The World After the Pandemic Will Be Different. Will Education Change?
Keywords:
education, teachers and students, coronavirus pandemicAbstract
The aim of the paper is to present possible scenarios occurring in education after the coronavirus pandemic ends. The starting point for their depiction is a description of a remote education drawn up on the basis of experiences of people participating in it, mostly teachers and students. It enables recognition of several visions of future education: (1) capable of transformation, expanding the fields of freedom and crossing boundaries; (2) concentrated on the solution of burning problems in dialogue and interaction with the world; (3) complacent with simulation of changes to retain stagnation, forming a passive and reticent man.
Downloads
References
Abriszewski K.,(2010), Wszystko otwarte na nowo. Teoria Aktora-Sieci i filozofia kultury, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Fontasiewicz P.,(2020), Analiza doświadczeń pedagogicznych. Praca niepublikowana. Gdańsk, UG.
Gałkowski S., (2018), Długomyślność. Wprowadzenie do filozofii wychowania. Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Groenwald M,(2013), O diagnostycznym pozorze i dopuszczających się go diagnostach, w: B. Niemierko, M. K. Szmigel, Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych. Kraków: Wyd. grupa Tomami.
Jurgiel-Aleksander A.,(2013), Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej, Studium biograficzno-fenomenograficzne. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.
Klus-Stańska D.,(2002), Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Kłoczowski J.A., (2014), Kołakowski o Jezusie, w: J. Kołakowski, Jezus ośmieszony. Kraków: Znak.
Kołakowski J., (2014), Jezus ośmieszony. Kraków: Znak.
Kostyło H., (2013), Podwójny pozór w edukacji na przykładzie koncepcji Paula Freire’a, w: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska, Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: OW Impuls.
Kozinets R.V.,(2012), Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Kutrzeba M., (2020), Szkoła z TVP: “Nie prowadzimy tych lekcji dla sławy czy pieniędzy”. https://kobieta.wp.pl/szkola-z-tvp-nauczycielka-malgorzata-kutrzeba-nie-prowadzimy-tych-lekcji-dla-slawy-czy-pieniedzy-6495268108662913a.
Laclau E.,(2004), Dlaczego puste znaczące mają znacznie dla polityki, w: E. Laclau, Emancypacje.Wrocław: Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Lutyński J., (1990),Nauka i polskie problemy. Komentarz socjologa. PIW, Warszawa 1990, s. 106.
Mendel M., (2006), Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa, w: M. Mendel, Pedagogika miejsca. Wrocław: Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Ostrowska U., (2006),Aksjologiczne podstawy wychowania, w: B. Śliwerski, Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. Gdańsk: Gdańskiego Wyd. Pedagogiczne.
Prensky M., (2001), Digital Natives, Digital Immigrants.« On the Horizon”, MCB University Press, Vol. 9 No. 5, October 2001. ttp://www. marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf.
Pyżalski J., (2020), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Warszawa: Wyd.EduAkcja Sp. z o.o.
Rapley T.,(2013), Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Sajedera J., (2014), Wolny rynek w edukacji przedszkolnej, czyli biznes z dzieckiem w tle, w: D. Klus-Stańska, (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Kraków: OW Impuls.
Sergot S., (2020), (2020), Analiza doświadczeń pedagogicznych. Praca niepublikowana. Gdańsk, UG.
Stabach K., (2020),Koniec połączenia, dwója. Odpytywanie przez kamerkę to zmora dla wielu uczniów. https://kobieta.wp.pl/koniecpolaczenia-dwoja-odpytywanie-przez-kamerke-to-zmora-dla-wieluuczniow-6499430845970049a.
Stebnicki W.,(2009), Edukacja domowa. Edukacja przyszłości. Gdańsk: GWP.
Smith L.T.,(2009), Na grząskim gruncie. Badania tubylców w erze niepewności, w: N.K. Norman, Y.S. Lincoln red., Metody badan jakościowych, t.1.Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Szczepański M.S., (2003), Podróże po mniejszym niebie. Ojczyzna prywatna w socjologicznym oglądzie, w: M. Dymnicka, Z. Opacki, Tożsamość miejsca i ludzi. Gdańszczanie i ich miasto w perspektywie historyczno-socjologicznej. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Śliwerski B., (2013), Pozory sprawstwa reform oświatowych w III RP, w: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska, Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: OW Impuls.
Tischner J., (2006), Filozofia dramatu. Kraków: Znak. Tokarczuk O., (2020), Nadejdą nowe czasy. https://wiadomosci.wp.pl/olga-tokarczuk-dla-faz-nadejda-nowe-czasy-6494913638913665a.
Woroniecki J., (2008), W szkole wychowania. Teksty wybrane. Lublin: Wydawnictwo Fundacja ServireWeritati Instytut Edukacji Narodowej.
Zaborski A.,(2020),Piekło domowej nauki.https://magazyn.wp.pl/kobieta/artykul/pieklo-domowej-nauki.
Ziomek W., (2020), E-armagedon w szkołach. „To był skok na głęboką wodę”.https://www.money.pl/gospodarka/e-rmageddon-w-szkolachto-byl-skok-na-gleboka-wode-6495837801961601a.html.
Żytko M., (2014), Gotowość dzieci i gotowość szkoły do uczenia się – rozważania wokół problematyki diagnozowania. „Ruch Pedagogiczny” 2/2014.