Opinie na temat roli praktyki psychologiczno-pedagogicznej w przygotowaniu do pełnienia roli nauczyciela – analiza refleksji praktykantów

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/bp.2019.3.06

Słowa kluczowe:

praktyka psychologiczno-pedagogiczna, refleksje, praktykant, nauczyciel języka obcego, zadania

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie refleksji przyszłych nauczycieli języka angielskiego na temat ich praktyki psychologiczno-pedagogicznej. Ich opinie na temat różnych aspektów praktyki są analizowane pod względem treści, jak również wykonalności zadań przypisanych studentom podczas praktyki. Pierwsza część zawiera przegląd wybranych zagadnień związanych z praktyką nauczycielską, takimi jak rozbieżności między teorią a praktyką, kompetencje współczesnego nauczyciela języka obcego, ze szczególnym uwzględnieniem jego roli wychowawczej i emocje odczuwane przez praktykantów, a także relacje między akademickim koordynatorem praktyk, szkolnym mentorem i praktykantem. Zawarto również rozważania poświęcone refleksyjności, incydentom krytycznym i narzędziom wspierającym i monitorującym efektywność praktyki. Druga część tekstu przedstawia krótkie badanie jakościowe oparte na refleksjach studentów pierwszego roku filologii angielskiej realizujących praktykę psychologiczno-pedagogiczną w ramach specjalizacji nauczycielskiej. Artykuł kończy się uwagami związanymi z uzyskanymi wynikami badania.

Downloads

Bibliografia

Andrzejczak, Aldona (2002). “Rola praktyk pedagogicznych w uczeniu się zawodu nauczycielskiego według koncepcji Combsa i Kolba”. In: J. Kuźma, R. Wroński (eds.). Kształcenie praktyczne przyszłych nauczycieli nowoczesnej szkoły. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Blaszk, Martin (2015). “Between didactics, the mentor and the pupils: Trainee reflections concerning their teaching practices”. Neofilolog 45/1: 9-25.

Chu, Samuel K. W., Carol K. K. Chan, Agnes F. Y. Tiwari (2012). “Using blogs to support learning during internship”. Computers & Education 58: 989-1000. Available at <http://web.hku.hk/~samchu/docs/Chu-2012-using-blogs-to-support-learning-during-internship.pdf>. Accessed 25.05.2019.

Derenowski, Marek (2015). “Wpływ praktyk nauczycielskich na rozwój refleksyjności studentów filologii angielskiej oraz na ich dalsze decyzje związane z wyborem zawodu nauczyciela”. Neofilolog 45/1: 27-41.

Djoub, Zineb (ed.) (2017). Fostering Reflective Teaching Practice in Pre-Service Education. Hershey, United States: IGI Global.

Gabryś-Barker, Danuta (2012). Reflectivity in Pre-service Teacher Education: A Survey of Theory and Practice. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Insuasty, Édgar Alirio, Lilian Zambrano (2010). “Exploring reflective teaching through informed journal keeping and blog group discussion in the teaching practicum”. Profile Issues in Teachers’ Professional Development 12: 87-105.

Kolb, David A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Leslie, Paul, Celiane Camargo-Borges (2017). “Narratives of learning: The personal portfolio in the portfolio approach to teaching and learning”. International Review of Research in Open and Distributed Learning 18/6: 200-212.

Luik, Piret, Olivia Voltri, Merle Taimalu, Karmern Kalk (2011). “On the use of student teacher blogs during teaching practice”. Procedia: Social and Behavioral Sciences 11: 165-169. DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.01.054. Accessed 3.07.2019.

Menter, Ian (1989). “Teaching Stasis: Racism, sexism and school experience in initial teacher education”. British Journal of Sociology of Education 10: 459-473.

Mizel, Omar (2017). “The teacher mentor’s need for pedagogical instruction at Bethlehem University”. Journal of Educational and Social Research. January 2017. DOI: 10.5901/jesr.2017.v7n1p 119. Accessed 7.07.2019.

Murray-Harvey, Rosalind, Philip T. Slee, Michael J. Lawson, Halia C. Silins, Grant Banfield, Alan Russell (1999). “Under stress: The concerns and coping strategies of teacher education students”. European Journal of Teacher Education 23: 19-35. DOI:10.1080/713667267.

Newby, David, Anne-Brit Fenner, Barry Jones (eds.) (2011). “Using the European Portfolio for student teachers of languages”. European Centre for Modern Languages Council of Europe Publishing. Available at <https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/2011_11_26_EPOSTL_newby_web.pdf?ver=2018-03-21-092741-507>. Accessed 2.06.2019.

Program praktyki nauczycielskiej (pedagogicznej 30-godzinnej oraz 120-godzinnej dydaktycznej) w szkole podstawowej dla studentów studiów I stopnia przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela (2012). Unpublished material. Gdańsk: Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Instytut Anglistyki i Amerykanistyki.

Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 17 January 2012 on the Educational Standards in Preparation for the Teaching Profession. Journal of Laws 2012, item 131, as amended. Available at <http://www.bip.nauka.gov.pl/roz.rzadzenia/rozporzadzenie-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-w-sprawie-standard-ksztalcenia-przygotowujacego-on-onkonywania-zawodu-cieuczlala.html>. Accessed 28.05.2019.

Richards, Jack C. (1990). “Beyond training: Approaches to teacher education in language teaching”. Language Teacher 24/2: 3-8.

Richards, Jack C., Thomas S. C. Farrell (2010). Professional Development for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.

Schön, Donald A. (1987). Educating the Reflective Practitioner. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Szymańska-Tworek, Aleksandra, Agnieszka Turzańska (2016). “45 minutes within the four walls of a classroom: Problems and concerns of student teachers during their practicum”. Studia Anglica Resoviensia 13: 99-108. DOI: 10.15584/sar.2016.13.10. Accessed 25.05.2019.

Trif, Letitia, Teodora Popescu (2013). “The reflective diary, an effective professional training instrument for future teachers”. Procedia: Social and Behavioral Sciences 93: 1070-1074. DOI:10.1016/j.sbspro.2013.09.332.

Tripp, David (1993). Critical Incidents in Teaching. London: Routledge.

Wallace, Michael J. (1991). Training Foreign Language Teachers: A Reflective Approach. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Zawadzka, Elżbieta (2004). Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Warszawa: Impuls.

Opublikowane

2019-09-18

Jak cytować

Aleksandrowska, O., & Gilis-Siek, J. (2019). Opinie na temat roli praktyki psychologiczno-pedagogicznej w przygotowaniu do pełnienia roli nauczyciela – analiza refleksji praktykantów. Beyond Philology An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching, (16/3), 135–159. https://doi.org/10.26881/bp.2019.3.06

Numer

Dział

Academic Teaching