Spatial and social aspects of the impact of Pol’and’Rock Festival and Jarocin Festival in Poland

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/jpgs.2023.2.05

Keywords:

Pol’and’Rock Festival, Jarocin Festival, spatial range, social relations and motivations

Abstract

Among the popular music festivals operating in Poland in the last forty years, two of them played a special role, especially for their young recipients of amplified music. The first of them was the Rock Festival in Jarocin (it had different names) functioning in the years 1980–1994, so still in the period of communist authorities. Reactivated in 2005, it recently operates under the name Jarocin Festival and uses the legend of the event from the 1980s. In the new socio-political conditions, the second important event, the Pol’and’Rock Festival (called Woodstock Station in 1995–2017), began to function in 1995, which in the late 1990s exceeded 100,000 participants and became the largest popular music event in Poland.
The aim of the study is to characterise the impact of these two important popular music festivals in Poland at the turn of the second and third decade of the 21st century in the spatial and socio-cultural dimensions on the community of its participants. Referring to the traditional chorological paradigm of human geography, an analysis of the differentiation of the territorial impact of festivals was made, and using patterns immersed in social geography-oriented music research, factors motivating to participate in festivals were determined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baster D., 2020, Festiwale jako atrakcja turystyczna oraz czynnik rozwoju turystyki i lokalnej przedsiębiorczości na przykładzie Pol’and’Rock festival w Kostrzynie nad Odrą (Eng. Festivals as a tourist attraction and a factor in the development of tourism and local entrepreneurship based on the example of the Pol’and’Rock festival in Kostrzyn upon Oder), Annales Universitatis Cracoviensis, Studia Geographica, 15, 118–137.

Białka S., Wanot B., Białka M., Ilczak T., Ćwiertnia M., 2012, Analiza interwencji medycznych przeprowadzonych podczas Festiwalu Muzycznego imienia Ryska Redla w latach 2009 i 2010 (Eng. Analysis of medical interventions performer during The Ryszard Riedel Festival in 2009/2010), Anestezjologia i Ratownictwo, 6, 171–175.

Boroń M., 2018, Jurek Owsiak o rekordach Pol’and’Rock Festival (Eng. Jurek Owsiak on the Pol’and ‘Rock Festival records), https://muzyka.interia.pl/raporty/raport-poland-rock-festival-2018/wiadomosci/news-jurek-owsiako-rekordach-pol-and-rock-festival-2018,nId,2615008 (access 31 May 2019).

Borzykowski K., Drożdżowicz A., Grzymała-Moszczyńska J., 2010, Duchowość i cechy osobowości uczestników Festiwalu Muzyki Gotyckiej Castle Party (Eng. Spirituality and personality traits of the participants of the Castle Party Gothic Music Festival), Ex Nihilo, 1(3), 130–143.

Carney G.O., 1990, Geography of music: inventory and prospect, Journal of Cultural Geography, 10, 35–48.

Chmielewska-Szlajfer H., 2019, Woodstock Station Festival: Practicing recognition. Ordinary celebrations, [in:] H. Chmielewska-Szlajfer (Ed.), Reshaping Poland’s community after communism, Palgrave Macmillan, Cham, 79–123.

Crompton J.L.O., 1979, Motivations for pleasure vacation, Annals of Tourism Research, 6, 408–424.

Cudny W., 2016, Festivalisation of urban spaces: Factors, processes and effects, Springer, Cham. Dalbom Ch.J., 2006, Music and sound geography, [in:] B. Warf (Ed.), Encyclopedia of Human Geography, Sage, London, 313–314.

Domański R., 1971, Syntetyczna charakterystyka obszaru. Na przykładzie okręgu przemysłowego Konin – Łęczyca – Inowrocław (Eng. Synthetic characteristics of the area. The example of the Konin – Łęczyca – Inowrocław industrial district), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Figisiak E., Matykowski R., 1989, Społeczne i przestrzenne aspekty oddziaływania Festiwalu Muzyki Rockowej w Jarocinie (Eng. Social and spatial aspects of the impact of the Rock Music Festival in Jarocin), Poznań (mimeo).

