Optymalizacja czasu i kosztów projektu badań rynku turystyki medycznej w Polsce

Autor

  • Mariusz Chmielewski Uniwersytet Gdański
  • Sylwia Kuczamer-Kłopotowska Uniwersytet Gdański
  • Monika Boguszewicz-Kreft Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku

Słowa kluczowe:

turystyka medyczna, projekt badawczo-rozwojowy, wykres Gantta, optymalizacja czasowo kosztowa projektu

Abstrakt

Projekty badawcze stanowią szczególny rodzaj projektów, ale charakteryzują się wszystkimi cechami uniwersalnych projektów: mają swój cel, w wyniku ich realizacji powstaje specyficzny i unikalny produkt, są złożone, w trakcie ich realizacji generowane jest ryzyko. Z uwagi na ich cechy do optymalizacji parametrów projektów badawczych można wykorzystać tradycyjne narzędzie, jakim jest wykres Gantta, który wzbogacony o koncepcję gradientu kosztów umożliwia osiągnięcie wymaganych parametrów czasowo kosztowych dla projektu badawczego. W ramach artykułu dokonano optymalizacji czasu i kosztów analizowanego projektu badań turystyki medycznej w Polsce.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Al.-Amin M., Makarem S.C., Pradhan R. (2011), Hospital ability to attract international patients: a conceptual framework, „International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing”, Vol. 5, No. 3.

Białk-Wolf A. (2010), Potencjał rozwojowy turystyki medycznej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 53.

Białk-Wolf A. (2014), Turystyka medyczna. Perspektywy rozwoju w woj. pomorskim, http://www.gdansk4u.pl/uploads/TurystykaMedycznaRaport.pdf, dostęp: 15.01.2016.

Białk-Wolf A., Arent M., Buziewicz A. (2016), Analiza podaży turystyki zdrowotnej w Polsce, POT, Warszawa.

Boguszewicz-Kreft M. (2017a), Factors affecting the decision-making processes of medical tourists, „Marketing i Rynek”, nr 9.

Boguszewicz-Kreft M. (2017b), The consumer’s perspective in medical tourism – identification of research gaps, „Handel Wewnętrzny”, nr 5.

Clarke L.H., Griffin M. (2008), Visible and invisible ageing: Beauty work as a response to ageism, „Ageing and Society”, Vol. 28, No. 5.

Connell J. (2013), Contemporary medical tourism: Conceptualisation, culture and commodification, „Tourism Management”, Vol. 34.

Cormany D., Baloglu S. (2011), Medical travel facilitator websites: An exploratory study of web page contents and services offered to the prospective medical tourist, „Tourism Management”, Vol. 32, No. 4.

Crooks V.A., Kingsbury P., Snyder J., Johnston R. (2010), What is known about the patient’s experience of medical tourism? A scoping review, „BMC Health Services Research”, 10:266.

Eissler L.A., Casken J. (2013), Seeking Health Care Through International Medical Tourism, „Journal Of Nursing Scholarship”, Vol. 45, No. 2.

Frączkowski K. (2003), Zarządzanie projektem informatycznym, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.

Gan L.L., Frederick J.R. (2013), Medical Tourists: Who Goes and What Motivates Them?, „Health Marketing Quarterly”, Vol. 30, No. 2.

Główny Urząd Statystyczny (2018), Pojęcia stosowane w statystyce publicznej, „Serwis Głównego Urzędu Statystycznego”, https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/76,pojecie.html, dostęp: 15.12.2018.

Guiry M., Vequist D.G. (2011), Traveling Abroad for Medical Care: U.S. Medical Tourists’ Expectations and Perceptions of Service Quality, „Health Marketing Quarterly”, Vol. 28, No. 3.

Guy B.S., Henson J.N., Dotson M.J. (2015), Characteristics of consumers likely and unlikely to participate in medical tourism, „International Journal Of Healthcare Management”, Vol. 8, No. 2.

Henson J.N., Guy B.S., Dotson M.J. (2015), Should I stay or should I go?: Motivators, decision factors, and information sources influencing those predisposed to medical tourism, „International Journal Of Healthcare Management”, Vol. 8, No. 1.

