Zmiany układu w podręczniku do nauki języka angielskiego i ich wpływ na efektywność pracy uczniów z dysleksją – analiza okulograficzna

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/bp.2020.3.03

Słowa kluczowe:

podręcznik, angielski, uczeń, okulograf, fiksacja, obszar zainteresowania, układ graficzny, dysleksja

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyników drugiej części badania okulograficznego przeprowadzonego wśród polskich licealistów pracujących z podręcznikiem do nauki języka angielskiego. Ze względu na to, że prawie każda grupa uczniów składa się zarówno z osób z dysleksją, jak i bez dysleksji i wszyscy korzystają z tych samych podręczników, chcieliśmy sprawdzić, czy potrafimy dostosować podręcznik do nauki języka angielskiego w taki sposób, aby wpłynąć na (tj. poprawić) sposób, w jaki uczniowie z nim pracują. Aby to sprawdzić wykorzystaliśmy istniejący układ strony podręcznika i jego zmienioną wersję oraz sprawdziliśmy, jak pracują z nimi uczniowie z dysleksją i bez dysleksji.

W artykule przedstawiamy parametry eyetrackingu dla tzw. obszarów zainteresowań oraz poprawność odpowiedzi, która jest parametrem nieokulomotorycznym.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Amso, Dima, Sara Haas, Julie Markant (2014). “An eye tracking investigation of developmental change in bottom-up attention orienting to faces in cluttered natural scenes”. Plos One 9/1: 1-7.

Andrychowicz-Trojanowska, Agnieszka (2018). Podręczniki glottodydaktyczne: Struktura – funkcja – potencjał w świetle badań okulograficznych. Warszawa: Studia Naukowe.

Bogdanowicz Katarzyna, Maria (2011). Dysleksja a nauczanie języków obcych. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców uczniów z dysleksją. Gdańsk: Harmonia.

Duchowski, Andrew (2007). Eye Tracking Methodology: Theory and Practice. Clemson: Springer.

Evans, Bruce J. W. (2001). Dyslexia and Vision. London: Wiley.

Habib, Michel (2000). “The neurological basis of developmental dyslexia; An overview and working hypothesis”. Brain 123: 2373–2399.

Hanisz, Jadwiga (2005). “Podręcznik”. In: Urszula Śmietana (ed.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Vol. 4. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Holmqvist, Kenneth, Marcus Nyström, Richard Andersson, Richard Dewhurst, Halszka Jarodzka. Joost van de Weijer (2011). Eye Tracking: A Comprehensive Guide to Methods and Measures. New York: Oxford University Press.

Hotchkiss, Gord (2007). Eye Tracking on Universal and Personalized Search. Available at http://searchengineland.com/eye-trackingon-universal-and-personalizedsearch-12233. Accessed 14.07.2016.

Hotchkiss, Gord, Steve Alston, Greg Edwards (2005). Eye Tracking Study. Available at http://searchengineland.com/figz/wp-content/seloads/2007/09/hotchkiss-eyetracking-2005.pdf. Accessed 14.07.2016.

Jacob, Robert J. K., Keith S. Karn (2003). “Eye tracking in humancomputer interaction and usability research: Ready to deliver the promises”. In: Jukka Hyönä, Ralph Radach, Heiner Deubel (eds.).The Mind’s Eye: Cognitive and Applied Aspects of Eye Movement Research. Amsterdam: North-Holland, 573–605.

Lorigo, Lori, Maya Haridasan, Hrönn Brynjarsdóttir, Ling Xia, Thorsten Joachims, Geri Gay, Laura Granka, Fabio Pellacini, Bing Pan (2008). “Eye tracking and online search: Lessons learned and challenges ahead”. Journal of the American Society for Information Science and Technology 59/7: 1041–1052.

Mitchell, Michael, Susan Wightman (2012). Typografia książki: Podręcznik projektanta. Kraków: Wydawnictwo d2d.pl.

Nielsen, Jacob (2006). F-Shaped Pattern for Reading Web Content. Available at https://www.nngroup.com/articles/f-shapedpattern-reading-web-content-discovered/. Accessed 12.07.2016.

Pollak, David (2012). “Studenci z dysleksją w Wielkiej Brytanii”. In: Marta Bogdanowicz (ed.). Dysleksja w wieku dorosłym. Gdańsk: Harmonia, 167–197.

Poole, Alex, Linden J. Ball, Peter Philips (2004). “In search of salience: A response time and eye movement analysis of bookmark recognition”. In: Sally Fincher, Panos Markopolous, David Moore, Roy Ruddle (eds.). People and Computers XVIII – Design for Life: Proceedings of HCI 2004. London: Springer, 363–378.

Rayner Keith (1998). “Eye movements in reading and information processing: 20 years of research”. Psychological Bulletin 124/3: 372–422.

Tullis Tom, Bill Albert (2013). Measuring the User Experience: Collecting, Analyzing, and Presenting Usability Metrics. Elsevier.

Opublikowane

2020-09-16

Jak cytować

Andrychowicz-Trojanowska, A. (2020). Zmiany układu w podręczniku do nauki języka angielskiego i ich wpływ na efektywność pracy uczniów z dysleksją – analiza okulograficzna. Beyond Philology An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching, (17/3), 77–95. https://doi.org/10.26881/bp.2020.3.03

Numer

Dział

Articles