Geise P., 1988, Spontaniczność a instytucjonalizacja ruchów młodzieżowych na podstawie Festiwalu Muzyków Rockowych w Jarocinie w latach 1980–1988 (Eng. Spontaneity and institutionalization of youth movements based on the Rock Musicians Festival in Jarocin in the years 1980–1988), Institute of Sociology UAM, Poznań (master thesis).

Gelder G., Robinson P., 2009, A critical comparative study of visitor motivations for attending music festivals: A case study of Glastonbury and V Festival, Event Management, 13 (3), 181–196. doi: 10.3727/152599509790029792.

Gębarowski M., Majka M., 2023, Duży festiwal muzyczny jako przestrzeń kreowania silnych doświadczeń jego uczestników (na przykładzie Pol’and’Rock Festival) (Eng. A large music festival as a space for creating strong experiences of its participants (the example of the Pol’and’Rock Festival), [in:] A. Cholewa-Wójcik, J. Wiażewicz (Eds.), Współczesne wyzwania nauki i biznesu w turbulentnym otoczeniu (Eng. Contemporary challenges of science and business in a turbulent environment), Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 51-64.

Hajduczenia J., Kleszczyński J., Braksator M., 2011, Przystanek Woodstock 2009 and 2010 – danger to life and health and medical security of mass event, Wiadomości Lekarskie, 64(2), 97-103.

Herzberg F., 1966, Work and the nature of man, World Publishing Company, Cleveland. Huff D.L., 1963, A probabilistic analysis of shopping center trade areas, Land Economies, 39(1), 81–90.

Idzikowska-Czubaj A., 2011, Rock w PRL-u. O paradoksach współistnienia (Eng. Rock w PRL-u. O paradoksach współistnienia), Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.

Isard W. et al., 1965, Metody analizy regionalnej. Wprowadzenie do nauki o regionach (Eng. Methods of regional analysis. Introduction to regional science), Państowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Iso-Ahola, S.E., 1980, The social psychology of leisure and recreation, C. Brown Company Publishers, Dubuque.

Iso-Ahola, S.E., 1982, Towards a social psychology theory of tourism motivation. A rejoinder, Annals of Tourism Research, 9, 256–262.

Kaak W., 2016, Bezpieczeństwo imprez masowych. Przystanek Woodstock – praktyczne aspekty zabezpieczenia (Eng. Security of mass events. Woodstock Station – practical aspects of securing), Studia Administracji i Bezpieczeństwa, 1, 113–120.

Kong L., 1995, Popular music in geographical analyses, Progress in Human Geography, 19(2), 183–198.

Krawczyk P., Matykowski R., 1991, Społeczne i przestrzenne aspekty oddziaływania festiwalu muzycznego w Brodnicy (Eng. Social and spatial aspects of the impact of the music festival in Brodnica), Sprawozdania Komisji GeograficznoGeologicznej PTPN za lata 1989-1990, 49–51.

Kuglasz, J., 2019, Bezpieczeństwo Przystanku Woodstock w odbiorze jego uczestników (Eng. Safety of the Woodstock Station according to its participants), [in:] M. Cieślikowska, M. Szostakowski (Eds.), Warsztaty badawcze doktorantów. Między teorią a praktyką metodologiczną (Eng. Research workshops of doctoral students. Between theory and methodological practice), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, 226–238.

Kuligowski W., 2017, Collective Vertigo. Roger Caillois’ „théorie de la fête”. Toward contemporary music festivals in Poland and Hungary, Acta Ethnographica Hungarica, 62(2), 389– 406.

Kurzawski J., 1989, Migracje okolicznościowe do jarocina. Studium przestrzennego zasięgu oddziaływania miastaośrodka festiwalu muzyki młodzieżowej (Eng. Occasional migrations to Jarocin. Study of the spatial extent of the impact of a city – a centre of a youth music festival), Poznań (mimeo).

