Publiczne instytucje kultury w Polsce jako projektodawcy kampanii crowdfundingowych

Autor

  • Anna Pluszyńska Uniwersytet Jagielloński

Słowa kluczowe:

finansowanie społecznościowe, publiczne instytucje, kultura

Abstrakt

Publiczne instytucje kultury w Polsce sporadycznie pozyskują finanse na portalach crowdfundingowych. Te jednak, które to czynią, osiągają sukcesy. Autorka artykułu stara się odpowiedzieć na pytanie: jakie są wymierne korzyści z przeprowadzenia zbiórek crowdfundingowych, oprócz tych finansowych i czy warto podejmować się tego trudu? Autorka przybliża obszary wykorzystania crowdfundingu w publicznych instytucjach kultury, bazując na subiektywnych opiniach przedstawicieli sześciu instytucji, które z powodzeniem korzystają z alternatywnej formy pozyskiwania funduszy na realizację własnych projektów.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Agrwal A., Catalini C., Goldfarb A. (2015), Crowdfunding: Geography, Social Networks, and the Timing of Investment Decisions, „Journal of Economics & Management Strategy”, Vol. 24, No. 2.

Benkler Y. (2008), Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność, polskie wydanie, tłum. R. Próchniak, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Borello G., Crescenzo V. de, Pichler F. (2015), The Funding Gap and The Role of Financial Return. Crowdfunding: Some Evidence From European Platforms, „Journal of Internet Banking and Commerce”, Vol. 20, No. 1.

Burszta W., Duchowski M., Fatyga B., Nowińska J., Pęczak M., Sekuła E., Szlendak T. (2009), Raport o stanie i zróżnicowaniach kultury miejskiej w Polsce, Raport opracowany na zlecenie MKiDN, Warszawa.

CBOS (2018), O nieufności i zaufaniu, nr 35, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_035_18.PDF.

Dziuba D.T. (2015), Ekonomika crowdfundingu. Zarys problematyki badawczej, Difin, Warszawa.

GUS (2015), Finanse kultury w latach 2007–2015.

GUS (2016), Kultura 2016.

GUS (2017a), Kultura 2017.

GUS (2017b), Wyniki finansowe instytucji kultury w 2017.

GUS (2018), Wyniki finansowe instytucji kultury w okresie I–III 2018 r.

Howe J. (2006), Crowdsourcing, http://crowdsourcing.typepad.com/cs/2006/06/crowdsourcing_a.html.

Król K. (2011), Finansowanie społecznościowe jako źródło finansowania przedsięwzięć w Polsce, praca dyplomowa, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Lévy P. (1994), Collective intelligence: mankind’s emerging world in cyberspace, Perseus Books, Cambridge.

Lomas N. (2004), „There Are Things That Are More Important Than Money”, Says Kickstarter CEO, https://techcrunch.com/2014/05/05/yancey-strickler-disrupt-ny/.

Malinowski B.F., Giełzak M. (2015), Crowdfunding. Zrealizuj swój pomysł ze wsparciem cyfrowego tłumu, Helion, Gliwice.

Ordanini A., Miceli L., Pizzetti M., Parasuraman A. (2011), Crowd-funding: Transforming Customers into Investors Through Innovative Service Platforms, „Journal of Service Management”, Vol. 22, No. 4.

Pluszyńska A. (2015), Podstawy prawne organizacji kultury i mediów, Wydawnictwo Attyka, Kraków.

Pluszyńska A. (2018a), Crowdfunding – historia i definiowanie, w: A. Pluszyńska, A. Szopa (red.), Crowdfunding w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Pluszyńska A. (2018b), Finansowe sukcesy publicznych instytucji kultury w kampaniach crowdfundingowych, „Zarządzanie i Finanse”, nr 1, cz. 1.

Pluszyńska A., Konior A. (2018), Festiwal Kultury i Mediów Polikultura jako przykład kampanii crowdfundingowej w kulturze, w: A. Pluszyńska, A. Szopa (red.), Crowdfunding w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Surowiecki J. (2004), The wisdom of crowds: why the many are smarter than the few and how collective wisdom shapes business, economies, societies, and nations, Doubleday & Co., New York.

Tapscott D., Williams A.D. (2008), Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, tłum. P. Cypryański, Oficyna Wydawnicza ŁOŚGRAF, Warszawa.

Tapscott D., Williams A.D. (2011), Makrowikinomia. Reset świata i biznesu, tłum. D. Bakalarz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Toffler A. (2006), Trzecia fala, tłum. E. Woydyłło, M. Kłobukowski, Poznań.

Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1983 z późn. zm.

Pobrania

Opublikowane

2018-10-17

Jak cytować

Pluszyńska, A. (2018). Publiczne instytucje kultury w Polsce jako projektodawcy kampanii crowdfundingowych. Zarządzanie I Finanse, 16(3.2), 237–250. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7691

Numer

Dział

Artykuły