Dublin à la noir: "The Journey Home" Dermota Bolgera
DOI:
https://doi.org/10.26881/bp.2021.4.06Słowa kluczowe:
Dublin, Dermot Bolger, noir, nie-miejsca, miasto, przedmieścia, metaforyzacjaAbstrakt
Artykuł omawia obraz Dublina w powieści Dermota Bolgera The Journey Home (1990), zwracając uwagę zarówno na osadzenie powieści w historycznych i socjoekonomicznych realiach lat 1980-tych, jak i na literacką tradycję przedstawiania przestrzeni miejskich, zwłaszcza Charlesa Dickensa oraz konwencje powieści noir. Wychodząc od teoretycznych koncepcji „nie-miejsca” (Marc Augé) oraz „site” (Edward S. Casey), artykuł dowodzi, że modernizacja miejskiego centrum oraz rozrost przedmieść Dublina prowadzi do transformacji miejsc, rozumianych jako ośrodki historii, tożsamości i więzi społecznych, w niemiejsca, a więc niezróżnicowane, zuniformizowane przestrzenie, które wywierają destrukcyjny wpływ na poczucie wspól-noty i politycznej odpowiedzialności. Analiza opisów centrum oraz przedmieść, jak również wpływu otoczenia na bohaterów, prowadzi do wniosku, że przestrzeń miejska ukazana w powieści staje się jednocześnie powodem i odbiciem problemów psychologicznych i społecznych. W ten sposób miasto przestaje być jedynie bierną lokalizacją fabuły, a staje się aktywną siłą, która determinuje życie bohaterów w sposób charakterystyczny dla poetyki noir.
Downloads
Bibliografia
Alter, Robert (2005). Imagined Cities. Urban Experience and the Language of the Novel. New Haven and London: Yale University Press.
Augé, Marc (1995). Non-Places. Introduction to an Anthropology of Supermodernity. Trans. John Howe. London and New York: Verso.
Bolger, Dermot (1991). The Journey Home. Harmondsworth: Penguin.
Casey, Edward S. (1998). The Fate of Place: A Philosophical History. Berkeley: University of California Press.
Cawelti, John G. (1976). Adventure, Mystery, and Romance. Chicago: University of Chicago Press.
Cochran, David (2000). America Noir: Underground Writers and Filmmakers of the Postwar Era. Washington: Smithsonian Institution Press.
Eliade, Mircea (1963). The Sacred and the Profane. The Nature of Religion. Trans. Willard R. Trask. New York: Harcourt, Brace & World.
Kilfeather, Siobhan (2005). Dublin: A Cultural History. Oxford: Oxford University Press.
Pepper, Andrew (2010). “The American roman noir”. In: Catherine Ross Nickerson (ed.). The Cambridge Companion to American Crime Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 58–71.
Simpson, Philip (2010). “Noir and the psycho thriller”. In: Charles J. Rzepka and Lee Horsley (eds.). A Companion to Crime Fiction. Chichester: Wiley-Blackwell, 187–197.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe