Budowa przewagi konkurencyjnej na przykładzie przewoźnika promowego Stena Line

Autor

  • Michał Igielski

DOI:

https://doi.org/10.26881/sim.2017.4.05

Słowa kluczowe:

konkurencja, konkurencyjność, przewaga konkurencyjna, konkurencja cenowa i jakościowa

Abstrakt

Współczesną gospodarkę cechują zmiany, które są coraz szybsze i bardziej niespodziewane. W tak zmiennych warunkach, w środowisku zdominowanym przez globalizację, postęp technologiczny i zasoby niematerialne, przedsiębiorstwa, by odnieść sukces, muszą działać inaczej od swych konkurentów – muszą szukać no- wych rozwiązań. W niniejszym artykule podjęto tematykę związaną z nowymi formami budowy przewagi konkurencyjnej przez przewoźników morskich w obrębie Regionu Morza Bałtyckiego. Celem głównym opracowania jest identy kacja konkretnych działań, które prowadzą do zdobycia trwałej przewagi konkurencyjnej na niewielkim rynku przewoźników morskich w Polsce. W związku z tym zostały określone determinanty funkcjonowania rynku w Regionie Morza Bałtyckiego, na którym operuje analizowany szczegółowo podmiot gospodarczy (armator Stena Line), a także zostały opisane zależności między pojęciem konkurencji, konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej. Dokonane analizy materiałów źródłowych i obserwacje rynku wyraźnie potwierdziły, że trwała przewaga konkurencyjna w grupie przewoźników morskich jest trudna do osiągnięcia i utrzymania, z racji dynamicznie rozwijającego się otoczenia oraz zmiennej polityki przedsiębiorstw. By ją osiągnąć, należy stworzyć indywidualną ofertę, umiejętnie wykorzystując swoje dostępne zasoby materialne oraz niematerialne.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-31

Jak cytować

Igielski, M. (2017). Budowa przewagi konkurencyjnej na przykładzie przewoźnika promowego Stena Line. Studia I Materiały Instytutu Transportu I Handlu Morskiego, (14), 77–92. https://doi.org/10.26881/sim.2017.4.05