Koncepcja systemowych rozwiązań ZZL w realiach działania organizacji procesowej
Słowa kluczowe:
zarządzanie zasobami ludzkimi, kompetencje społeczne, organizacja procesowa, funkcja personalnaAbstrakt
Artykuł zawiera rozważania dotyczące skali niezbędnych przekształceń, jakie powinny zostać przeprowadzone w zakresie rozwiązań systemowych w obszarze HR. Cechy i warunki funkcjonowania organizacji procesowej tworzą nowe wymagania wobec pracowników. Kształtują nowe wymagania kompetencyjne (w tym kompetencje społeczne) i wymagania w zakresie postaw i zachowań pracowników. Te z kolei kształtują wymagania budowania innych rozwiązań we wszystkich obszarach funkcji personalnej. W artykule zaprezentowano główne determinanty i cechy charakterystyczne budowy organizacji procesowej, a także ocenę zakresu zmian w konstrukcji poszczególnych systemów ZZL, tak by wspierał on procesowość rozwiązań. Zmiany takie powinny objąć wszystkie podsystemy ZZL.
Downloads
Bibliografia
Antczak A. (2013), Kapitał intelektualny i kapitał ludzki w ewoluującej przestrzeni organizacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Czubasiewicz H. (2005), Okresowe ocenianie pracowników – konfiguracja i projektowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Evans J.S. (1991), Strategicd flexibility for high technology manoeuvres: a cfonceptual framework, „Journal of Management Studies”, Vol. 28, No. l.
Grajewski P. (2016), Organizacja procesowa, PWE, Warszawa.
Jabłoński M. (2009), Kompetencje pracownicze w organizacji uczącej się. Metody doskonalenia i rozwoju, C.H. Beck, Warszawa.
Jennings J.U., Haughton L. (2002), Szybkość jako atut w biznesie. To nie duzi zjadają małych, ale szybcy opieszałych, MT Biznes, Warszawa.
Kaplan R.S., Norton D.P. (2001), Strategiczna karta wyników, jak przełożyć strategię na działania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Krupski R. (2006), Elastyczność organizacji – elementy teorii, „Zeszyty Naukowe WWSZiP”, nr 9.
Mazurkiewicz A. (2010), Kapitał ludzki w procesie kształtowania sprawności organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Muller R., Rupper P. (2000), Process Reeingineering. Optymalizacja procesów zorientowanych na klienta, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.
Perechuda K. (1998), Metody zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
Stachowicz J., Machulik J. (2001), Kultura organizacyjna przedsiębiorstw przemysłowych, Wydawnictwo Zumacher, Kielce.