Wykorzystanie analizy KCS w procesie podnoszenia konkurencyjności małego przedsiębiorstwa na przykładzie Busprestige Premium Sp. z o.o.

Autor

  • Wojciech Machel Uniwersytet Gdański
  • Piotr Walentynowicz Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, kluczowe czynniki sukcesu, analiza KCS

Abstrakt

W artykule przedstawiono zagadnienie konkurencyjności przedsiębiorstw na przykładzie analizy poprawy konkurencyjności firmy Busprestige Premium Sp. z o.o. W części pierwszej zaprezentowano definicję pojęcia konkurencyjności przedsiębiorstwa, przewagi konkurencyjnej oraz określono, co autorzy rozumieją pod pojęciem podnoszenia konkurencyjności. Omówiono także rolę i znaczenie konkurencyjności przedsiębiorstwa dla tworzenia trwałej przewagi konkurencyjnej w strategii przedsiębiorstwa. Następnie przedstawiono metodykę przeprowadzania analizy KCS w małym przedsiębiorstwie.

W ostatniej części artykułu, posługując się metodą studium przypadku, opisano proces postępowania badawczego mającego na celu poprawę poziomu konkurencyjności małego przedsiębiorstwa produkcyjnego. Wskazano kierunki strategicznych usprawnień analizowanego przedsiębiorstwa. W zakończeniu oceniono dokonane działania oraz przedstawiono rekomendacje dotyczące wykorzystania analizy kluczowych czynników sukcesu w procesie podnoszenia konkurencyjności małego przedsiębiorstwa.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamkiewicz-Drwiłło H.G. (2002), Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Adamkiewicz-Drwiłło H.G. (2010), Konkurencyjność przedsiębiorstw w świetle uwarunkowań współczesnej gospodarki, Wydawnictwo TNOiK, Toruń.

Anthony R., Dearden J., Richard F. (1972), Management Control Systems, Homewood, Illinois.

Austen A., Kotas M. (2016), Wykorzystanie kluczowych czynników sukcesu w procesie zarządzania strategicznego w środkach pomocy społecznej w Polsce – wyniki badań empirycznych, „Zarządzania i Finanse”, nr 2.

Bielski I., Żółtowski M. (2010), Definiowanie kluczowych czynników sukcesu w procesie kształtowania strategii przedsiębiorczej, Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Wiedza, Seria: „Studia i Materiały”, nr 33.

Eckes G. (2016), Rewolucja Six Sigma, MT Biznes, Warszawa.

Eisenhardt K., Zbaraki M. (1992), Strategic decision making, „Strategic Management Journal”, Vol. 13, No. 52.

Gates L.P. (2010), Strategic Planning with Critical Success Factors and Future Scenarios: An Integrated Strategic Planning Framework, Technical Report, CMU/SEI-2010-TR-037, ESC-TR-2010-102, November.

Gicała M., Sobotka A. (2017), Jaką strategię obrać? Kluczowe czynniki sukcesu według badań. Część 1, „Bullder”, nr 66.

Gierszewska G., Romanowska M. (2001), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.

Goldratt E.M. (2007), Cel II: To nie przypadek, MINT Books, Warszawa.

Hamel G., Prahalad C.K. (1994), Competing for the future, Harvard Business School Press, Boston.

Hamel G., Prahalad C.K. (1999), Przewaga konkurencyjna jutra. Strategie przejmowania kontroli nad branżą i tworzenia rynków przyszłości, Business Press, Warszawa.

Kałkowska J., Pawłowski E., Trzcielińska J., Trzcieliński S., Włodarkiewicz-Klimek H. (2010), Zarządzanie strategiczne. Metody analizy strategicznej z przykładami, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań.

Kim W.C., Mauborgne R. (2005), Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make Competition Irrelevant, Harvard Business School Press, Boston.

Machel W. (2010). Koncepcja marketingu relacji, w: M. Czerska, A. Szpitter (red.), Koncepcje zarządzania. Podręcznik akademicki, C.H. Beck, Warszawa.

Margetta J. (2014), Zrozumieć Michaela Portera. Jak stworzyć dobrą strategię i zdobyć przewagę konkurencyjną, MT Biznes, Warszawa.

Matejun M. (2007), Wewnętrzne bariery rozwoju firm sektora MSP, w: S. Lachiewicz (red.), Zarządzanie rozwojem organizacji. Tom II, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.

Nogalski B., Walentynowicz P., Szpitter A. (2006), Kilka uwag na temat planowania strategicznego w małym przedsiębiorstwie, w: A. Kaleta (red.), Zarządzanie strategiczne – teoria i praktyka, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław.

Obłój K. (2000), Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałych przewag konkurencyjnych, PWE, Warszawa.

Obłój K. (2002), Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa.

Obłój K. (2014), Strategia organizacji, PWE, Warszawa.

Owen J. (2003), Zarządzanie. Czego nie uczą w szkołach biznesu, PWE, Warszawa.

Prahalad C.K., Ramaswamy V. (2005), Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa.

Romanowska M. (2016), Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.

Simon H. (1999), Tajemniczy mistrzowie. Studia przypadków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Stankiewicz M.J. (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstw. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Wyd. Dom Organizatora TNOiK, Toruń.

Tyszka T., Zaleśkiewicz T. (2001), Racjonalność decyzji. Pewność i ryzyko, PWE, Warszawa.

Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H. (2007), Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa.

Walentynowicz P. (2007), Wykorzystanie analizy KCS w małym przedsiębiorstwie, w: W. Polak, T. Noch (red.), Problemy zarządzania we współczesnych organizacjach. Teoria i praktyka, Wyd. GWSA, Gdańsk.

Walentynowicz P. (2014), Uwarunkowania skuteczności wdrażania Lean Management w przedsiębiorstwach produkcyjnych w Polsce, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Walentynowicz P. (2017), Mapowanie strumienia wartości w małym przedsiębiorstwie – case study, w: M. Kunasza (red.) Rozwiązanie procesowe – analiza wielowymiarowa. Zarządzanie procesami w teorii i praktyce, nr 9, Szczecin.

Walentynowicz P., Wojnicka-Sycz E. (2018), Lean Management jako źródło inspiracji dla innowacyjności organizacyjnej w małych i średnich przedsiębiorstwach, w: Z. Malara, J. Skonieczny (red.), Innowacje w gospodarce, przedsiębiorstwie i społeczeństwie, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.

Wells J.R. (2014), Inteligencja strategiczna. Jak stworzyć mądrą firmę?, Rebis, Poznań.

Zakrzewska-Bielawska A. (2007), Czynniki sukcesu dużych polskich firm produkcyjnych, w: Sukces organizacji. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne, „Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego”, Sopot.

Zakrzewska-Bielawska A. (2013), Strategia nowoczesnego przedsiębiorstwa: zasoby i okazje, w: R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne Quo vadis?, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, t. 22, Wałbrzych.

Zakrzewska-Bielawska A. (2014), Rola koopetycji w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw – banchmark działań kooopetycyjnych w praktyce firm high-tech, w: E. Głuszek, G. Bełz (red.), „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 363, Wrocław.

Pobrania

Opublikowane

2018-10-17

Jak cytować

Machel, W., & Walentynowicz, P. (2018). Wykorzystanie analizy KCS w procesie podnoszenia konkurencyjności małego przedsiębiorstwa na przykładzie Busprestige Premium Sp. z o.o. Zarządzanie I Finanse, 16(3.2), 165–181. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7686

Numer

Dział

Artykuły