Ograniczanie zagrożeń i ryzyka celnego w łańcuchach dostaw – wybrane działania na poziomie Unii Europejskiej

Autor

  • Jowita Świerczyńska

DOI:

https://doi.org/10.26881/sim.2017.4.18

Słowa kluczowe:

ryzyko celne, zarządzanie ryzykiem, bezpieczeństwo i ochrona obrotu towarowego

Abstrakt

Niepewność i ryzyko towarzyszy każdej działalności gospodarczej. Przedsiębiorstwa uczestniczące w międzynarodowym łańcuchu dostaw napotykają na różne rodzaje ryzyka, w tym na ryzyko celne. Analiza ujęcia definicyjnego ryzyka celnego i zarządzania nim, identyfikacja źródeł występowania oraz wskazanie na działania podejmowane na poziomie Unii w zakresie ograniczania zagrożeń i ryzyka celnego w łańcuchach dostaw są celem artykułu. Zastosowana metodologia sprowadza się do analizy opisowej, poprzedzonej przeglądem źródeł literaturowych i aktów wtórnego prawodawstwa unijnego oraz analizy porównawczej. Przeprowadzone rozważania pozwoliły wysunąć wniosek, że źródła i możliwości wystąpienia ryzyka celnego, przy stale wzrastającej liczbie transakcji i istniejących uwarunkowaniach prowadzenia wymiany w międzynarodowym obrocie towarowym, są różnorodne – często wieloaspektowe i najczęściej wynikają z przestępstw i wykroczeń celnych, a konieczność zarządzania nim niezbędna. Wypracowanie wysokiej jakości skutecznego i efektywnego wspólnego podejścia państw członkowskich do zarządzania ryzykiem celnym w łańcuchach dostaw jest zadaniem niezmiernie ważnym i trudnym, ale – jak pokazuje praktyka – możliwym, co potwierdza różnorodność podjętych działań.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-31

Jak cytować

Świerczyńska, J. (2017). Ograniczanie zagrożeń i ryzyka celnego w łańcuchach dostaw – wybrane działania na poziomie Unii Europejskiej. Studia I Materiały Instytutu Transportu I Handlu Morskiego, (14), 274–287. https://doi.org/10.26881/sim.2017.4.18