Przymiotniki wartościujące "głupi" i "mądry" w kontaktach społecznych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/bp.2024.1.02

Słowa kluczowe:

ocenianie, przymiotniki wartościujące, kontakty społeczne, dyskurs, mądry, głupi

Abstrakt

Wśród licznych przymiotników wartościujących w języku polskim napotkać można między innymi dwa, tj. mądry i głupi, które stanowią obiekt zainteresowania niniejszej analizy. Postawiono pytanie, w jaki sposób wyżej wspomniane przymiotniki funkcjonują w dyskursie społecznym. W poszukiwaniu odpowiedzi na tak postawione pytanie, przeprowadzono badanie ankietowe. Kwestionariusz został opracowany przy pomocy Google Forms i zawierał 15 pytań. 58 osób, uczniów szkoły ponadpodstawowej i studentów uniwersytetu wzięło udział w ankiecie w listopadzie 2023. Przeprowadzając badanie, autor podjął próbę znalezienia odpowiedzi na pytania czy (a jeśli tak, to jak często) ankietowani używają wybranych przymiotników, w stosunku do kogo i w jakich okolicznościach. Ponadto, jedną z hipotez badawczych niniejszej analizy było założenie, że badani wykażą tendencje widoczne w polskim społeczeństwie w odniesieniu do wyżej wspomnianych aspektów użycia podanych przymiotników i wyniki potwierdziły owo założenie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Cabrera, B. et al. (2021). “The influence of community structure on opinion expression: An agent based model”. Journal of Business Economics 91: 1331–1355.

Clark, H., M. Schober (1992). “Asking questions and influencing answers”. In: J. Tanur (ed.). Questions about Questions. New York: Rusell Sage Foundation.

De Vries, M. K. (2024). “Exploring the roots of stupidity: First understand the psychology of what lies behind irrational opinions”. In: The Conversation. Available at <https://theconversation.com/exploring-the-roots-of-stupidity-first-understand-the-psychologyof-what-lies-behind-irrational-opinions-216476>. Accessed 28.03.2024.

Grech, M. (2020). “O wartościowaniu w komunikacji”. In: G. Habrajska (ed.). Teorie i praktyki komunikacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Grimwood, T. (2023). The Problem with Stupid: Ignorance, Intellectuals, Post-truth and Resistance. Bognor Regis: John Hunt Publishing.

Kaufman, P. (2016). “The sociology of calling other people stupid”. Available at <https://www.everydaysociologyblog.com/2016/10/the-sociology-of-calling-other-people-stupid.html>. Accessed 10.04.2020.

Miczka, E. (2002). Kognitywne struktury sytuacyjne i informacyjne w interpretacji dyskursu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Ravishankar, R. A. (2020). “Why you need to stop using these words and phrases”. Harvard Business Review, 15 December 2020. Available at <https://hbr.org/2020/12/why-you-need-to-stopusing-these-words-and-phrases>. Accessed 15.02.2021.

Rees, J. (2011). “Preposterous adjectives”. Available at <https://reesmccann.com/2011/01/21/preposterous-adjectives/>. Accessed 17.03.2021.

Schwarz, N. (1996). Cognition and Communication: Judgmental Biases, Research Methods, and the Logic of Conversation. Erlbaum: Hillsdale, NJ.

Tagliamonte, S. A., K. Pabst (2020). “A cool comparison: Adjectives of positive evaluation in Toronto, Canada and York, England”. Journal of English Linguistics 48/1: 3–30.

<https://www.empowermentalhealth.org/news/judgmental-languageis-the-death-of-productive-conversations>. Accessed 15.02.2021.

<https://sjp.pwn.pl/slowniki/niem%C4%85dry.html>. Accessed 17.03.2021.

<https://www.understood.org/en/learning-thinking-differences/understanding-childs-challenges/talking-with-your-child/experts-weighin-what-should-i-do-when-my-child-says-im-dumb>. Accessed 17.03.2021.

Opublikowane

2024-06-20

Jak cytować

Dłutek, A. (2024). Przymiotniki wartościujące "głupi" i "mądry" w kontaktach społecznych. Beyond Philology An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching, (21/1), 51–72. https://doi.org/10.26881/bp.2024.1.02

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora