Speech and language therapy in pandemic distance learning
DOI:
https://doi.org/10.26881/bp.2023.3.06Keywords:
speech therapists, online SLT, pandemic COVID-19Abstract
The aim of the study was to diagnose, during the first wave of the COVID-19 pandemic in March 2020, Polish speech, and language therapists on the topic of online therapy. The results were collected from 191 speech therapists on several key topics: speech therapy activity, tools used, interest in thematic training, contact with multilingualism of children and place and conditions of working remotely. The author used questionnaires as well as conducting interviews to collect the data. The analyses show that most of those interviewed used online therapy during the pandemic. Most of them were under 30 years of age and used Messenger. The respondents active online were mostly employed in state education. The respondents did not report much supervision of the therapy. Most would be happy to have training in the use of new technologies for distance work. There has been little contact with multilingual children in online speech and language therapy. Most respondents are reluctant to continue online therapy after the pandemic. Further research should be undertaken to diagnose these new working realities and the attitudes of speech and language therapists to these changes.
Downloads
References
Badania CAWI Available at <http://www.abmmedia.com.pl/index.php/content/view/slug/badania-cawi>. Accessed 06.01.2023.
Chomczyński, Piotr (2015). “Problemy nauczycieli zaangażowanych w kształcenie na odległość – wyniki terenowych badań jakościowych”. E-mentor 3/60: 42–47. http://dx.doi.org/10.15219/em60.1185. Accessed 12.07.2020.
CPLOL Covid 19 statement Available at . Accessed 9.11.2020.
Domagała-Zyśk, Ewa (ed.). (2020). Zdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne: Z doświadczeń pandemii COVID-19. Lublin: Episteme Publishing House.
Instytut Obywatelski. Available at <https://edustore.eu/produkty/67-jak-bedzie-zmieniac-sie-edukacja-wyzwania-dla-polskiej-szkoly-i-ucznia.html>. Accessed 12.11.2023.
Jatkowska, Joanna (2019). B-learning w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Kierzek, Andrzej (2015). “Instytut Głuchoniemych i Ociemniałych w Warszawie w latach siedemdziesiątych XIX stulecia”. Otolaryngologia 14/2: 74–78.
Klasyfikacja zawodów i specjalności. Available at <https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow//klasyfikacja_zawodow/litera/L>. Accessed 3.09.2020.
Kołodziejczyk, Witold, Marcin Polak (2011). Jak będzie zmieniać się edukacja. Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia. Instytut Obywatelski. Also available at <https://edustore.eu/produkty/67-jak-bedzie-zmieniac-sie-edukacja-wyzwania-dla-polskiej-szkolyi-ucznia.html>. Accessed 12.11.2023.
Kurulishvili, Sergo (2015). E-learning w kształceniu służb społecznych. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Latocha, Ewa, Ewa Małachowska (2020). Standard pomocy logopedycznej online. Available at <https://logopeda.org.pl/new.php?id=1212>. Accessed 09.11.2020.
Nauczanie zdalne. Jak wygląda w naszych domach. Raport z badania ankietowego. (2020). Available at . Accessed 2.10.2020.
Netques Project Report Speech and Language Therapy Education in Europe. United in Diversity. Available at <http://www.cplol.eu/documents/netques/919-netques-project-report-slt-educationin-europe/file.html>. Accessed 7.07.2020.
Ostapiuk, Barbara, Danuta Pluta-Wojciechowska, Stanisław Grabias, Tomasz Woźniak (2018). “Dyskusja po dyskusji na konferencji w Chorzowie, czyli o niektórych problemach logopedii w Polsce”. Logopedia 47/1: 371.
Pelletier, Julia (2020). Comparative Study of Speech Therapy Study Systems in Poland and France on the Example of the University of Gdansk and the University of Poitiers. Unpublished master’s thesis under the supervision of dr A. Banaszkiewicz. Gdańsk: Institute of Logopedics, University of Gdańsk.
Pluta-Wojciechowska, Danuta, Barbara Sambor (2017). Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Ptaszek, Grzegorz, Grzegorz D. Stunża, Jacek Pyżalski, Maciej Dębski, Magdalena Bigaj (2020). Edukacja zdalna: Co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Rocławski, Bronisław (2004). “Aspekty prawne i pozaprawne niepełnosprawności mowy”. In: Małgorzata Młynarska, Tomasz Smereka (eds.). Afazja i autyzm. Zaburzenia mowy oraz myślenia. Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Naukowe, 365–369.
Rudnicka, Patrycja, Eryka Probierz, Anna Pindych (2018). “Etyczne aspekty prowadzenia terapii online: Analiza wybranych stron internetowych”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia de Cultura 10/4: 64–73.
Scope of practice in speech-language pathology [Scope of practice]. American Speech-Language-Hearing Association (2016). Available at . Accessed 12.11.2020.
Tarkowski, Zbigniew (2016). “Nowe specjalizacje w logopedii”. Forum Logopedy 14. Also available at <https://forumlogopedy.pl/artykul/nowe-specjalizacje-w-logopedii>. Accessed 25.08.2020.
Tarkowski, Zbigniew (2018). “Wizerunek i samoocena logopedy”. Logopedia 47/1: 399–407.