The measurement of job satisfaction attributes in a group of knowledge workers based on the example of the University of Gdańsk teachers

Authors

  • Halina Czubasiewicz University of Gdansk
  • Agata Borowska-Pietrzak University of Gdansk

Keywords:

human resources management, an intellectual capital, job satisfaction, knowledge workers, a knowledge organisation

Abstract

The goal of this paper is to try to identify a level and characteristics of work satisfaction attributes in the context of knowledge work conditions. Despite characteristics and a form of a given organizational structure and work methods, its providers should emotionally perceive their work environment in a positive way. A high education institution is one of key subjects considered as a knowledge organization, thus it may constitute a representative point of reference for the presented research. Embedding the research on conditions of perceiving satisfaction and the employee involvement in a work environment of research-teaching Staff presents a significant context for stipulations on correlations between a knowledge workers’ managing process (an optimization of intellectual process), and a level of work fulfillment perception by them. A higher education institution, which does not have stricte business goals, should first of all balance social and economic goals in its human resources management. The presented research results do not confirm such correlations. The satisfaction with work of strongly associated with wages. Besides a level of work satisfaction declared by research staff of a higher education institution depends to a large extent on the hierarchy and a position in a structure in an organization. The lower the institutional position of a lecturer is, i.e. lesser professional experience, a level of satisfaction is significantly lower.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Borowska-Pietrzak A. (2014), Pomiar poczucia satysfakcji zawodowej. Wyniki badań pilotażowych, w: M. Stor, A. Fornalczyk (red.), Sukces w zarządzaniu kadrami. Różnorodność w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Podejścia, metody, narzędzia. Problemy zarządczo-psychologiczne, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.

Czubasiewicz H. (2009), Pracownicy wiedzy jako wyzwanie dla zarządzania zasobami ludzkimi, w: A. Potocki (red.), Globalizacja a społeczne aspekty przeobrażeń i zmian organizacyjnych, Difin, Warszawa.

Davenport T.H. (2007), Zarządzanie pracownikami wiedzy, Wolters Kluwer, Warszawa.

Donnelly R. (2006), How free is free worker? An investigation into the working arrangements available to knowledge worker, „Personnel Review”, Vol. 35, No. 1.

Gableta M., Pietroń-Pyszczek A. (2004), Funkcjonowanie pracownika w wirtualnych warunkach gospodarowania, w: Z. Wiśniewski, A. Pocztowski (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach nowej gospodarki, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Jemielniak D. (2007), Zarządzanie wiedzą w powiązaniu z HPWS: Zastosowanie w spółkach high-tech, w: S. Borkowska (red.), Systemy wysoce efektywnej pracy, IPiSS, Warszawa.

Kawka T. (2014), Wynagrodzenie w organizacji nowej gospodarki. Uwarunkowania. Funkcje. Konfiguracja, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.

Listwan T (2010), Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa.

Mikuła B. (2012), Nowy wymiar zachowań organizacyjnych, w: B. Mikuła (red.), Zachowania organizacyjne w kontekście zarządzania wiedzą, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.

Nogalski B., Kowalczyk A. (2007), Zarządzanie wiedzą. Koncepcje i narzędzia, Difin, Warszawa.

Pietruszka-Ortyl A. (2012), Praca oparta na wiedzy, w: B. Mikuła (red.), Zachowania organizacyjne w kontekście zarządzania wiedzą, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.

Rifkin J. (2003), Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.

Sęk H. (2000), Zespół wypalenia zawodowego u nauczycieli akademickich: uwarunkowania – przejawy – konsekwencje, w: A. Brzezińska, J. Brzeziński (red.), Ewaluacja procesu kształcenia w szkole wyższej, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań.

Striker M., Wojtaszczyk K. (2009), Społeczne bariery rozwoju kadry naukowo-dydaktycznej uczelni wyższej, “Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy”, nr 14.

Toffler A. (2006), Trzecia fala, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań.

Downloads

Published

2018-03-30

How to Cite

Czubasiewicz, H., & Borowska-Pietrzak, A. (2018). The measurement of job satisfaction attributes in a group of knowledge workers based on the example of the University of Gdańsk teachers. Zarządzanie I Finanse, 16(1.2), 45–56. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/9004

Issue

Section

Artykuły