Kształtowanie kanałów komunikacji marketingowej w działaniach public relations towarzyszących budowie infrastruktury drogowej

Autor

  • Robert Bęben Uniwersytet Gdański
  • Oliwia Wysocka Pomorski Instytut Naukowy

Słowa kluczowe:

komunikacja marketingowa, zarządzanie interesariuszami, marketing komunalny, marketing terytorialny, syndrom nimby

Abstrakt

Konflikty lokalizacyjne, które obserwujemy w przypadku wielu projektów infrastrukturalnych, implikują szereg dodatkowych kosztów związanych m.in. z przestojami i reorganizacją budowy czy koniecznością zażegnania sporów. Aby ograniczyć ryzyko ich powstawania, konieczna jest współpraca z interesariuszami, której istotnym elementem jest komunikacja marketingowa.

Celem opracowania jest identyfikacja narzędzi i kanałów komunikacji, rekomendowanych w działaniach public relations adresowanych do osób zamieszkujących w rejonie planowanej lub realizowanej inwestycji drogowej.

Realizując założony cel, w części teoretycznej odniesiono się do kluczowych elementów procesu komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem mediów łączących nadawcę i odbiorcę przekazu. Następnie w części empirycznej przywołano wyniki badania sondażowego zrealizowanego w czterech rozwijających się dzielnicach Gdańska, w których planowane są duże inwestycje drogowe. Jego celem było poznanie potrzeb informacyjnych wybranej grupy interesariuszy oraz kanałów komunikacji, którymi chcieliby uzyskiwać informacje o planowanych lub realizowanych w ich dzielnicy inwestycjach drogowych.

Prezentowane w opracowaniu wnioski powinny skłaniać do traktowania lokalnych społeczności, na terenie których realizowane będą lub są zadania inwestycyjne, jako docelowego rynku przedsiębiorstwa, dla którego należy opracować stosowne działania marketingowe, z tym zastrzeżeniem, że z uwagi na zróżnicowanie odbiorców należy tu stosować podejście właściwe dla strategii pełnego pokrycia, a więc opracować charakterystykę poszczególnych grup docelowych i uwzględniając ich zróżnicowanie (np. w zakresie preferowanych kanałów komunikacji) i opracować kilka programów komunikacji, odrębnie dla każdej z grup odbiorców.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bęben R. (2015), Therole ofsocial marketing in overcoming the nimby syndrome, „Journal of Positive Management”, Vol. 6, No. 1, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Dmochowska-Dudek K. (2013), Syndrom nimby w przestrzeni wielkomiejskiej. Przykład Łodzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Dobek-Ostrowska B. (2004), Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.

Goban-Klas T. (2018), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kotler P., Keller K.L. (2014), Marketing, Rebis, Poznań.

Mamrot S., Kośmider A. (2012), Nowoczesne kanały komunikacji z klientem w e-biznesie, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.

Pilarczyk B. (2011), Innowacje w komunikacji marketingowej, „Zeszyty Naukowe”, nr 9, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Kraków.

Śliwińska K., Pacut M. (2011), Narzędzia i techniki komunikacji marketingowej XXI wieku, Wolters Kluwer, Warszawa.

Stochniałek-Mulas K. (2012), Percepcja przekazów marketingowych jako element procesu komunikacji marketingowej, „Zarządzanie i Finanse”, nr 2, cz. 2.

Strategiczny Program Transportowy Dzielnicy Południe w mieście Gdańsku na lata 2014–2020.

Wiktor J.W. (2001), Promocja. System komunikowania przedsiębiorstwa z rynkiem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Kraków.

Wójcik K. (2005), Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Placet, Warszawa.

Żurawik B. (2011), Promocja, w: W. Żurawik (red.), Marketing. Podstawy i kontrowersje, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-21

Jak cytować

Bęben, R., & Wysocka, O. (2018). Kształtowanie kanałów komunikacji marketingowej w działaniach public relations towarzyszących budowie infrastruktury drogowej . Zarządzanie I Finanse, 16(3.3), 25–41. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7651

Numer

Dział

Artykuły