Dobre praktyki dydaktyczne na przykładzie dydaktyki chemii na studiach niechemicznych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/bp.2024.2.03

Słowa kluczowe:

dydaktyka, szkolnictwo wyższe, metody aktywizujące, chemia

Abstrakt

W artykule przeanalizowano główne problemy dydaktyczne, z jakimi borykają się obecnie dydaktycy na uczelniach wyższych, a także omówiono wybrane metody dydaktyczne, które mogą przyczynić się do po-prawy jakości kształcenia. Opisano konkretne strategie i działania podejmowane w celu zwiększania zaangażowania studentów podczas zajęć na przykładzie wykładu z Chemii Sanitarnej prowadzonego dla studentów kierunku Inżynieria środowiska w budownictwie. Pozytywne efekty zarówno w aktywizacji słuchaczy, jak i we wzroście efektywności przyswajania przez nich wiedzy potwierdzono kilkuletnimi obserwacjami. Udowodniono, że dzięki odpowiedniemu podejściu można nie tylko przekazywać wiedzę, ale także budować zaangażowanie, motywację i pozytywne relacje, które wspierają ogólny rozwój studentów. Podkreślono potrzebę ciągłego doskonalenia kompetencji dydaktycznych nauczycieli oraz adaptacji programów i metod nauczania do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku pracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Anis, Muneeba (2024). “Teacher professional development in the Dig-ital Age: Addressing the evolving needs post-COVID”. International Journal For Multidisciplinary Research 6/1: 1–14.

Arsyad, Muhammad, Saut Guna, Sebastian Barus (2024). “Enhancing chemistry education through problem-based learning: Analyzing student engagement, motivation, and critical thinking”. Interna-tional Journal of Curriculum Development Teaching and Learning In-novation 2/3: 110–117.

Carless, David, Jessica To, Connie Kwan, Jonathan Kwok (2020). “Dis-ciplinary perspectives on feedback processes: Towards signature feedback practices”. Teaching in Higher Education 28/6: 1158–72.

Dingel, Molly J., Gemma Punti (2023). “Building faculty-student rela-tionships in higher education”. Mentoring and Tutoring 31/1: 1–22.

Khahro, Shabir Hussain, Yasir Javed (2022). “Key challenges in 21st century learning: A way forward towards sustainable higher educa-tional institutions”. Sustainability 14/23: 16080.

Marchak, Debora, Inna Shvarts-Serebro, Ron Blonder (2021). “Teach-ing chemistry by a creative approach: Adapting a teachers’ course for active remote learning”. Journal of Chemical Education 98: 2809–2819.

Nabi, Ghulam, Andreas Walmsley, Mahmood Mir, Sonny Osman (2024). “The impact of mentoring in higher education on student career development: A systematic review and research agenda”. Studies in Higher Education June: 1–17.

Partnership for 21st Century Skills (2019). “Framework for 21st cen-tury learning” Available online: https://static.battelleforkids.org/ documents/p21/P21_Framework_Brief.pdf (accessed on 30 August 2024).

Qi, YiFei, CaiHua An, Chao Huang, HongChun Lv, HongHui Zhang (2024). “Enhancing critical thinking in vocational chemistry educa-tion: Active learning strategies in vocational training”. Journal of Chemical Education, https://doi.org/10.1021/ acs.jchemed.4c00 887.

Rahman, Azlinah Sahid Abdul, Nasri Sheerad, Mohamad Nurfaradilla (2022). “Literature review on the benefits and challenges of active learning on students’ achievement”. Cypriot Journal of Educational Sciences 17/12: 4856–4868.

Sewagegn, Abatihun Alehegn (2020). “Learning objective and assess-ment linkage: Its contribution to meaningful students learning”. Universal Journal of Educational Research 8/11: 5044–5052.

Opublikowane

2024-10-31

Jak cytować

Gryglik, D. (2024). Dobre praktyki dydaktyczne na przykładzie dydaktyki chemii na studiach niechemicznych . Beyond Philology An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching, (21/2), 57–77. https://doi.org/10.26881/bp.2024.2.03

Numer

Dział

Articles