Poczucie umiejscowienia kontroli wśród studentów filologii angielskiej
DOI:
https://doi.org/10.26881/bp.2020.3.06Słowa kluczowe:
poczucie umiejscowienia kontroli, akwizycja języka drugiego, osiągnięcia akademickie, teoria atrybucjiAbstrakt
Pojęcie poczucia umiejscowienia kontroli pokazuje relację pomiędzy zdarzeniami a reakcjami na te zdarzenia zależącymi od tego, czy ludzie przypisują ich wyniki czynnikom wewnętrznym, czy zewnętrznym. Konsekwentnie, ludzie dzielą się na dwie główne grupy. Osoby, które czują się odpowiedzialne za to co się im przydarza, określane są mianem wewnątrzsterownych, zaś ci, którzy wierzą, że ich życie determinują czynniki zewnętrzne, takie jak przeznaczenie, szczęście czy obiektywne przeciwności, definiuje się jako zewnątrzsterownych. Artykuł prezentuje wyniki badania przeprowadzonego na 41 studentach filologii angielskiej, którego celem było zbadanie ich umiejscowienia kontroli, to znaczy, czy postrzegają oni swoje oceny akademickie jako wynik zdolności i umiejętności, czy też przypisują je przeznaczeniu lub przypadkowi, innymi słowy, czy czują się odpowiedzialni za swoje sukcesy i porażki.
Downloads
Bibliografia
Biedroń, Adriana (2003). Attribution related affects as a function of perceived causality of academic success or failure among successful foreign language learners. Unpublished doctoral dissertation. Adam Mickiewicz University in Poznań.
Biedroń, Adriana (2008). Attribution Related Affects in Second Language Acquisition. Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku.
Carver, Charles S. (1976). “Attribution of success as a function of locus of control and objective self-awareness”. Bulletin of the Psychonomic Society 7/4: 358-360.
Davis, William L., Elaine D. Davis (1972). “Internal-external control and attribution of responsibility for success and failure”. Journal of Personality 40/1: 123–136.
Gałązka, Alicja, Magdalena Trinder (2016). “Locus of control and receptive skills in second language acquisition”. The New Educational Review 46: 130-141.
Heider, Fritz (1958). The Psychology of Interpersonal Relations. New York: Wiley.
Kelley, Harold H. (1973). “The processes of causal attribution”. American Psychologist 28/2: 107-128.
Munton, Anthony G., Joanne Silvester, Peter Stratton, Helga Hanks (1999). Attributions in Action. A Practical Approach to Coding Qualitative Data. Chichester: Wiley.
Özen Kutanis, Rana, Muammar Mesci, Zeynep Övdür (2011). “The effects of locus of control on learning performance: A case of an academic organization”. Journal of Economic and Social Studies 1/2: 113-136.
Patterson, Ian (2018). Tourism and Leisure Behaviour in an Ageing World. Wallingford: CABI.
Phares, Jerry E. (1957). “Expectancy changes in skill and chance situations”. The Journal of Abnormal and Social Psychology 54/3: 339-342.
Phares, Jerry E., Kenneth G. Wilson, Nelson W. Klyver (1971). “Internal-external control and the attribution of blame under neutral and distractive conditions”. Journal of Personality and Social Psychology 18/3: 285–288.
Rotter, Julian B. (1966). “Generalised expectancies for internal versus external locus of control of reinforcement”. Psychological Monographs 80: 489-493.
Strickland, Bonnie R. (1977). “Internal-external control of reinforcement”. In: Thomas Blass (2015). Personality Variables in Social Behaviour. New York: Psychology Press, 219-280.
Weiner, Bernard (1985). “An attributional theory of motivation and emotion”. Psychological Review 92/4: 548-573.
Williams, Marion, Robert L. Burden (1997). Psychology for Language Teachers: a Social Constructivist Approach. Cambridge: CUP.
Wong, Paul T. P., Catherine F. Sproule (1984). “An attribution analysis of the locus of control construct and the Trent Attribution Profile”. In Herbert M. Lefcourt (ed.). Research with the Locus of Control construct: Extensions and Limitations. Vol. 3. New York: Academic Press, 309-360.