Changes in the Transport Capacity of Polish Inland Waterways Against the Background of European Waterway Use for Transport
DOI:
https://doi.org/10.26881/etil.2019.81.13Keywords:
inland waterway transport, inland waterways, freight transportAbstract
Lower environmental impact of inland waterway transport causes its development to be high on the agenda of the sustainable transport policy. In the above context, the purpose of this article is to discuss the transport function of Polish inland waterways against the background of how primary European inland waterway systems are used. The desk research method was used to analyse waterway use, involving review and consolidation of statistics from various sources capturing freight transport on the primary inland waterways in Europe. Research has shown that inland waterways in Western Europe, regardless of the decline in freight transport in 2009, continue to be important for transport, and their performance may even be higher than that of the infrastructure used for other modes of transport. The transport function of inland waterways in Poland is fading as a consequence of the failure to perform multipurpose waterway management. The above is inconsistent with sustainable transport development priorities adopted by the EU.
Downloads
References
Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt e.V. (BDB) (2018a), Daten & Fakten derBinn-enschifffahrt, Duisburg. Available from https://www.binnenschiff.de/service/daten-fakten/.
Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt e.V. (BDB) (2018b), Dürre in Deutschland erfordert das Handeln von Politik und Verwaltung – Binnenschifffahrt auf dem Trockenen, Duisburg. Available from https://www.binnenschiff.de/pressemitteilung/duerre-in-deutschland-erfordert-das-handeln-von-politik-und-verwaltung-binnenschifffahrt-auf-dem-trockenen/.
Burnewicz, J. (2007a), Prognoza zapotrzebowana na usługi transportowe w Polsce do 2020 roku. In: Liberadzki, B., Mindur, L. (Eds.), Uwarunkowania rozwoju systemu transportowego Polski, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa–Radom, p. 132.
Burnewicz, J. (2007b), Wizja struktury transportu oraz rozwoju sieci transportowych do roku 2033.Ze szczególnym uwzględnieniem docelowej struktury modelowej transportu, p. 41. Available from http://www.siskom.waw.pl/planistyka/polska/Burnewicz.pdf.
Dunaukommission (2017), Statistisches Jahrbuch der Donaukommission für das Jahr 2012, Budapest, Elektronische Bibliothek. Available from http://www.danubecommission.org/extranet/e-library/index.html.
Dunaukommission (2018a), Statistik der Donauschifffaht. Available from http://www.danube-commission.org/dc/de/die-donauschifffahrt/statistik-der-donauschifffahrt/.
Dunaukommission (2018b), Marktbeobachtung der Donauschifffahrt: Bilanz 2017, Budapest. Available from http://www.danubecommission.org/dc/de/die-donauschifffahrt/marktbeobachtung-der-donauschifffahrt-bilanz-2017/.
European Commission (2019), Statistical pocketbook 2018. Available from https://ec.europa.eu/transport/facts-fundings/statistics/pocketbook-2018_en.
Eurostat (2019), Database. Available from https://ec.europa.eu/eurostat/data/database.Główny Urząd Statystyczny (2018a), Transport wodny śródlądowy w Polsce w 2017 roku, Warszawa. Available from http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/transport/transport-wodny-srodladowy-w-polsce-w-2017-roku,4,8.html.
Główny Urząd Statystyczny (2018b), Transport wyniki działalności. Archiwum, Warszawa. Available from https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/.
Główny Urząd Statystyczny (2018c), Transport wyniki działalności w 2017 roku, Warszawa. Available from http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/transport/transport-wyniki-dzialalnosci-w-2017-roku,9,17.html.
Pieron, Ł. (2017), Inwentaryzacja części składowych śródlądowych dróg wodnych o szczególnymznaczeniu transportowym, Wydział Strategii Rozwoju, Departament Żeglugi Śródlądowej, Warszawa, pp. 10–13.
Wojewódzka-Król, K., Rolbiecki, R. (2017), Społeczno-ekonomiczne skutki zagospodarowaniadolnej Wisły, Acta Energetica, Gdańsk, pp. 14–15.
Wznowiono transport węgla Odrą. Węgiel popłynął z Gliwic do Wrocławia (2017). Available from http://next.gazeta.pl/next/7,151003,22097132,wznowiono-transport-wegla-odra-wegiel-poplynal-z-gliwic-do.html.
Załoga, E. (2013), Trendy w transporcie lądowym Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, p. 85.
Zentralkommission für die Rheinschifffahrt (2016), Jahresbericht 2016 Europäische Binnen-schifffahrt Marktbeobachtung, Strasbourg. Available from https://www.ccr-zkr.org/files/documents/om/om16_II_de.pdf.
Zentralkommission für die Rheinschifffahrt (2017), Jahresbericht 2017 Europäische Binnen-schifffahrt Marktbeobachtung, Strasbourg. Available from http://www.ccr-zkr.org/files/documents/om/om17_II_de.pdf.
Zentralkommission für die Rheinschifffahrt (2018), Jahresbericht 2018 Europäische Binnen-schifffahrt Marktbeobachtung, Strasbourg. Available from https://www.ccr-zkr.org/files/documents/om/om18_II_de.pdf.