Polscy armatorzy na rynku usług żeglugi promowej na Bałtyku
DOI:
https://doi.org/10.26881/sim.2017.4.04Słowa kluczowe:
żegluga promowa, Region Morza Bałtyckiego, operatorzy promowiAbstrakt
Żegluga promowa obejmująca połączenia z Polski do Szwecji jest głównym rynkiem promowym na akwenie południowego Bałtyku. Rynek ten stanowią linie promowe skupione w dwóch obszarach: Zachodniego Wybrzeża – między Świnoujściem a Ystad i Trelleborgiem oraz Zatoki Gdańskiej – między Gdynią a Karlskroną oraz Gdańskiem i Nynashamn. Serwisy ze Świnoujścia charakteryzuje konkurencja wewnętrzna między utrzymującymi je operatorami a także odczuwają konkurencję zewnętrzną linii Rostok–Trelleborg, która stanowi równoległe, alter- natywne połączenie z Niemiec do południowej Szwecji. Serwisy z portów Trójmiasta są konkurencyjne wobec siebie, jednak pozycja operatora Stena Line na linii Gdynia–Karlskrona jest bez porównania silniejsza, co przejawia się potencjałem przewozowym i poziomem obrotów.
Na podstawie analizy rynku żeglugi promowej na południowym Bałtyku i analizy danych odnoszących się do przewoźników operujących na liniach między Polską a Szwecją można stwierdzić, że ich pozycja jest silna.