Lee E., 1966, A theory of migration, Demography, 3(1), 47–57.

Lesicki T., 2015, Proces rytualny i świat wyobrażony na festiwalach muzycznych (Eng. The ritual process and the world imagined at music festivals), Ars Educandi, 12, 109– 120. doi: 10.26881/ae.2015.12.10.

Majchrzak B., Matulewski P., Makohonienko M., 2015, Ocena funkcjonowania i możliwości rozwój Off Festival w Katowicach (Eng. The assessment of functioning and possibilities of OFF Festival development), Turystyka Kulturowa, 4, 6–23.

Marchlewski, W., Rykowski, Z., 1986, Próba systematyzacji środowisk młodzieżowych w oparciu o różnice ubioru i zachowania (Eng. An attempt to systematize youth environments based on differences in clothing and behaviour), [in:] Z. Rykowski, J. Wertenstein-Żuławski (Eds.), Wybrane zagadnienia spontanicznej kultury młodzieżowej w Polsce (Eng. Selected issues of spontaneous youth culture in Poland), (mimeo), Warszawa, 83–91.

Matykowski R., Zmudzińska K., 2022, Festiwale muzyki popularnej w Polsce i ich oddziaływania jako problem badawczy geografii społeczno-ekonomicznej (Popular music festivals in Poland and their impact as a research problem in human geography), Czasopismo Geograficzne, 93(2), 183–215. doi: 10.12657/czageo-93-08.

Mazierska E., 2020, The present and future of Polish coastal music festivals, [in:] E. Mazierska, L. Gillon, T. Rigg (Eds.), The future of live music, Bloomsbury Publishing Inc., New York, 165–184.

Mękarski M. et al., 2018, Raport Jarocin Festiwal 2018 – badanie publiczności, Fundacja Altum i Centrum Regionalne Obserwatorium Kultury UAM, Poznań – Jarocin.

Moch, N., 2017, Przystanek Woodstock – najbezpieczniejsza impreza masowa w Polsce? (Eng. Woodstock Station – the safest mass event in Poland?), Studia Administracji i Bezpieczeństwa, 2, 147–170.

Nash P.H., Carney G.O., 1996, The seven themes of music geography, The Canadian Geographer, 40(1), 69–74. doi: 10.1111/j.1541-0064.1996.tb00433.x.

Nowacki M., 2014, Przystanek Woodstock jako produkt turystyczny:jakość festiwalu a zadowolenie i lojalność uczestników, [in:] B. Krakowiak, A. Stasiak (Eds.), Kultura i turystyka – w kręgu wydarzeń, Łodź, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 115- 131.

Operacja „Kostrzyn 2018” – Policyjny raport ze zdarzeń (Eng. Operation «Kostrzyn 2018» – Police incident report), 2018, http://www.lubuska.policja.gov.pl/go/serwisinformacyjny/aktualnosci/26305,OPERACJA-KOSTRZYN2018-POLICYJNY-RAPORT-ZE-ZDARZEN.html (access 23 April 2019).

Orosa Paleo I., Wijnberg N., 2006, Popular music festivals and classification: A typology of festivals and an inquiry into their role in the formation of musical genres, International Journal of Arts Management, 8(2), 50–61.

Owsiak J., Skaradziński J., 2010, Przystanek Woodstock. Historia najpiękniejszego festiwalu świata (Eng. Woodstock Station. The history of the most beautiful festival in the world), Świat Książki, Warszawa.

Perrin L.-A., 2020, French music festivals: understanding visitors’ intrinsic motivations. Paris, Paris School of Business. Perrin_2020_French_music_festivals_visitors_ intrinsic_motivations_Full_report-with-cover-page-v2.pdf (accessed 17 March 2023).

Piasecka E., 2012, Uczestnictwo w muzycznych wydarzeniach kulturalnych – forma turystyki czy tylko sposób spędzania czasu wolnego? (Eng. Participation in music events – a form of tourism or just a kind of leisure time activity?), Turystyka Kulturowa, 2, 41–52.

