Krzywda dziewczynek w klasztornej szkole - o opowiadaniu Róży Ostrowskiej "Dziesięcioro przykazań siostry Imeldy"

Autor

  • Kamila Piechura Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/jk.2023.17.04

Słowa kluczowe:

girls, nun, convent, convent school, priest, harm, violence

Abstrakt

The article shows how nuns deal with girls in convent schools. It was shown how the relationships with the mother, with the teachers and with the priest affect young girls locked in a hermetic environment. The research area covered important topics in the socio-political system. One of these topics is the violence by nun guardians used on young girls. The work also addresses the problem of distorted sexuality among the clergy, who, hiding behind their position, feel impunity in the reality around them. The analysis includes psychological issues that deal with the complex structures of religious daily life. In interpreting the reading, tools from feminism, psychology, philosophy, sociology were used. Based on the analysis, it was concluded that the lack of relationship with her parents, the struggle with her teacher and the unclear relationship with the priest put the young girl in a no-win position. The main character's alienation, loneliness and lack of trust delineate a specific course of action that will lead her to the final clash with her enemy. The nun, being both victim and executioner, can't stand the tension, and the priest, through his position in the church and the world, suffers no consequences for his immoral actions. The timing of the appearance of Rosa Ostrowska's short story is also important, 1956 was a time of thaw and greater freedom of publishing. The work was intended to critically interpret the church's actions related to the upbringing of young girls and to pay tribute to the author, whose story has been a forgotten item in literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Beauvoir Simone de, Druga płeć, Warszawa 2014.

Birch Ann Psychologia rozwojowa w zarysie, przeł. J. Łuczyński, M. Olejnik, Warszawa 2005.

Butler Judith, Zapis na ciele, performatywna wywrotność, [w:] Gra płci, przeł. Iwona Kurz, Warszawa 2003.

Dryll Elżbieta, Interakcja wychowawcza w relacji matka — dziecko, [w]: Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej, red. A. Jurkowskiego, Warszawa 2003.

Federici Silvia, Poza granicami skóry, Warszawa 2022.

Gdula Maciej, Kohabitacja i sojusz. Polityka i Kościół w Polsce 1945-2009, [w): Kościół, państwo i polityka płci, red. A. Ostolskiego, Warszawa 2010.

Korolczuk Elżbieta, Matki i córki we współczesnej Polsce, Kraków 2019.

Napora Elżbieta, Pękala Beata, Komunikacja z matką a siła związku córki z rówieśnikami tej samej płci, Polskie Forum Psychologiczne, 2014, tom 19, nr 4.

Ostrowska Róża, Dziesięcioro przykazań siostry Imeldy, Poznań 1956.

Ranke-Heinemann Uta, Seks odwieczny problem kościoła, Warszawa 2015.

Skucha Mateusz, Powotanie prawdziwego mężczyzny. Polski dyskurs katolicki o mężczyźnie i (jego) męskości, [w:] Biopolityka męskości, red. T. Kaliściak, W. Śmiei, Warszawa 2020.

Pobrania

Opublikowane

2023-11-26

Jak cytować

Piechura , K. (2023). Krzywda dziewczynek w klasztornej szkole - o opowiadaniu Róży Ostrowskiej "Dziesięcioro przykazań siostry Imeldy". Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne, (17), 82–93. https://doi.org/10.26881/jk.2023.17.04