Zmiana modelu biznesu jako zmiana strategiczna na przykładzie TIM SA

Autor

  • Wojciech Machel Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

strategia, odnowa strategiczna, model biznesu, podejście zasobowe

Abstrakt

W niniejszej pracy zaprezentowano i omówiono kryteria analizy zmiany strategicznej z perspektywy radykalności przeprowadzonej zmiany na przykładzie zmiany modelu biznesu firmy TIM SA. W założeniu artykułu starano się ukazać relację zmiany strategicznej i zmiany modelu biznesu w ujęciu teoretycznym. W tym celu w pierwszej części zaprezentowano perspektywy analizy zmiany strategicznej. W części drugiej zwrócono uwagę na kwestię relacji modelu biznesu i strategii organizacji. W części trzeciej przeanalizowano strategiczną perspektywę zmianę modelu biznesu TIM SA.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamkiewicz-Drwiłło H. (2010), Konkurencyjność przedsiębiorstw w świetle uwarunkowań współczesnej gospodarki, TNOiK Toruń.

Balogun J., Hope Hailey V. (2008), Exploring Strategic Change, 3r edit., Prentice Hall, New Jersey.

Banaszyk P., Cyfert Sz., (2007), Strategiczna odnowa przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.

Falencikowski T. (2013), Spójność modeli biznesu, CeDeWu, Warszawa.

Gassmann O., Frankenberger K., Csik M. (2016), Nawigator modelu biznesowego, Onepress, Gliwice.

Gołębiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M. (2008), Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Griffin R.W. (2000), Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Haus B. (2002), Zmiana i stabilizacja działalności przedsiębiorstwa, w: J. Skalik (red.), Zmiana warunkiem sukcesu. Integracja, globalizacja, regionalizacja – wyzwana dla przedsiębiorstw, Wrocław.

https://knowledge.insead.edu/blog/insead-blog/business-strategy-are-you-inside-out-or-outside-in-3515, dostęp: 30.05.2018.

https://www.youtube.com/watch?v=PiQL71Bld_g, dostęp: 30.05.2018.

https://www.youtube.com/watch?v=r_KqX0gIZEE, dostęp: 30.05.2018.

https://www.youtube.com/watch?v=yxjd6qKwbsA, dostęp: 30.05.2018.

Jabłoński M. (2013), Modele biznesu a kreacja wartości na rynku kapitałowym, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 671, „Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia”, nr 60.

Jabłoński M. (2017), Labilność modeli biznesu a zarządzanie interfejsami w obszarze dystrybucji energii elektrycznej, „Przegląd Organizacji”, nr 9.

Johnson G., Whittington R., Schles K., Angwin D., Regner P. (2014), Exploring stategy: text and cases, 10th edition, Pearson.

„Just in Time Magazyn klientów TIM SA” (2017), nr 2(41).

Machaczka J. (1998), Zarządzanie rozwojem organizacji. Czynniki, modele, strategia, diagnoza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Mintzberg H. (1998), Strategy-Making in Three Modes, w: J.B. Quinn, H. Mintzberg, R.M. James, The Strategy process. Concepts, Contexts, and Cases, Prentice Hall, New Jersey.

Nogalski B. (2009), Model a strategia biznesu, w: M. Nowicka-Skowron (red.), Zarządzanie sieciami współdziałania w procesie budowy innowacyjnej organizacji i regionu, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.

Nogalski B. (2009), Modele biznesu jako narzędzie reorientacji strategicznej przedsiębiorstw, https://mbace.eu/api/files/view/1360.pdf.

Nogalski B., Szpitter A., Brzózka J. (2017), Modele i strategie biznesu w obszarze dystrybucji energii elektrycznej w Polsce, Wydawnictwo UG, Gdańsk.

Osterwalder A., Pigneur Y. (2010), Business Model Generation, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.

Quinn J.B. (1998), Strategic Change: „Logical instrumentalism”, w: Quinn, Mintzberg, James: The Strategy process. Concepts, Contexts, and Cases, Prentice Hall, New Jersey.

Skat-Rordam P. (2001), Zmiany decyzji strategicznych. Wykorzystanie okazji rynkowych do rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.

Stankiewicz M.J. (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstw. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Organizatora TNOiK, Toruń.

Stańczyk-Hugiet E. (2015), Być albo nie być? Odnowa strategiczna z perspektywy ewolucyjnej, „Management Forum”, Vol. 3, No. 1.

Wit de B., Meyer R. (2007), Synteza strategii, PWE, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2018-03-05

Jak cytować

Machel, W. (2018). Zmiana modelu biznesu jako zmiana strategiczna na przykładzie TIM SA. Zarządzanie I Finanse, 16(1.1), 69–82. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/9028

Numer

Dział

Artykuły