Wzór nauczyciela w kontekście praktyk zawodowych

Autor

Abstrakt

Artykuł porusza tematykę szeroko rozumianej funkcji, jaką pełni nauczyciel-opiekun praktyk nauczycielskich na studiach polonistycznych drugiego stopnia, których standardy kształcenia odpowiadają kształceniu wyższemu przyszłych nauczycieli polonistów. Znaczenie osoby będącej opiekunem praktyk, w kontekście opracowanego materiału, wskazuje na relacyjny charakter oddziaływań dydaktycznych służących zdobyciu przez studenta podstawowego doświadczenia wdrażającego w misję pracy w oświacie. Niniejszy tekst uzasadnia, iż nauczyciel-opiekun praktyk jest mistrzem, a zarazem przewodnikiem we wprowadzaniu adepta zawodu pedagogicznego
w środowisko szkolne. Poruszono tutaj więc sferę oddziaływań nie tylko w zakresie profesjonalizmu nauczycielskiego, lecz także społeczny kontekst właściwy relacji nauczyciel-mistrz.  Artykuł ukazuje proces „stawania się” preceptorem pod okiem czujnego metodyka i praktyka. Unaocznia także konsekwencje wynikające z procesu nauczania i uczenia się w ustawicznym rozwoju zawodowym.

Pobrania

Opublikowane

23-06-2023 — zaktualizowane 23-06-2023

Jak cytować

Kozioł, B. (2023). Wzór nauczyciela w kontekście praktyk zawodowych. TEORIA I PRAKTYKA DYDAKTYKI AKADEMICKIEJ, 2(1), 32–45. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/TiPDA/article/view/8645