Pisarstwo kobiece jako przezwyciężenie melancholii. "Wyspa" Róży Ostrowskiej
DOI:
https://doi.org/10.26881/jk.2023.17.02Słowa kluczowe:
Róża Ostrowska, Island, feminist criticism, psychoanalysis, melancholy, mourning, Julia Kristeva, signifianceAbstrakt
The article interprets the micronovel ‘Island’ by Róża Ostrowska from the perspective of Julia Kristeva's theory of melancholy, the category of text-afterimage and the process of regaining speech by the female subject writer. Seen from this perspective, Ostrowska's masterpiece describes the phenomenon of regaining the ability to produce meanings and overcoming the disease resulting from the cultural consequences of patriarchy. Regaining the ability to assign meanings entails breaking social norms, an effort to integrate female subjectivity into the narrative act, and working through the mourning of the loss of what previously constituted the deepest dimension of the narrator's psychobodily identity.
Downloads
Bibliografia
Bieńczyk M., Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Warszawa 2012.
Ginczanka Z., O centaurach, Warszawa 1936.
Graczyk E., Od Żmichowskiej do Masłowskiej. O pisarstwie w nadwiślańskim kraju, Gdańsk 2013.
Kristeva J., Czarne słońce, Kraków 2007.
Kępiński A., Melancholia, Warszawa 1974.
Kitliński T., Obcy jest w nas. Kochać według Julii Kristevej, Kraków 2001.
Momro J., Ciało świata, „Didaskalia” 2008.
Ostrowska R, Wyspa, Gdańsk 1972.
Świeściak A., Melancholia w poezji polskiej po 1989 roku, Kraków 2010.
Woolf V., O chorowaniu, Wołowiec 2010.