Rola pracownika w organizacji zorientowanej procesowo
Słowa kluczowe:
rola pracownika, lider, podejście procesowe, organizacja procesowaAbstrakt
Celem artykułu jest scharakteryzowanie pożądanej roli pracownika w organizacji zorientowanej procesowo. W pierwszej części podjęto próbę zdefiniowania terminu „rola” z uwzględnieniem determinant organizacji procesowej. Następnie przedstawiono wybrane wyniki wtórnych badań empirycznych w polskich i norweskich organizacjach. W trzeciej części zdefiniowano oczekiwaną rolę pracownika w organizacji procesowej. Realizacja sformułowanego celu nastąpiła na drodze przeglądu literatury oraz sondażowego badania opinii.
Downloads
Bibliografia
Bitkowska A. (2013), Zarządzanie procesowe we współczesnych organizacjach, Difin, Warszawa.
Boski P. (2010), Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bratnicki M. (2000), Pomiar kapitału intelektualnego, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 11.
Cyfert S. (2009), Metody podnoszenia efektywności procesów w polskich przedsiębiorstwach – ograniczenia i kierunki zmian, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 52.
Cyfert S. (2014), Organizacja i kierowanie, „Komitet Nauk Organizacji i Zarządzania Polskiej Akademii Nauk i Szkoła Główna Handlowa w Warszawie”, nr 1A (159).
Czubasiewicz H., Grajewski P., Sliż P. (2018), Dojrzałość procesowa hoteli i obiektów noclegowych w Polsce, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej”, nr 76.
Flieger M. (2016), Zarządzanie procesowe w urzędach gmin. Model adaptacji kryteriów dojrzałości procesowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.
Grajewski P. (2012), Procesowe zarządzanie organizacją, PWE, Warszawa.
Grajewski P., Rybicki J. (2016), Paradoks radykalizmu zmiany na przykładzie organizacji procesowej, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 422.
Hammer M., Champy J. (1996), Reengineering w przedsiębiorstwie, Warszawa.
Jennings J., Haughton L. (2002), Szybkość jako atut w biznesie. To nie duzi zjadają małych, ale szybcy opieszałych, Warszawa.
Katzenbach J.R., Smith D.K. (1992), Why Teams Matter, „The McKinsey Quarterly”, Vol. 3.
Müller R., Rupper P. (2000), Process Reengineering. Optymalizacja procesów zorientowanych na klienta, Wrocław.
Parzonko A.J. (2015), Uwarunkowania kształtowania kapitału ludzkiego w organizacji, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 39(3).
Pszczołowski T. (1978), Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pwn.pl/szukaj/rola.html, dostęp: 27.12.2017.
Sliż P. (2016a) Rola dojrzałości multiprocesowej sieci w kształtowaniu relacji międzyorganizacyjnych – wyniki badań empirycznych, „Zarządzanie i Finanse”, nr 14.
Sliż P. (2016b), Dojrzałość procesowa organizacji – wyniki badań empirycznych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 421.
Sliż P. (2016c), Elastyczność procesowa organizacji – wyniki badań empirycznych, w: A. Bitkowska, E. Weiss (red.), Wielowymiarowość podejścia procesowego w zarządzaniu, Warszawa.
Wojciszke B. (2011), Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.