Ecological and social consequences of planned obsolescence of products

Authors

  • Renata Płoska University of Gdansk

Keywords:

planned obsolescence of products, natural environment, society

Abstract

The subject of the article is planned obsolescence of products, i.e. intentional and artificial shortening of their life span, which is aimed at forcing buyers to re-purchase. The aim of the study was to identify the ecological and social effects of this phenomenon, both positive and negative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adamczyk G. (2012), Moralność w warunkach społeczeństwa konsumpcyjnego, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego”, nr 1.

Aladeojebi T.K. (2013), Planned obsolescence, „International Journal of Scientific & Engineering Research”, Vol. 4, No. 6.

ASAP – Appliance Standards Awareness Project (2016), Average Household Refrigerator Energy Use, Volume, and Price Over Time, https://appliance -standards.org/sites/default/files/refrigerator _graph_ Nov_2016.pdf, dostęp: 21.12.2018.

Attitudes of European citizens towards environment (2017), „Special Eurobarometer” No. 468.

Attitudes of Europeans towards waste management and resource efficiency (2014), „Flash Eurobarometer”, No. 388.

Balde C.P., Forti V., Gray V., Kuehr R., Stegmann P. (2017), The Global E-waste Monitor – 2017, United Nations University, International Telecommunication Union & International Solid Waste Association.

Billewicz K. (2016), Celowe postarzanie produktów a niezawodne działanie infrastruktury krytycznej, „Energetyka”, nr 10.

Brouillat E. (2015), Live fast, die young? Investigating product life spans and obsolescence in an agent based model, „Journal of Evolutionary Economics”, Vol. 25, No. 2.

Bulow J. (1986), An Economic Theory of Planned Obsolescence, „The Quarterly Journal of Economics”, Vol. 101, No. 4.

Cebula M., Kucharski P. (2012), Antykonsumpcja jako wyraz dbałości o jakość życia, w: M. Górnik-Durose, A.M. Zawadzka (red.), W supermarkecie szczęścia. O różnorodności zachowań konsumenckich w kontekście jakości życia, Difin, Warszawa.

Cooper T. (2004), Inadequate Life? Evidence of Consumer Attitudes to Product Obsolescence, „Journal of Consumer Policy”, Vol. 27, No. 4.

Cooper T. (2010), The Significance of Product Longevity, w: T. Cooper (ed.), Longevity Longer Lasting Products. Alternatives to the Throwaway Society, Gover.

Echegaray F. (2015), Consumers’ reactions to product obsolescence in emerging markets: the case of Brazil, „Journal of Cleaner Production”, No. 134.

European Commission (2008), Sustainable production and consumption – a challenge for us, http://ec.europa.eu/environment/ archives/eussd /pdf/ brochure.pdf, dostęp: 19.12.2018.

European Parliament – Directorate General for Internal Policies (2016), A Longer Lifetime for Products: Benefits for Consumers and Companies (study).

Fishman A., Gandal N., Shy O. (1993), Planned obsolescence as an engine of technological progress, „The Journal of Industrial Economics”, Vol. 41, No. 4.

Global Waste Management Outlook (2015), UNEP – ISWA.

Guiltinan J. (2009), Creative Destruction and Destructive Creation: Environmental Ethics and Planned Obsolescence, „Journal of Business Ethics”, Vol. 89, No. 1.

GUS (2011), Budżety gospodarstw domowych w 2010 r.

GUS (2018), Budżety gospodarstw domowych w 2017 r.

Hamrol A., Najlepszy Z. (2013), Za i przeciw planowemu ograniczaniu trwałości wyrobów, „Inżynieria Maszyn”, nr 1.

Hennies L., Stamminger R. (2016), An empirical survey on the obsolescence of appliances in German households, „Resources, Conservation and Recycling”, Vol. 112.

Kostecki M. (1998), Marketing and Durable Use of Consumer Products: A Framework for Inquiry, w: M. Kostecki (ed.), The Durable Use of Consumer Products, Kluwer Academic Publishers.

Kramer J. (1997), Konsumpcja w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa.

Lewicka-Strzałecka A. (2003), Konsumeryzm kontra konsumeryzm, „Annales: Etyka w życiu gospodarczym”, nr 6.

Lewicka-Strzałecka A. (2018), Etyka konsumenta w perspektywie ar etologicznej, „Diametros”, nr 56.

London B. (1932), Ending the Depression Through Planned Obsolescence, University of Wisconsin.

Longmuss J., Poppe E. (2017), Planned obsolescence: who are those planners?, w: C. Bakker, R. Mugge (eds.), Product Lifetimes And The Environment 2017 – Conference Proceedings, Delft University of Technology.

Maycroft N. (2009), Consumption, planned obsolescence and waste, Working Paper, http://eprints.lincoln.ac.uk/2062/1/Obsolescence.pdf, dostęp: 14.12.2018.

Mróz B. (2015), Wszystko na sprzedaż? Pułapki i manowce konsumpcjonizmu, „Psychologia Ekonomiczna”, nr 7.

Municipal waste statistics, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Municipal_waste_statistics, dostęp: 20.12.2018.

Obsolescence of home appliances and electronics: What istherole of the consumer? (2018), Equiterre.

OECD (1982), Product durability and product life extension: their contribution to solid waste, Paryż.

Packard V. (1960), The waste makers, Longmans.

Pope K. (2017), Understanding Planned Obsolescence. Unsustainability through production, consumption and waste generation, KoganPage.

Prandecki K. (2013), Długookresowe zmiany konsumpcji a zrównoważony rozwój, „Handel Wewnętrzny”, nr 6.

Przybyłowski K., Hartley S.W., Kerin R.A., Rudelius W. (1998), Marketing, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.

Rumianowska I. (2013), Ekokonsumpcja jako warunek efektywniejszego wykorzystania zasobów przyrodniczych a świadomość i zachowania konsumentów polskich, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 318.

Ryś A. (2015a), Planowe postarzanie produktów – analiza zjawiska w kontekście prawodawstwa europejskiego, „Handel Wewnętrzny”, nr 6.

Ryś A. (2015b), Planowe postarzanie produktu – analiza zjawiska, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, nr 1.

Sakiewicz P., Nowosielski R., Pilarczyk W., Cesarz K. (2012), Planned obsolescence – today’s engineering dilemma, „Selected Engineering Problems”, Vol. 3.

Slade G. (2006), Made to Break. Technology and Obsolescence in America, Harvard University Press.

Steward J.B. (1959), Planned obsolescence, „Harvard Business Review”, No. 5.

ZBP (2018), InfoKREDYT – oszczędzanie i kredytowanie Polaków, raport.

Published

2018-11-21

How to Cite

Płoska, R. (2018). Ecological and social consequences of planned obsolescence of products. Zarządzanie I Finanse, 16(3.3), 209–221. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7669

Issue

Section

Artykuły