The landscape in the informal education of the youngest

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/jpgs.2024.1.03

Keywords:

informal education, regional education, cultural landscape, arcaded houses, windmills, Vistula Delta

Abstract

The European Landscape Convention, adopted in 2000, aims to promote the protection, management and planning of landscapes and to organise cooperation on landscape-related issues. Countries that ratified the Convention undertook to introduce activities that would promote public education on the subject. In Poland, the Ministry of Education has identified schools as the place to implement these priorities. In the core curriculum of general education for primary schools, «creating opportunities to learn about the components of the landscape» was prescribed as the primary objective of the subject of nature. Although the school should play a leading role in the implementation of these tasks, even in its most elaborate form it is unable to meet all the needs. It should be complemented by non-formal education, which goes beyond the school curriculum and is a kind of its extension. This article is an attempt to present and evaluate the author’s educational project dealing with the topic of cultural landscape at the regional level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Awramiuk-Goduń A., 2019, Krajobraz kulturowy w badaniach naukowych oraz w szkolnej edukacji geograficznej w Polsce po reformie oświaty 2017 r. (Eng. Cultural landscape in scientific research and school geographic education in Poland after the 2017 educational reform), Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 42(2), 63–80.

Castiglioni B., 2007, Education on landscape: theoretical and practical approaches in the frame of the European Landscape Convention, Geographiedidaktische Forschungen, 42, 79–85.

Chałubińska A., 1959, Różne drogi nauczania geografii (Eng. Different ways of teaching geography), PZWS, Warszawa.

Dewey J., 1916, Democracy and Education, Macmillan, New York.

Dewey J., 1963, Demokracja i wychowanie (Eng. Democracy and Education), Książka i Wiedza, Warszawa.

Dylikowa A., 1990, Dydaktyka geografii w szkole podstawowej (Eng. Didactics of geography at primary school), Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa Konwencja krajobrazowa Rady Europy. Edukacja Krajobrazowa dla Szkół Podstawowych. Broszura pedagogiczna (Eng. Landscape education activities for primary schools – Pedagogical booklet), 2021, Wydawnictwo Rady Europy, Strasbourg.

Hibszer A., Piotrowska I., Rachwał T., 2017, Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Geografia w szkole podstawowej ( Eng. General education core curriculum with commentary. Geography in primary school), MEN, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Hibszer A., Szkurłat E., 2018, Krajobraz w nowej podstawie programowej geografii. Zmiana rangi i kompetencji edukacji krajobrazowej (Eng. Landscape in the new geography core curriculum. Changing the rank and responsibilities of landscape education), Zarządzanie Krajobrazem Kulturowym. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 40(2), 25–46.

Holt J., 2007, Zamiast edukacji. Warunki do uczenia się poprzez działanie (Eng. Instead of Education. Conditions for learning by doing), Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa

Komorowska A., 2008, Krajobraz kulturowy w programach edukacji regionalnej (Eng. Cultural landscape in regional education programmes), Zarządzanie Krajobrazem Kulturowym. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 10, 600–608.

Koperska-Kośmicka M., 2019a, Raptularz Żuławski czyli sekretny dziennik poszukiwacza skarbów (Eng. Raptularz Żuławski or the secret diary of a treasure hunter), Tuga Studio, Gdańsk.

Koperska-Kośmicka M., 2019b, Rola rzeki w krajobrazie małego miasta (Eng. The role of the river in the landscape of a small town), [in:] P. Pach (ed), Miasto. Temat Rzeka (Eng. City. Theme River), Politechnika Wrocławska, Wrocław, 225–236.

Koperska-Kośmicka M., 2020, Dom podcieniowy na Żuławach (Eng. The arcaded house of Vistula River Delta), Instytut Kaszubski, Gdańsk.

Leśniewska G., 2016, Edukacja nieformalna – moda czy konieczność (Eng. Non-formal education – fashion or necessity), Edukacja Humanistyczna, 2(35), 113–122.

Młynarczuk-Sokołowska A., 2016, Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dzieci (Eng. Theory and practice of intercultural non-formal education in the context of activities aimed at children), Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie, Białystok.

Montessori M., 2014, Odkrycie dziecka (Eng. Discovering of the child), Wydawnictwo Bellona, Warszawa.

Myga-Piątek U., 2008, Współczesne badania nad krajobrazem a praktyka szkolna (Eng. Contemporary landscape research and school practice), [in:] A. Hibszer (ed.), Polska dydaktyka geografii. Idee-tradycje-wyzwania (Eng. Polish geography didactics. Idee-traditions-challenges), Wydział Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego, Sosnowiec, 233–246.

Piechota S., 2009, Percepcja krajobrazu w edukacji turystycznej (Eng. Landscape perception in tourism education), Problemy Ekologii Krajobrazu, 25, 147–153.

Piskorz S. (ed.), 1995, Zarys dydaktyki geografii (Eng. Outline of geography didactics), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Rodzoś J., 2022, Aktualne problemy edukacji geograficznej na różnych etapach kształcenia (Current problems of geographical education at its different levels), Czasopismo Geograficzne, 93(4), 559–581. doi: 10.12657/czageo-93-22.

Syrek D., 2021, Świadomość krajobrazu wśród uczniów w szkole podstawowej (Eng. Landscape awareness among pupils in primary school), Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 46(2), 47–64.

Szkurłat E., Hibszer A., Piotrowska I., Rachwał T., 2018, Podstawa programowa geografii źródłem nauczycielskich wyzwań (Eng. Geography core curriculum as a source of teaching challenges), Prace Komisji Edukacji Geograficznej, 8, 13–31.

Szkurłat E., Hibszer A., Piotrowska I., Sadoń-Osowiecka T., 2023, Kształcenie nauczycieli geografii w Polsce w latach 2000–2022. Przyczyny i skutki kryzysu, propozycje rozwiązań (Eng. Geography teacher education in Poland in the period 2000–2022. Causes and consequences of the crisis, proposals for solutions), Czasopismo Geograficzne, 93(4), 607–638. doi: 10.12657/czageo-93-24.

Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Eng. Act of 23 July 2003 on the protection and care of historical monuments), 2023, Dz.U. 2003 Nr 162 poz. 1568.

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

Koperska-Kośmicka, M. (2024). The landscape in the informal education of the youngest. Journal of Geography, Politics and Society, 14(1), 22–29. https://doi.org/10.26881/jpgs.2024.1.03

Issue

Section

Articles