Art and Culture During the Pandemic. Reflections on the Current Situation of Art in Poland
Keywords:
low art, high art, cultural identity, multicultural education, pandemicAbstract
What is art? What are its functions? What role does it play in the life of an individual, a nation? And finally, how strong is its position in the state? The authors of the text below have attempted to answer these and several other key questions about the essence and position of art in the global Covid 19 pandemic. The area that is explored in the article is Poland. Taking into account the importance of art, its contribution to the cultural heritage of the state, its impact on the cultural identity of nations, emphasising the need for education through art and culture, the authors of the text wrote down a few reflections resulting from both external observations of artistic reality in the time of the pandemic and personal reflections of artists confronted with current challenges and threats to art.
Downloads
References
Białostocki J.,(1978), Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500, PWN, Warsaw.
Dziamski G., (2017), Sztuka wysoka i niska, http://cejsh.icm.edu. pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-879552d6-09d7-42b5-bf0e-c3490677ade9/c/Dyskurs23_GrzegorzDziamski.pdf,p.8-9 (22.08.2020).
Golka M., (2008), Socjologia sztuki, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warsaw Jastrząb D., (2011), Powołanie rodziców do wychowywania dzieci w świetle wskazań ‘Familiaris consortio’ in „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie”, 17, p. 112-113, Koszalin.
Knapiński R., (2004), Biblia pauperum – rzecz o dialogu słowa i obrazu in Nauka 4/2004, p.133-164, Warsaw Kowert P., (1998/1999), National Identity: Inside and Out in „Security Studies” 1998/1999, nr 2-3, p. 1-34, London.
Kuźniar R., (2020), Koronawirus i stosunki międzynarodowe. Wielka niewiadoma in Rocznik strategiczny 2019/2020, Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp.zo.o., p.15-22, Warsaw.
Lewicki C., Cichowska M., (2013), Wyzwania edukacji wielokulturowej in Dyskurs pedagogiczny, Tom 9, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza, p. 107-112, Jarosław.
Litka P., Kowalik Ł., (2018), Polski mesjanizm romantyczny in Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria R. 27: 2018, Nr 1 (105), Polska Akademia Nauk, p. 67-91, Warsaw.
Łastawski K., (2004), Polskość w Europie. Polska tożsamość narodowa w jednoczącej się Europie, Warsaw Maj Cz.,, (2001), Tożsamość europejska a tożsamość narodowa in R. Suchocka (eds.) Oblicza europejskiej tożsamości, p. 70, Poznań.
Mróz P.,(1992), Filozofia sztuki (w ujęciu egzystencjalizmu), Wydawnictwo i Drukarnia „Secesja”, Cracow.
Taylor C.,(1995), Źródła współczesnej tożsamości, in K. Michalski (eds.) Tożsamość w czasach zmiany, Cracow.
Suchocka A., Królikowska I., (2014), Kreowanie tożsamości kulturowej jako wyzwanie XXI wieku in Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii Marynarki Wojennej, Kwartalnik 4/2014, p.73-75, Gdynia.
Wilk T., (2018), Spotkania ze sztuką-przestrzeń wychowania i socjalizacji człowieka in Pedagogika społeczna. Przestrzenie edukacji, nr 1(67), p.57-83, Warsaw.
Wyszyński S., (1981), Kościół w służbie Narodu, Poznan-Warsaw.
Znaniecki F.,(1988), Wstęp do socjologii, PWN, Warsaw.
Zadora A.M., (2014), Współczesne funkcje sztuki: sztuka pomiędzy twórcą a odbiorcą na przykładzie twórczości malarskiej artystów środowiska śląskiego in U.Szuścik, E. Linkiewicz (eds.), Sztuka, edukacja, kultura: z teorii i praktyki edukacji artystycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego., p. 79-96, Katowice.