Nieznajoma z North Carthage. Dwuznaczne narracje Gillian Flynn w powieści "Zaginiona dziewczyna"

Autor

  • Wiktoria Kowalik Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/jk.2023.17.08

Słowa kluczowe:

narration, manipulation, missing white woman syndrome, unreliable narrators

Abstrakt

This article analyzes the use of narration in Gillian Flynn's Gone Girl. The author employs the „missing white woman syndrome” and unreliable narrators to manipulate readers' perceptions and expectations.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Auerbach E., Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, t.1, Warszawa 1968.

Bal M., Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Kraków 2012.

Flynn G., Zaginiona dziewczyna, Warszawa 2013.

Głowiński M., Porządek, chaos, znaczenie. Szkice o powieści współczesnej, t. 2, Kraków 1968.

Kolk, B. van der, Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy, Warszawa 2014.

Lee S., „Gone Girl” author Gillian Flynn talks murder, marriage, and con games, „Entertainment Weekly”, June 2012.

Literackie reprezentacje doświadczenia, red. W. Bolecki, E. Nawrocka, Warszawa 2007.

Moody M., Blackwell H., The Invisible Damsel: Differences in How National Media Outlets Framed the Coverage of Missing Black and White Women in the Mid-2000s, January 2008.

Robinson E., (White) Woman We Love, „The Washington Post”, June 2005.

Pobrania

Opublikowane

2023-11-26

Jak cytować

Kowalik, W. (2023). Nieznajoma z North Carthage. Dwuznaczne narracje Gillian Flynn w powieści "Zaginiona dziewczyna". Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne, (17), 132–147. https://doi.org/10.26881/jk.2023.17.08