Polskie porty morskie na rynkach usług portowych
DOI:
https://doi.org/10.26881/sim.2018.15.02Keywords:
port services market, seaport competitiveness, market shareAbstract
Polish seaports operate on international port services markets which are characterised by intense competition. In contested port hinterland, they compete for cargo and carriers’ interest among themselves, with foreign ports (mainly those located on the North Sea coasts and the southern coast of the Baltic Sea), as well as with land transport (including transcontinental connections). This competition undoubtedly contributes to undertaking activities to develop their production potential, to extend their offer of services, to improve the quality of their services , as well as to implement solutions that aim to attract not only shippers and carriers, but also investors. The major Polish seaports are currently among the largest in the Baltic Sea region. The aim of this article is to present their competitive positions on the domestic and the Baltic Sea markets of port services. The goal of the implementation of the strategies adopted by these ports several years ago is to contribute to the improvement of their ability to compete, as well as their competitive positions.
Downloads
References
Baltic yearbook 2017/2018 (2018). Baltic Transport Journal, 4.
GUS (2018a). Rocznik statystyczny gospodarki morskiej 2017. Warszawa-Szczecin: Urząd Statystyczny w Szczecinie.
GUS (2018b), Gospodarka morska w Polsce w 2017 r. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/transport/ gospodarka-morska-w-polsce-w-2017-roku,7,15.html.
https://vuosikertomus2017.portofhelsinki.fi/en/the-business-grew-strongly/ (dostęp: 11.12.2018).
https://www.espo.be/media/Annual%20Report%202016-2017-FINAL.pdf (dostęp: 9.12.2018).
https://www.rostock-port.de (dostęp: 9.12.2018).
Klimek H. (2018), Ambitne plany inwestycyjne polskich portów morskich. Namiary na Morze i Handel, 2.
Klimek H., Rolbiecki R.(2017) Funkcja transportowa największych polskich portów morskich, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego Ekonomika Transportu i Logistyka, 63.
MGMiŻŚ (2017). Program rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Warszawa: Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Międzyresortowy Zespół do spraw Polityki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej (2015). Polityka morska Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Warszawa: Międzyresortowy Zespół do spraw Polityki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej.
MTBiGM (2013). Program rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Warszawa: Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
NIK (2015). Gospodarki finansowa i inwestycyjna portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, Warszawa: Naczelna Izba Kontroli.
Rucińska D. (red.) (2015). Rynek usług transportowych w Polsce. Warszawa: PWE.
Rynek Infrastruktury (2018). 9 mln kontenerów przeładowanych przez DCT Gdańsk, www.rynekinfrastruktury.pl (dostęp: 28.06.2018).
Uchwała Nr 6 Rady Ministrów z dnia 22 stycznia 2013 r. w sprawie Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.), M.P. poz. 75.
Uchwała nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), M.P. poz. 260.
UNCTAD (2018). Review of Maritime Transport 2018. Nowy Jork, Genewa: UNCTAD.
Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich, Dz. U. 2010, nr 33, poz. 179, z późn. zm.
www.cmport.com (dostęp: 9.12.2018).
www.haminakotka.com (dostęp: 9.12.2018).
www.harboursreview.com/port-lubeck (dostęp: 9.12.2018).
www.port.gdynia.pl (dostęp: 9.12.2018).
www.portgdansk.pl (dostęp: 9.12.2018).
www.portoftallinn.com (dostęp: 9.12.2018).
www.portofventspils.lv (dostęp: 9.12.2018).
www.portszczecin.p (dostęp: 9.12.2018).
Academic Scientific Journals