Kanon biograficzny na nowo: przemilczenia i luki w "Mistrzu" Colma Toibina
DOI:
https://doi.org/10.26881/bp.2019.2.01Słowa kluczowe:
cisza, biofikcja, Henry James, Colm Toibin, literatura gejowskaAbstrakt
W ciągu ostatnich kilka dekad kanon biograficzny zyskał na znaczeniu z kilku powodów: nastąpiła rewizja podstawowych konceptów (auto) tożsamości, pojawił się wzrost zainteresowania granicznymi formami literackimi, zaczęto poszukiwania nowych sposobów oceniania twórczości artysty oraz nowych metodologii. Biofikcja, która jako gatunek obejmuje elementy zarówno dokumentalne jak i fikcyjne, ukazuje nie tylko sam przedmiot biografii lecz również subiektywne nastawienie autora. “Mistrz” Colma Toibina, której tematem jest życie Henry’ego Jamesa sugeruje, iż przemilczenie jako praktyka semiotyczna i porażka poznawcza odgrywa w niej istotną rolę, funkcjonując nie aby zdemaskować miejsca, w których domniemany homoseksualizm bohatera został stłumiony, lecz zyskuje uniwersalne znaczenie ontologiczne, znacząc fatalną samotność artysty, tak bliskie credo pisarstwa samego Jamesa.
Downloads
Bibliografia
Antsyferova, Olga (2017). “Correlation of fact and fiction in biographies of Henry James”. Ostrava Journal of English Philology 9/1: 111–124.
Beville, Maria and Dybris McQuaid, Sara (2012). “Speaking of silence: comments from an Irish Studies perspective”. Nordic Irish Studies. Special issue: The Rest is Silence 11/2: 1–20.
Buisine, Alain (1991). “Biofictions”. Revue des Sciences Humaines 224: 7–13.
Cowley, Jason (2005). “Another screw on the loose”. Rev. of A Jealous Ghost (2005) by A.N. Wilson. The Guardian. 10.04.2005. Available at <https://www.theguardian.com/books/2005/apr/10/fiction.henryjames>. Accessed 22.10.2017.
Dauncey, Sarah (2003). The Uses of Silence: A Twentieth-Century Preoccupation in the Light of Fictional Examples, 1900-1950. Available at <http://wrap.warwick.ac.uk/4054/1/WRAP_THESIS_Dauncey_2003.pdf>. Accessed 21.10.2017.
Gibbons, Alison (2017). “Postmodernism is dead. What comes next?”. The Times Literary Supplement. 12.06.2017. Available at <http://www.the-tls.co.uk/articles/public/post-modernism-deadcomes-next/>. Accessed 18.10.2017.
Glenn, Cheryl (2004). Rhetoric of Silence. Carbondale: Southern Illinois UP.
Hassan, Ihab (1974). “Metaphors of silence”. In: David H. Malone (ed.) Frontiers of Literary Criticism. Los Angeles: Hennesey and Ingalls, 35–52.
James, William (1920). The Letters of William James, Henry James (ed.): 2 vols. Boston: the Atlantic Monthly Press.
Lackey, Michael (2016). “Locating and defining the bio in biofiction”. Auto/Biography Studies 31/ 1: 3-10. Available at <https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08989575.2016.1095583>. Accessed 14.05.2018.
Lackey, Michael (2016a). “The uncanny power and artistry of biofiction”. Bloomsbury Literary Studies’s Typepad. Available at <http://bloomsburyliterarystudies.typepad.com/continuum-literary-studie/american-literature/>. Accessed 14.05.2018.
“Leon Edel. The art of biography №1”. Interviewed by Jeanne McCullough. The Paris Review. 98 (Winter 1985). 26.06. 2016. Available at <http://www.theparisreview.org/interviews/2844/the-art-of-biography-no-1-leon-edel>. Accessed 21.10.2017.
Lee, Hermione. “The great pretender”. The Guardian. 20.03. 2004. Available at <https://www.theguardian.com/books/2004/mar/20/featuresreviews.guardianreview17>. Accessed 21.10.2017.
Mars-Jones, Adam (2004). “In his master’s voice”. The Guardian. Sunday 22.02.2004. Available at <https://www.theguardian.com/books/2004/feb/22/fiction.colmTóibín>. Accessed 18.10.2017.
Mendelsohn, Daniel (2004). “The passion of Henry James”. The New York Times. 20.06. 2004. Available at <http://www.nytimes.com/2004/06/20/books/the-passion-of-henry-james.html>. Accessed 21.10.2017.
Sontag, Susan (1982). “Aesthetics of silence”. In: A Susan Sontag Reader. New York: Farrar, Straux, Giroux.
Steiner, George (1967). Language and Silence: Essays, 1958-1966. London: Faber.
Tóibín, Colm (2005). The Master. London: Picador.
Updike, John (2004). “Silent master. Henry James becomes the hero of a historical novel”. Rev. of The Master by Colm Tóibín. The New Yorker. 28.06.2004. Available at <http://www.newyorker.com/magazine/2004/06/28/silent-master>. Accessed 18.10.2017.
Wood, Michael (2004). “What Henry didn’t do”. London Review of Books 26/6, 18.03.2004: 21-22. Available at <http://www.lrb.co.uk/v26/n06/michael-wood/what-henry-didnt-do>. Accessed 21.10.2017.