Analiza uwarunkowań satysfakcji zawodowej pracowników artystycznych na przykładzie artysty chóru

Autor

  • Agata Borowska-Pietrzak Uniwersytet Gdański
  • Dawid Krupej Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

satysfakcja, motywacja, zaangażowanie, zarządzanie zasobami ludzkimi, artysta, chórzysta, opera

Abstrakt

Celem artykułu jest diagnoza poziomu satysfakcji oraz uwarunkowań jej powstawania w specyficznej grupie zawodowej pracowników artystycznych. Przykładem takich stanowisk jest zawód śpiewaka artysty chóru w organizacjach państwowych oper w Polsce. W pierwszej części tekstu zostały opisane najważniejsze uwarunkowania rynku usług artystycznych. Na tym tle krótko zdefiniowano zasadnicze cechy i zadania chórzysty operowego. W części empirycznej przedstawiono wyniki badań poczucia satysfakcji na bazie metodyki kwestionariusza P.A.S.Z. autorstwa A. Borowskiej-Pietrzak. Wyniki wskazują na bardzo niski poziom zadowolenia z pracy badanej grupy artystów chóru w porównaniu do innych grup zawodowych. Do najważniejszych atrybutów wpływających na taki stan rzeczy należy zaliczyć brak dodatkowych bonusów płacowych, złą organizację pracy czy niedocenianie pracy chórzysty. Jest to jednak grupa zawodowa, która deklaruje wysoki stopień zaangażowania w pracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Borkowska S. (2007), Wynagrodzenia za efekty w wysoce efektywnych systemach ZZL, w: Systemy wysoce efektywnej pracy, IPiSS, Warszawa.

Borowska-Pietrzak A. (2014), Pomiar poczucia satysfakcji zawodowej. Wyniki badań pilotażowych, w: M. Stor, A. Fornalczyk (red.), Sukces w zarządzaniu kadrami. Różnorodność w zarządzaniu kapitałem ludzkim – podejścia, metody, narzędzia. t. 2: Problemy zarządczo-psychologiczne, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław.

Chodkowski R. (2003), Teatr Grecki, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Daszkowska M. (1998), Usługi, produkcja, rynek, marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Grela M., Humanicki M., Kitala M. Michałek T., Jakubik J. (2012), Analiza sytuacji gospodarczej w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, Narodowy Bank Polski, Instytut Ekonomiczny, Biuro Gospodarki Światowej, Warszawa.

Kawka T. (2014), Wynagrodzenia w organizacjach nowej gospodarki. Uwarunkowania. Funkcje. Konfiguracja, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław.

Kocur M., (2005), We władzy teatru, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Kostera M., Śliwa M. (2010), Zarządzanie w XXI wieku. Jakość, twórczość, kultura. Podręcznik akademicki, WAiP, Warszawa.

Lichniak I. (2010), Usługi w strukturze gospodarki, w: I. Lichniak (red.), Serwicyzacja polskiej gospodarki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Łysiński J. (2013), Partycypacyjne Zarządzanie Zasobami Ludzkimi we współczesnych orkiestrach, „Zarządzanie w Kulturze”, nr 14, z. 1.

Manifest w sprawie statusu artysty, https://www.zasp.pl/index.php?page=Pages &id=40.

Mazurek-Łopacińska G. (1997), Kultura w gospodarce rynkowej. Problemy adaptacji marketingu, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław.

Morawska K. (2014), Historia Muzyki Polskiej, Renesans, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.

Program studiów na specjalności śpiew solowy i aktorstwo – studia I stopnia stacjonarne. Obowiązujący w roku akademickim 2018/2019 – Rok I. Uniwersytet Fryderyka Chopina w Warszawie.

Raczkiewicz T. (2004), Rozważania o śpiewie kastratów, Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Śpiewu, Wyd. PSPŚ, Wrocław.

Regulamin Organizacyjny Polskiej Opery Królewskiej (2018) nadany Zarządzeniem nr 05/10/2017 Dyrektora Polskiej Opery Królewskiej z dnia 31.10.2018 r., Warszawa.

Regulamin Organizacyjny Opery Bałtyckiej w Gdańsku (2017) nadany Zarządzeniem nr 53/2017 Dyrektora Opery Bałtyckiej z dnia 16.08.2017 r., Gdańsk.

Regulamin Organizacyjny Opery Wrocławskiej (2009) nadany Zarządzeniem nr 3/09 Dyrektora Opery Wrocławskiej z dnia 23.01.2009 r., Wrocław.

Regulamin Organizacyjny Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (2016) z dnia 07.06.2016 r. nadany Zarządzeniem nr 12 Dyrektora Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Warszawa.

Sobocińska M. (2008), Zachowania nabywców na rynku dóbr i usług, PWE, Warszawa.

Szulborska-Łukaszewicz J. (2017), O statusie artysty w Polsce, „Zarządzanie w Kulturze”, nr 18, z. 3.

Uchwała Nr 248/XXIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 czerwca 2016 r. z załącznikiem do uchwały zawierającej statut.

Uchwała Nr XXXII/934/13 Sejmiku Województwa Dolnośląskiego z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie nadania Statutu Operze Wrocławskiej z załącznikiem do uchwały zawierającym statut.

Walczak W., Wyrzykowska K., Socha Z. (red.) (2017), Raport Dynamika karier muzyków w obszarze całego środowiska muzycznego, Polska Rada Muzyczna, Warszawa.

Zarządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 24 maja 2012 r. w sprawie nadania statutu Teatrowi Wielkiemu – Operze Narodowej wraz z załącznikiem do zarządzenia zawierającym statut.

Zarządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 25 lipca 2017 r. w sprawie nadania statutu Polskiej Operze Królewskiej wraz z załącznikiem do zarządzenia zawierającym statut.

Pobrania

Opublikowane

2018-10-17

Jak cytować

Borowska-Pietrzak, A., & Krupej, D. (2018). Analiza uwarunkowań satysfakcji zawodowej pracowników artystycznych na przykładzie artysty chóru. Zarządzanie I Finanse, 16(3.2), 31–49. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7674

Numer

Dział

Artykuły