Poprawski M., 2015, Festiwal jako przestrzeń integracji różnych grup publiczności (Eng. Festiwal jako przestrzeń integracji różnych grup publiczności), [in:] M. Poprawski (Ed.), Oddziaływanie festiwali na polskie miasta. Studium kompetencji kadr sektora kultury oraz synergii międzysektorowej (Eng. The impact of festivals on Polish cities. A study of the competence of cultural sector staff and cross-sectoral synergy), Poznań, 114–118 (research design report, mimeo).

Rerek M., Dłużewska A., 2016, Czy muzyka ma znaczenie? Powody uczestnictwa w koncertach jednodniowych i festiwalach muzycznych (Eng. The meaning of music – the reasons behind participation in one-day concerts and music festivals), Geography and Tourism, 4(1), 43–56. doi: 10.5281/zenodo.56743.

Rykowski Z., Wertenstein-Żuławski J. (Eds.), 1986, Wybrane zagadnienia spontanicznej kultury młodzieżowej w Polsce (Eng. Selected issues of spontaneous youth culture in Poland), Warszawa (mimeo).

Skonieczna-Żydecka K., Stachowska E., Maciejewska D., Ryterska K., Palma J., Czerwińska-Rogowska M., Kaczmarczyk M., Gudan A., Mruk H., Świniarska B., Kałduńska J., Stachowska Z., Mijal P., Mazur T., Kupczyński M., Marlicz W., 2018, The digestive health among participants of the Woodstock Rock Festival in Poland – A cross-sectional survey, International Journal of Environment Research and Public Health, 15, 2256. doi: 10.3390/ijerph15102256.

Szczerek Z., 2017, Woodstock w czasach atmosfery wzajemnego zrozumienia (Eng. Woodstock in the times of an atmosphere of mutual understanding), Polityka, 32, 92–97.

The official Pol’and’Rock Festival website, https://polandrockfestival.pl/o-festiwalu/ historia#sectionHead143 (access 31 December 2020).

Wertenstein-Żuławski J., 1986, Karnawał szarych ludzi: Jarocin ’80–86 (Eng. Carnival of grey people: Jarocin ’80–86), [in:] Z. Rykowski, J. Wertenstein-Żuławski (Eds.), Wybrane zagadnienia spontanicznej kultury młodzieżowej w Polsce (Eng. Selected issues of spontaneous youth culture in Poland), Warszawa, 83–91 (mimeo).

Wilk P., 2007, Jarocin grzeczny, ale bez wyrazu, (Eng. Jarocin – polite, but bland), Rzeczpospolita, 23 July 2007.

Woźniak A., 2019, Impacts of an event on a small community - Case: Jarocin festival, Imatra, Saimaa University http://urn. fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913050 (access: 20 July 2023).

Zgółkowa H., 1988, „Miny na pokaz, czyny za grosz…” O tekstach polskiego rocka (Eng. “Faces to show off, deeds for a penny...” On the lyrics of Polish rock), [in:] H. Zgółkowa (Ed.), Język zwierciadłem kultury, czyli nasza codzienna polszczyzna (Eng. Language as a mirror of culture, i.e. our everyday Polish language), Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, 69–83.

Żyła M., 2017, Przystanek Woodstock XXI wieku, czyli teatralizacja społeczeństwa i zmierzch subkultur (Eng. Woodstock Station of the 21st century, i.e. the theatricalization of society and the twilight of subcultures ), Świat i Słowo, 2(29), 133–145.

Downloads

Published

2023-09-29

How to Cite

Zmudzińska, K., & Matykowski, R. (2023). Spatial and social aspects of the impact of Pol’and’Rock Festival and Jarocin Festival in Poland. Journal of Geography, Politics and Society, 13(2), 46–66. https://doi.org/10.26881/jpgs.2023.2.05

Issue

Section

Articles