Hopkins L., Labonté R., Runnels V., Packer C. (2010), Medical tourism today: what is the state of existing knowledge?, „Journal Of Public Health Policy”, Vol. 31, No. 2.

Iordache C., Ciochiná I., Roxana P. (2013), Medical tourism – between the content and socio-economic development goals. Development strategies, „Romanian Journal of Marketing”, No. 1.

Johnston R., Crooks V.A., Snyder J. (2012), „I didn’t even know what I was looking for”: A qualitative study of the decision-making processes of Canadian medical tourists, „Globalization & Health”, Vol. 8, No. 1.

Klich J. (2012), Global medical tourism management: a needed research agenda, „Advances in Management”, Vol. 5, No. 1.

Kloze M. (2009), Kluczowe aspekty zarządzania projektami, Delloitte, Prezentacja szkoleniowa Akademii Konsultingu.

Kumar S., Breuing R., Chahal R. (2012), Globalization of health care delivery in the United States through medical tourism, „Journal of Health Communication”, Vol. 17, No. 2.

Lim W.M., Ting D.H. (2012), Healthcare marketing: Contemporary salient issues and future research directions, „International Journal Of Healthcare Management”, Vol. 5, No. 1.

Lunt N.T., Mannion R., Exworthy M. (2013), A Framework for Exploring the Policy Implications of UK Medical Tourism and International Patient Flows, „Social Policy & Administration”, Vol. 47, No. 1.

Lunt N., Carrera P. (2010), Medical tourism: Assessing theevidence on treatment abroad, „Maturitas”, Vol. 66, No. 1.

Lunt N., Hardey M., Mannion R. (2010), Nip, tuck and click: medical tourism and the emergence of web-based health information, „The Open Medical Informatics Journal”, Vol. 4, No. 1.

Lunt N., Machin L., Green S., Mannion R. (2011), Are there implications for quality of care for patients who participate in international medical tourism?, „Expert Review of Pharmacoeconomics & Outcomes Research”, Vol. 11, No. 2.

Menvielle L., Menvielle W., Tournois N. (2014), Purchasing behavior of consumers for foreign medical services, „Qualitative Market Research”, Vol. 17, No. 3.

Nicholas J.M, Steyn H. (2008), Zarządzanie projektami – zastosowanie w biznesie, inżynierii i nowoczesnych technologiach, Walters Kluwer, Warszawa.

OECD (2002), Frascati Manual 2002: Proposed Standard Practice for Surveys on Research and Experimental Development, The Measurement of Scientific and Technological Activities, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264199040-en – dostęp: 15.12.2018.

Pawlak M. (2006), Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pawłowicz L. (red.) (2001), Ekonomika przedsiębiorstw. Zagadnienia wybrane, ODDK, Gdańsk.

Snyder J., Crooks V.A., Johnston R., Kingsbury P. (2011), What do we know about Canadian involvement in medical tourism? A scoping review, „Open Medicine”, Vol. 5, No. 3.

Szpitter A. (2014), Pojęcie projektu i jego rola w zarządzaniu, w: M. Chmielewski, J. Sadkowska (red.), Zarządzanie projektami – wybrane aspekty, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Trocki M., Grucza B., Ogonek K. (2009), Zarządzanie projektami, PWE, Warszawa.

Whittaker A. (2008), Pleasure and pain: Medical travel in Asia, „Global Public Health”, Vol. 3, No. 3.

Wirkus M., Roszkowski H., Dostatni E., Gierulski W. (2014), Zarządzanie projektem, PWE, Warszawa.

Wysocki R.K., McGary R. (2017), Efektywne zarządzanie projektami, Onepress, Gliwice.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-21

Jak cytować

Chmielewski, M., Kuczamer-Kłopotowska, S., & Boguszewicz-Kreft, M. (2018). Optymalizacja czasu i kosztów projektu badań rynku turystyki medycznej w Polsce. Zarządzanie I Finanse, 16(3.3), 43–60. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7654

Numer

Dział

Artykuły