Finansowe sukcesy publicznych instytucji kultury w kampaniach crowdfundingowych

Autor

  • Anna Pluszyńska Uniwersytet Jagielloński

Słowa kluczowe:

finansowanie społecznościowe, publiczne instytucje kultury, projekty kulturalne

Abstrakt

Jednym z ważniejszych problemów dotyczących rozwoju instytucji kultury w Polsce jest dostęp do źródeł finansowania. Fundusze są szczególnie potrzebne przy realizacji projektu, a ich brak często uniemożliwia wprowadzenie pomysłu w fazę realizacji. Niekiedy też wpływa negatywnie na jakość przedsięwzięcia. Instytucje kultury otwierają się na pozyskiwanie nowych źródeł finansowania, inicjując m.in. kampanie crowdfundingowe. Wymaga to jednak od instytucji pewnych kompetencji i podejmowania świadomych decyzji.

Celem artykułu jest analiza zrealizowanych kampanii inicjowanych przez publiczne instytucje kultury i próba odpowiedzi na pytanie: czy na tym polu instytucje mogą pochwalić się jakimiś sukcesami? Autorka przybliża obszary wykorzystania crowdfundingu w instytucjach kultury, bazując na wybranych serwisach internetowych w Polsce (PolakPotrafi.pl i WspieramKulture.pl), charakteryzuje adaptowane modele finansowania społecznościowego, omawia rodzaje inicjowanych projektów i ocenia ich skuteczność.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Belleflamme P., Lambert T., Schwienbacher A. (2014), Crowdfunding: Tapping the Right Crowd, „Journal of Bussines Venturing”, Vol. 29, No. 5.

Borello G., Crescenzo V. de, Pichler F. (2015), The Funding Gap and The Role of Financial Return. Crowdfunding: Some Evidence From European Platforms, „Journal of Internet Banking and Commerce”, Vol. 20, No. 1.

Dziuba D.T. (2014), Rozwój systemu crowdfundingu w globalnej gospodarce elektronicznej, w: A. Szewczyk, G. Wojarnik (red.), Chmury nad e-biznesem, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica”, nr 34 (798), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Gałuszka P., Bystrov V. (2012), Społecznościowe finansowanie produkcji dóbr kultury na przykładzie serwisu Megatotal.pl, „Zarządzanie w Kulturze”, nr 13.

Grass D. (2011), Crowdfundin: How to Rise Money with the Online Crowd, Jump Profit, Las Vegas.

Król K. (2013), Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu dzięki społeczności, Crowdfunding.pl, Warszawa.

Malinowski B.F., Giełzak M. (2015), Crowdfunding. Zrealizuj swój pomysł ze wsparciem cyfrowego Tłumu, Helion, Gliwice.

Ordanini A., Miceli L., Pizzetti M., Parasuraman A. (2011), Crowd-funding: Transforming Customers into Investors Through Innovative Service Platforms, „Journal of Service Management”, Vol. 22, No. 4.

Pluszyńska A. (2018), Crowdfunding – historia i definiowanie, w: A. Pluszyńska, A. Szopa (red.), Crowdfunding w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Szopa A. (2018), Charakterystyka modeli i platform crowdfundingowych w Polsce, w: A. Pluszyńska, A. Szopa (red.), Crowdfunding w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2018-03-05

Jak cytować

Pluszyńska, A. (2018). Finansowe sukcesy publicznych instytucji kultury w kampaniach crowdfundingowych. Zarządzanie I Finanse, 16(1.1), 175–186. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/9039

Numer

Dział

Artykuły