Realizacja wyzwań innowacyjnej gospodarki na przykładzie przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.26881/sim.2017.4.15Słowa kluczowe:
innowacja, gospodarka, motoryzacja, technologiaAbstrakt
W artykule przedstawiono stan obecny i najważniejsze kierunki rozwoju branży motoryzacyjnej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem tych obszarów które można zakwalifikować do miana innowacyjnych. Chodzi zarówno o rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne jak i koncepcyjne firm produkujących kompletne pojazdy, podzespoły oraz komponenty. Wyróżniono najważniejsze czynniki wpływające na rozwój tej branży w Polsce w ostatnich latach na tle krajów regionu i pozostałych krajów Unii Europejskiej. W artykule wykorzystano dane pochodzące z raportów rocznych publikowanych m.in. przez: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, European Automobile Manufacturers Association (ECEA) oraz International Organization of Motor Vehicle Manufacturers. Szczególną uwagę poświecono tym producentom w Polsce, którzy dysponują i rozwijają własne biura konstrukcyjne, a nawet tworzą rozbudowane działy badawczo-rozwojowe we współpracy z uczelniami wyższymi. W artykule zarysowano również najważniejsze problemy i zagrożenia dla rozwoju działalności badawczo-rozwojowej w najbliższej przyszłości.