„Próba generalna” współ-odczuwania z nie-ludźmi w opowiadaniu Olgi Tokarczuk

Autor

  • Szymon Kamiński Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/jk.2022.15.06

Słowa kluczowe:

post-environment, climate catastrophe, apocalypse, posthumanism, Olga Tokarczuk

Abstrakt

The work reflects Olga Tokarczuk’s short story Dress Rehearsal which deals with the topic of apocalypse, climatic catastrophe, and climate change. The article is a part of a scientific work, which is a master’s thesis dealing with the complex issue of the subjectivity of animals and nature, as well as the common environment and post-environment, and the study of the relationship between humans and non-humans. In the work, the Nobel Prize winner comes under the influence of a ‘world-creator’ and an ‘intense observer’, thus human relations can be complicated in times of the end of the world and how human attitudes towards animals and the world change. This time of the end, marked by Giorgio Agamben with the messianic era, allows for a certain non-action towards reality, and empathy and compassion begin being a remedy for centuries of objectification of other beings.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 1–2, 2013.

„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 1/2020.

„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 2/2018.

Bakke M., Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań 2015.

Baratay E., Zwierzęcy punkt widzenia, Inna wersja historii, Gdańsk 2014.

Bińczyk E., Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa 2018.

Domańska E., Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, Warszawa 2017.

Gajewska A., red., Teorie wywrotowe: antologia przekładów, tłum. J. Bednarek, Poznań 2012.

Kultura afektu – afekt w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, red. R. Nycz, A. Łebkowska, A. Dauksza, Warszawa 2015.

Latour B., Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, Kraków 2010.

Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki, red., I. Boruszkowska, K. Glinianowicz, A. Grzemska, P. Krupa, Kraków 2017.

Poetyki ekocydu. Historia, natura, konflikt, red., A. Ubertowska, D. Koroczyńska-Partyka, E. Kuliś, Olsztyn 2019.

Tokarczuk O., Gra na wielu bębenkach, Kraków, 2007.

Tokarczuk O., Lalka i perła, Kraków 2001.

Wierel K., Literatura lęku, literatura nadziei – przemiany wybranych kategorii katastrofizmu i postapokaliptyki na przełomie wieku XX i XXI, „Annales UMCS Sectio FF Philologiae”, VOL. XXXVI, 2–2018.

Materiały internetowe:

Słownik języka polskiego PWN, pod red. W. Doroszewskiego, https://sjp.pwn.pl/

Pobrania

Opublikowane

2022-12-19

Jak cytować

Kamiński, S. (2022). „Próba generalna” współ-odczuwania z nie-ludźmi w opowiadaniu Olgi Tokarczuk. Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne, (15), 82–94. https://doi.org/10.26881/jk.2022.15.06