The World After the Pandemic Will Be Different. Will Education Change?

Authors

  • Maria Groenwald University of Gdańsk

Keywords:

education, teachers and students, coronavirus pandemic

Abstract

The aim of the paper is to present possible scenarios occurring in education after the coronavirus pandemic ends. The starting point for their depiction is a description of a remote education drawn up on the basis of experiences of people participating in it, mostly teachers and students. It enables recognition of several visions of future education: (1) capable of transformation, expanding the fields of freedom and crossing boundaries; (2) concentrated on the solution of burning problems in dialogue and interaction with the world; (3) complacent with simulation of changes to retain stagnation, forming a passive and reticent man.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abriszewski K.,(2010), Wszystko otwarte na nowo. Teoria Aktora-Sieci i filozofia kultury, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Fontasiewicz P.,(2020), Analiza doświadczeń pedagogicznych. Praca niepublikowana. Gdańsk, UG.

Gałkowski S., (2018), Długomyślność. Wprowadzenie do filozofii wychowania. Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Groenwald M,(2013), O diagnostycznym pozorze i dopuszczających się go diagnostach, w: B. Niemierko, M. K. Szmigel, Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych. Kraków: Wyd. grupa Tomami.

Jurgiel-Aleksander A.,(2013), Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej, Studium biograficzno-fenomenograficzne. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.

Klus-Stańska D.,(2002), Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Kłoczowski J.A., (2014), Kołakowski o Jezusie, w: J. Kołakowski, Jezus ośmieszony. Kraków: Znak.

Kołakowski J., (2014), Jezus ośmieszony. Kraków: Znak.

Kostyło H., (2013), Podwójny pozór w edukacji na przykładzie koncepcji Paula Freire’a, w: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska, Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: OW Impuls.

Kozinets R.V.,(2012), Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Kutrzeba M., (2020), Szkoła z TVP: “Nie prowadzimy tych lekcji dla sławy czy pieniędzy”. https://kobieta.wp.pl/szkola-z-tvp-nauczycielka-malgorzata-kutrzeba-nie-prowadzimy-tych-lekcji-dla-slawy-czy-pieniedzy-6495268108662913a.

Laclau E.,(2004), Dlaczego puste znaczące mają znacznie dla polityki, w: E. Laclau, Emancypacje.Wrocław: Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Lutyński J., (1990),Nauka i polskie problemy. Komentarz socjologa. PIW, Warszawa 1990, s. 106.

Mendel M., (2006), Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa, w: M. Mendel, Pedagogika miejsca. Wrocław: Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Ostrowska U., (2006),Aksjologiczne podstawy wychowania, w: B. Śliwerski, Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. Gdańsk: Gdańskiego Wyd. Pedagogiczne.

Prensky M., (2001), Digital Natives, Digital Immigrants.« On the Horizon”, MCB University Press, Vol. 9 No. 5, October 2001. ttp://www. marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf.

Pyżalski J., (2020), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Warszawa: Wyd.EduAkcja Sp. z o.o.

Rapley T.,(2013), Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Sajedera J., (2014), Wolny rynek w edukacji przedszkolnej, czyli biznes z dzieckiem w tle, w: D. Klus-Stańska, (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Kraków: OW Impuls.

Sergot S., (2020), (2020), Analiza doświadczeń pedagogicznych. Praca niepublikowana. Gdańsk, UG.

Stabach K., (2020),Koniec połączenia, dwója. Odpytywanie przez kamerkę to zmora dla wielu uczniów. https://kobieta.wp.pl/koniecpolaczenia-dwoja-odpytywanie-przez-kamerke-to-zmora-dla-wieluuczniow-6499430845970049a.

Stebnicki W.,(2009), Edukacja domowa. Edukacja przyszłości. Gdańsk: GWP.

Smith L.T.,(2009), Na grząskim gruncie. Badania tubylców w erze niepewności, w: N.K. Norman, Y.S. Lincoln red., Metody badan jakościowych, t.1.Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Szczepański M.S., (2003), Podróże po mniejszym niebie. Ojczyzna prywatna w socjologicznym oglądzie, w: M. Dymnicka, Z. Opacki, Tożsamość miejsca i ludzi. Gdańszczanie i ich miasto w perspektywie historyczno-socjologicznej. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Śliwerski B., (2013), Pozory sprawstwa reform oświatowych w III RP, w: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska, Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: OW Impuls.

Tischner J., (2006), Filozofia dramatu. Kraków: Znak. Tokarczuk O., (2020), Nadejdą nowe czasy. https://wiadomosci.wp.pl/olga-tokarczuk-dla-faz-nadejda-nowe-czasy-6494913638913665a.

Woroniecki J., (2008), W szkole wychowania. Teksty wybrane. Lublin: Wydawnictwo Fundacja ServireWeritati Instytut Edukacji Narodowej.

Zaborski A.,(2020),Piekło domowej nauki.https://magazyn.wp.pl/kobieta/artykul/pieklo-domowej-nauki.

Ziomek W., (2020), E-armagedon w szkołach. „To był skok na głęboką wodę”.https://www.money.pl/gospodarka/e-rmageddon-w-szkolachto-byl-skok-na-gleboka-wode-6495837801961601a.html.

Żytko M., (2014), Gotowość dzieci i gotowość szkoły do uczenia się – rozważania wokół problematyki diagnozowania. „Ruch Pedagogiczny” 2/2014.

Downloads

Published

2020-12-14

How to Cite

Groenwald, M. (2020). The World After the Pandemic Will Be Different. Will Education Change?. European Journal of Transformation Studies, 8, 82–102. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/journal-transformation/article/view/5544

Issue

Section

Artykuły