Problems of Implementing the MEVO Metropolitan Bicycle System

Authors

  • Dominik Makurat University of Gdańsk
  • Krystyna Wojewódzka-Król University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.26881/etil.2019.81.11

Keywords:

transport, bicycles, urban transport, metropolitan areas

Abstract

The MEVO Metropolitan Bicycle is an innovative public bicycle system in Europe. So far, no system has been introduced that is based entirely on 4th generation electrically assisted bicycles. The MEVO fleet will ultimately consist of 4080 bicycles, whose power supply is transferred from the batteries replaced by service technicians. Currently, 30% of the target fleet operates in the area of 14 cities and municipalities. The launch of the system revealed a number of problems that have not yet found practical and effective solutions. Thearticle presents the premises for creating the system in the Gdańsk–Gdynia–Sopot Metropolitan Area. Problems related to the launch and operation of MEVO in the first three weeks of operation, which affect the low availability of functional bikes have been discussed. Solutions have been proposed that, when properly implemented, can cause MEVO to become not only a model public bicycle system, but also an inspiration for other European cities to use such a solution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

EU-CONSULT (2016), Studium Koncepcyjne Systemu Roweru Metropolitalnego dla Obszaru Metro-politalnego Gdańsk–Gdynia–Sopot, Gdańsk. Available from https://www.metropoliagdansk.pl/upload/files/Studium_koncepcyjne_SRMOMGGS%20wersja%20finalna%207_0.pdf.

Karendys, E. (2015), RowermiejskiodjeżdżazSopotu. Available from https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/1,35612,19184029,rower-miejski-odjezdza-z-sopotu-miasto-przygotowujemy-sie.html. [Accessed 15 April 2019].

Nextbike (2019), Mevo czasowo wstrzymało możliwości płatności. Available from https://rower-mevo.pl. [Accessed 16 April 2019].

OMGGS (2015), Strategia transportu i mobilności Obszaru Metropolitalnego do 2030 r., Gdańsk. Available from https://www.metropoliagdansk.pl/upload/files/STIM_ZIT_Strategia-VI%205_2015-10-9_2(1).pdf.

OMGGS (2017a), Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020, Gdańsk. Available from https://www.arp.gda.pl/plik,4891,zal-nr-1-do-regulaminu-konkursu-wzor-wnd.pdf.

OMGGS (2017b), Ustalenia z posiedzenia Zarządu OMGGS z dnia 16 października 2017.OMGGS (2017c), Ustalenia z posiedzenia Zarządu OMGGS z dnia 13 listopada 2017.

OMGGS (2018), Dokumentacja do przetargu nrOMGGS/PN/01/2018– Świadczenie polega-jące na dostawie, uruchomieniu oraz zarządzaniu i kompleksowej eksploatacji Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S. Available from https://www.metropoliagdansk.pl/upload/files/OMGGSPN012018_SIWZ_Tekst%20Jednolity%20(1)_Ze%20strony.pdf. [Accessed 15 April 2019].

OMGGS (2019a), Protokół z rozruchu testowego Systemu Roweru Metropolitalnego z dnia 13.01.2019, Gdańsk.

OMGGS (2019b), Protokół z rozruchu testowego Systemu Roweru Metropolitalnego z dnia 13.03.2019, Gdańsk.

OMGGS (2019c), NTWR – System Raportowy Systemu Roweru Metropolitalnego – dane do dnia 16.04.2019 r.

OMGGS (2019d), Rekordowa liczba wypożyczeń, ale zbyt mała dostępność rowerów – zalecenia dla MEVO. Available from https://www.metropoliagdansk.pl/metropolitalne-wiadomosci/rekordowa-liczba-wypozyczen-ale-zbyt-mala-dostepnosc-rowerow-zalecenia-dla-mevo/. [Accessed 16 April 2019].

Paweł Orłowski został powołany na stanowisko prezesa Nextbike Polska (2019). Available from https://www.money.pl/gielda/pawel-orlowski-zostal-powolany-na-stanowisko-prezesa-nextbike-polska-6370903586560129a.html. [Accessed 16 April 2019].

Rezygnacja Członka Zarządu Emitenta (2019). Available from https://bankier.pl/wiadomosc/MODE-Rezygnacja-Czlonka-Zarzadu-7640639.html. [Accessed 16 April 2019].

Rower Metropolitalny MEVO z 3-tygodniowym opóźnieniem. Winny „brak rąk do pracy”. Poślizg może się jeszcze wydłużyć (2018). Available from https://dziennikbaltycki.pl/rower-metropolitalny-mevo-z-3tygodniowym-opoznieniem-winny-brak-rak-do-pracy-poslizg-moze-sie-jeszcze-wydluzyc/ar/13648835. [Accessed 16 April 2019].

Downloads

Published

2019-03-12

How to Cite

Makurat , D. ., & Wojewódzka-Król, K. (2019). Problems of Implementing the MEVO Metropolitan Bicycle System. Transport Economics and Logistics, 81, 131–142. https://doi.org/10.26881/etil.2019.81.11

Issue

Section

Artykuły