestycjach drogowych.
Prezentowane w opracowaniu wnioski powinny skłaniać do traktowania lokalnych społeczności, na terenie których realizowane będą lub są zadania inwestycyjne, jako docelowego rynku przedsiębiorstwa, dla którego należy opracować stosowne działania marketingowe, z tym zastrzeżeniem, że z uwagi na zróżnicowanie odbiorców należy tu stosować podejście właściwe dla strategii pełnego pokrycia, a więc opracować charakterystykę poszczególnych grup docelowych i uwzględniając ich zróżnicowanie (np. w zakresie preferowanych kanałów komunikacji) i opracować kilka programów komunikacji, odrębnie dla każdej z grup odbiorców.
Downloads
Bibliografia
Bęben R. (2015), Therole ofsocial marketing in overcoming the nimby syndrome, „Journal of Positive Management”, Vol. 6, No. 1, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Dmochowska-Dudek K. (2013), Syndrom nimby w przestrzeni wielkomiejskiej. Przykład Łodzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Dobek-Ostrowska B. (2004), Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.
Goban-Klas T. (2018), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kotler P., Keller K.L. (2014), Marketing, Rebis, Poznań.
Mamrot S., Kośmider A. (2012), Nowoczesne kanały komunikacji z klientem w e-biznesie, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Pilarczyk B. (2011), Innowacje w komunikacji marketingowej, „Zeszyty Naukowe”, nr 9, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Kraków.
Śliwińska K., Pacut M. (2011), Narzędzia i techniki komunikacji marketingowej XXI wieku, Wolters Kluwer, Warszawa.
Stochniałek-Mulas K. (2012), Percepcja przekazów marketingowych jako element procesu komunikacji marketingowej, „Zarządzanie i Finanse”, nr 2, cz. 2.
Strategiczny Program Transportowy Dzielnicy Południe w mieście Gdańsku na lata 2014–2020.
Wiktor J.W. (2001), Promocja. System komunikowania przedsiębiorstwa z rynkiem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Kraków.
Wójcik K. (2005), Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Placet, Warszawa.
Żurawik B. (2011), Promocja, w: W. Żurawik (red.), Marketing. Podstawy i kontrowersje, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.