The role of literature in musical theatre: Rethinking local identities via a global genre in The Peasants
DOI:
https://doi.org/10.26881/bp.2025.4.13Keywords:
Polish musical theatre, national identity, literary adaptation, Wojciech Kościelniak, ChłopiAbstract
Musical theatre, from its beginnings, crosses artistic and literary boundaries, transforming novels (and other genres) into an experience that is a synthesis of the arts. The first part of the article explores how musicals reinterpret literary narratives, merging text, music, and movement to expand the possibilities of self-expression. The main part focuses on The Peasants (Chłopi), a musical adaptation directed by Wojciech Kościelniak (Gdynia, 2013), based on Władysław Reymont’s Nobel Prize-winning novel. Through a comparative analysis I examine how Kościelniak reimagines a rural, turn-of-the-century Polish narrative in the language of a global genre, musical theatre. This adaptation illustrates how the musical form transforms the themes and emotional registers of the novel, offering new interpretations while maintaining deep ties to its literary origins. As part of a wider trend of literary adaptations in Polish musical theatre The Peasants is an example of revitalising both tradition and universal storytelling.
Downloads
References
Baduszkowa, Danuta (1973). “Nowoczesny teatr muzyczny”. Teatr 7: 17–18.
Chłopi (part 1). Dir. Wojciech Kościelniak. Recorder for TVP, 2014. Available at <https://vod.tvp.pl/teatr-telewizji,202/chlopi,291953>. Accessed 25.07.2025.
Chłopi (part 2). Dir. Wojciech Kościelniak. Recorder for TVP, 2014. Available at <https://vod.tvp.pl/teatr-telewizji,202/chlopi,294249>. Accessed 25.07.2025.
Dziubek, Piotr (2022). Chłopi Musical. Original cast recording. Available at <https://open.spotify.com/album/1muAbVhv7b1G5BQla4zmsl>. Accessed 25.07.2025.
Gołębiowski, Bronisław (2018). “Naród polski narodem chłopskim”. Kultura i Społeczeństwo 1: 101–121.
Gozdew-Kołacińska, Weronika (2019). “Tożsamość głosu – współczesne interpretacje kategorii klasyczności w śpiewie tradycyjnym”. Polski Rocznik Muzykologiczny 17: 149–163.
Kamiński, Piotr (2015). Tysiąc i jedna opera. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kenrick, John (2008). Musical Theatre: A History. New York – London: The Continuum International Publishing Group.
Knapp, Raymond (2006). The American Musical and the Formation of National Identity. Princeton: Princeton University Press.
Koczurko, Aleksandra Kazimiera, Iwona Kowalkowska (2022). „Holistyczne spojrzenie na style i rodzaje śpiewu w kontekście funkcji i fizjologii aparatu głosowego oraz potrzeb wyrazowych człowieka”. Dental Forum 1: 9–14.
Kościelniak, Wojciech, Rafał Dziwisz (2013). Chłopi. Unpublished script of the musical. Gdynia: Teatr Muzyczny w Gdyni.
Krawczykowski, Zbigniew (1974). “Chłopi. Warszawa: Teatr Wielki w Warszawie”. Available at <https://encyklopediateatru.pl/przedstawienie/10372/chlopi>. Accessed 25.07.2025.
Preston, Katherine K. (2017). “American musical theatre before the twentieth century”. In: William A. Everett, Paul R. Laird (eds.). The Cambridge Companion to the Musical. Cambridge: Cambridge University Press, 2150.
Reside, Douglas (2011). “Musical of the month: The Black Crook”. The New York Public Library for the Performing Arts (website). Available at <https://www.nypl.org/blog/2011/06/02/musical-month-black-crook>. Accessed 25.07.2025.
Sobierski, Piotr (2018). Więcej niż musical: Teatr Wojciecha Kościelniaka. Gdynia: Gdyńskie Centrum Kultury.
Wasilewski, Jacek (1986). “Społeczeństwo polskie, społeczeństwo chłopskie”. Studia Socjologiczne 102/3: 39–56.
Wester, Jacek (2009). “Trzecia droga Kościelniaka i Lalka po gdyńsku”. Polska Dziennik Bałtycki 261/06.11. Available at <https://encyklopediateatru.pl/artykuly/82097/trzecia-droga-koscielniaka-i-lalka-po-gdynsku>. Accessed 25.07.2025.
Ziejka, Franciszek (1999). “Wstęp”. In: Władysław Reymont. Chłopi. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, VII–CXXV.
Academic Scientific Journals
